  • 11. Data: 2012-12-26 16:27:54
    Temat: Re: [OT] Filtr optyczny na promieniowanie widzialne
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia 26 Dec 2012 15:00:09 GMT, Jarosław Sokołowski napisał(a):
    > One tam *bywają*.

    czesto jednak sa, a i tak sie przebija.

    > Dioda jest silnym punktowym źródłem, może się przebić równiez przez filtr.

    To jakby to musialo wygladac gdyby filtra wcale nie bylo ?

    Hm, dwa uzyc i sprawdzic ?

    J.

  • 12. Data: 2012-12-26 16:40:57
    Od: Pawel O'Pajak <o...@i...pl>

    Powitanko,

    > Dlatego szukam na początek prostej metody przefiltrowania widma.

    Moze rozszczepic jakims pryzmacikiem, albo siatka dyfrakcyjna i zbierac
    widzialne only?

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 13. Data: 2012-12-26 17:25:56
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2012-12-26 15:59, Jarosław Sokołowski wrote:
    > Wrażenie koloru w mózgu nie powstaje z prostego
    > rozłożenia światła na trzy składowe i opisanie ich warości.

    Nie, tutaj jest jakiś problem z czujnikiem, jestem w stanie zrozumieć
    przekłamania, ale tutaj mamy do czynienia z kompletnym glupieniem
    czujnika. Robiłem doświadczenia i np. postawienie w polu widzenia
    nagrzanej szklanki do 100C z wodą powoduje zupelnie randomiczne wyniki,
    ta sama szklanka po ostygnięciu ma kolor szary.

    > To jest zawsze
    > porównanie do obserwowanego lub zapamiętanego punktu odniesienia.

    Zabawka wlasnie tak dziala - sam określasz co to jest czerwony pokazując
    kilka czerwonych przedmitów. Algorytmu nie znam, ale jest uczący.

    > Dużo tych kolorów potrfi
    > nazwać?

    Sam to definiujesz.

  • 14. Data: 2012-12-26 17:30:10
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2012-12-26 16:40, Pawel O'Pajak wrote:
    > Moze rozszczepic jakims pryzmacikiem, albo siatka dyfrakcyjna i zbierac
    > widzialne only?

    Sugerowałem to w poście, ale pryzmat to duża cholera, a potrzebne są dwa.

    A siatka ... nie wiem. Chyba było by trudniej.

  • 15. Data: 2012-12-26 18:20:14
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Sebastian Biały napisał:

> [...]
    >
    > Zabawka wlasnie tak dziala - sam określasz co to jest czerwony pokazując
    > kilka czerwonych przedmitów. Algorytmu nie znam, ale jest uczący.

    Nie o to chodziło. W samo południe pokazuję dajmy na to Sebastiana i mówię,
    że jest on Biały. O 15:10, czyli przed zachodem słońca, dla maszyny będzie
    to już kolor pomarańczowy lub czerwony. Natomiast człowiek o tej bieli
    wciąż pamięta. Maszyna też mogłaby spojrzeć za każdym razem na wzorzec
    bieli (który w świetle otoczenia może być żółty lub niebieski) i porównać.
    Pytanie, czy to robi. Sądzę, że nie -- bo takie porównanie powinno
    eliminować problemy ze wszystkimi rodzajami światła, również z nadfioletem
    i podczerwienią.

    Tak sobie myślę, że Francuz zabawia się tam spektrofotometrem, które
    zrobiły się ostatnio dość tanie. One dają na wyjściu na przykład 1024
    próbki widma z linijki CCD oświetlonej przez siatkę dyfrakcyjną. Jak
    ktoś po prostu zacznie porównywać widma, to efekty mogą być zaskakujące.

    > Sam to definiujesz.

    Jak mu zacznę opowiadać o amarantowym, turkusowym, kanarkowym i siarkowym,
    to dopiero mu się we łbie pomiesza!

    Jarek

    --
    A białe prócz śniegu jest mleko i ser
    bibuła i kreda i film "Biały Kieł"

  • 16. Data: 2012-12-26 18:21:48
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    > Sugerowałem to w poście, ale pryzmat to duża cholera, a potrzebne są dwa.
    >
    > A siatka ... nie wiem. Chyba było by trudniej.

    http://www.cs.cmu.edu/~zhuxj/astro/html/spectrometer
    .html

    --
    Jarek (tylko nie mówić, że chińskie badziewie)

  • 17. Data: 2012-12-26 18:31:48
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2012-12-26 18:20, Jarosław Sokołowski wrote:
> [...]
    > że jest on Biały. O 15:10, czyli przed zachodem słońca, dla maszyny będzie
    > to już kolor pomarańczowy lub czerwony. Natomiast człowiek o tej bieli

    Jest funkcja "balans bieli" i ona działa ok, np. znikają przesunięcia od
    świetlówek itp.

> [...]
    > Pytanie, czy to robi. Sądzę, że nie -- bo takie porównanie powinno
    > eliminować problemy ze wszystkimi rodzajami światła, również z nadfioletem

    Niestety nie eliminuje właśnie. Ciezko mi dyskutowac jak działa, po
    prostu gorące przemioty powodują ogromne zakłucenia. Podobnie np.
    świetlówka UV powoduje kompletne idiotyzmy. Szumak czegoś czym można
    tanio zasłonić optykę, ale sam temat mnie bardzo zainteresował.

    > Tak sobie myślę, że Francuz zabawia się tam spektrofotometrem

    Nie wiem, wlaściciel tej zabawki też nie. Kusiło mnie aby ją obejrzec w
    środku, ale nie wolno mi otwierać. Kiedys zbudowalem podobna, ale
    aktywną (3x diody RGB i fotorezystor), też z klasyfikacją barw poprzez
    uczenie. Moje działalo, ale to jest lepsze, dziala na odległość (jak
    ręczny pirometr).

    > Jak mu zacznę opowiadać o amarantowym, turkusowym, kanarkowym i siarkowym,
    > to dopiero mu się we łbie pomiesza!

    Możesz nazwać dowolnie, nie znam algorytmu klasyfikującego, ale działa
    dostatecznie dobrze. Odpowiada twoim własnym głosem ;)

  • 18. Data: 2012-12-26 19:08:49
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    > Jest funkcja "balans bieli" i ona działa ok, np. znikają przesunięcia od
    > świetlówek itp.

    Po czym to można poznać?

> [...]
    > aktywną (3x diody RGB i fotorezystor), też z klasyfikacją barw poprzez
    > uczenie. Moje działalo, ale to jest lepsze, dziala na odległość (jak

    Spektrofotometry często mają zakres obejmujący IR i UV, ktoś mógł
    przefajnować i wziąć wszystko do analizy. Pszczoły widzą ultrafiolet
    i dla nich białe kwiatki mogą mieć różne kolory, w zależności od gatunku.

    > Możesz nazwać dowolnie, nie znam algorytmu klasyfikującego, ale działa
    > dostatecznie dobrze.

    Pokazać mu ten sam przedmiot w różnym świetle i za każdym razem nazwać
    w ten sam sposób.

    > Odpowiada twoim własnym głosem ;)

    Czyli po prostu odtwarza mój głos. I tego właśnie się obawiam -- czy on
    w ogóle ma jakis algorytm taksonomiczny, czy po prostu gada co to mu
    najbardziej przypomina. On w ogóle nie musi kojarzyć ze sobą czerwonych
    maków na Monte Cassino z czerwoną płachtą na byka.

    --
    Jarek

  • 19. Data: 2012-12-26 19:25:36
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2012-12-26 19:08, Jarosław Sokołowski wrote:
    > Po czym to można poznać?

    Po tym że biały nie jest już żółty itp :)

    Być może. Nie mam z nim kontaktu. Właściciel też nie.

    > Pokazać mu ten sam przedmiot w różnym świetle i za każdym razem nazwać
    > w ten sam sposób.

    Powoduje to powiększenie przestrzeni. Już probowalem :) Np. możesz
    nazwać czarny i biały X. Potem jak nazwiesz szary, to wszystko
    jasniejsze i ciemniejsze od szarego jest X. Właściciel jest zadowolony z
    takiego podejścia, zazwyczaj nie robisz takich blednych kombinacji
    podczas normalnej pracy.

    Miałem w ręku wieki temu fabryczne urządzenie klasyfikujące kolory za
    ogromne pieniadze przeznaczone dla niewidomych. Zabite dechami,
    "czerwony" rozciągał się od różowego do fioletowego. Wtedy tez zrobiłem
    swoje oparte o diody RGB i fotorezystor, o dziwo jakośc klasyfikacji
    była lepsza, wystarczyło napisać naiwny algorytm, ale lepszy niż if (r >
    30 ) then red(). Ogólnie rynek na takie urządzenia jest, ale z jakiejś
    przyczyny mają idiotycznie mizerną jakość i kosztują niewierygodne
    pieniądze.

> [...]
    > najbardziej przypomina. On w ogóle nie musi kojarzyć ze sobą czerwonych
    > maków na Monte Cassino z czerwoną płachtą na byka.

    Myślę że klasyfikuje kolor w przestrzeni HSB do najbliższej grupy. Nie
    znam szczegółow. Domyślam się. Zainteresował mnie temat z powodu moich
    prywatnych doświadczeń w tym temacie.

  • 20. Data: 2012-12-26 21:36:35
    Temat: Re: Filtr optyczny na promieniowanie widzialne
    Od: shg <s...@g...com>

    On Dec 26, 12:25 am, Sebastian Biały <h...@p...onet.pl> wrote:
    > Filtr na UV *może* da się zrobić z okularow przeciwsłonecznych z
    > filtrem, ale kompletnie nie wiem jak tam jest z rzeczywistym tłumieniem,
    > ktos może zna jakieś szacunki?

    Kiedyś mierzyłem okulary ochronne laboratoryjne, nic specjalnego,
    kosztowały chyba 16 zł, nawet nie napisali na nich, że tłumią UV.
    Okazało się że minimalnie poniżej 400 nm absorbancja leci gwałtownie w
    górę i w całym UV (do 200 nm) wynosi powyżej 5 (czyli wycinają jakieś
    > 99,999%, więcej spektrometr nie umiał zmierzyć) W widzialnym są
    praktycznie idealnie przezroczyste.
    Problemem może być kształt, bo płaskie to one nie są.
    Jeśli chcesz się bawić, to mam "trochę" dibenzoilometanu. To jest
    filtr UV-A, ale inne długości fali też tłumi (UV, widzialnego nie),
    trzeba go tylko więcej naładować, pod wpływem dużego natężenia UV-B i
    UV-C może się rozkładać.
    http://webbook.nist.gov/cgi/cbook.cgi?ID=C120467&Mas
    k=400#UV-Vis-Spec
    Trzeba by to w jakimś tworzywie sztucznym rozpuścić, na pewno da się w
    polilaktydzie, ale w PMMA pewnie też i odlać "szybę", można między
    dwie płyty szklane wsadzić w tym celu.