  • 41. Data: 2011-05-08 08:25:40
    Temat: Re: [OT] Atmega FAT karta SD
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2011-05-08 09:40, janusz_kk1 wrote:
    > Zapominasz albo przemilczasz o jednej zasadniczej zalecie dos-a,
    > poza kopiowaniem można było uruchamiać tam programy :)

    Przecież to potrafi każdy inny bootloader.

    > a siłą tego systemu była wsteczna kompatybilność z CP/m -em gdzie na
    > zachodzie
    > było mnóstwo programów użytkowych. I mimo że PC wychodził z fabryki goły to
    > ludzie/firmy to kupowały i pracowały na tym. Amiga/atari i inne to były
    > zabawki,
    > były na to tylko gry i dlatego tak skończyły.

    Myślę że strasilismy watek Amigi. Amiga pojawiła się jako odpowiedź na
    głupie stwierdzenie ze dopiero W95 miał wystarczający hardware do
    preemptive-multitaskingu. To bzdura i nalezy ją zwalczać w zarodku.

  • 42. Data: 2011-05-08 08:55:25
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Sebastian,

    Sunday, May 8, 2011, 7:27:57 AM, you wrote:

    [........................................]

    NTG! Poszli na pl.comp.os.advocacy ze swoimi kłótniami!

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 43. Data: 2011-05-08 09:31:59
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 08 May 2011 10:25:40 +0200, Sebastian Biały wrote:
    >Myślę że strasilismy watek Amigi. Amiga pojawiła się jako odpowiedź na
    >głupie stwierdzenie ze dopiero W95 miał wystarczający hardware do
    >preemptive-multitaskingu. To bzdura i nalezy ją zwalczać w zarodku.

    A co ma w95 do hardware ?

    Multitasking mozna uruchomic na kilku kB.
    Inna sprawa ze sens multitaskingu na 640 kB peceta byl taki sobie -
    programy wkrotce sie rozrosly i jednemu bylo tyle za malo.

    A MS-DOS - niestety wszystko utrudnial. Tylko nie o FAT tu chodzi, a o
    konstrukcje systemu - chocby slynna flaga "in dos".

    J.

  • 44. Data: 2011-05-08 09:41:05
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 08 May 2011 09:40:06 +0200, janusz_kk1 wrote:
> [...]
    >a siłą tego systemu była wsteczna kompatybilność z CP/m -em gdzie na
    >zachodzie było mnóstwo programów użytkowych.

    Ale one na pececie nie chodzily. Wymagaly co najmniej
    przekomplilowania na x86. Z niewielkimi poprawkami, bo podobienstwo
    systemow nie bylo jednak calkowite.
    Zreszta bardzo szybko sie urwalo i powstawaly calkiem nowe wersje.

    >I mimo że PC wychodził z fabryki goły to
    >ludzie/firmy to kupowały i pracowały na tym. Amiga/atari i inne to były
    >zabawki,
    >były na to tylko gry i dlatego tak skończyły.

    Ale to troche efekt zamknietego kola - na peceta tez trzeba bylo kupic
    nowe programy, a wczesniej je napisac. Tylko zadzialal przesad - to
    jest komputer do gier, wiec powazni klienci go nie kupuja, a powazne
    firmy nie sa zainteresowane pisaniem powaznych programow .. bo nie ma
    powaznych klientow.

    W amatorskich telewizjach wygrywala amiga bo miala wyjscie na
    telewizor. IBM w zasadzie nigdy tego nie przewidywal.

    J.

  • 45. Data: 2011-05-08 09:43:02
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2011-05-08 11:31, J.F. wrote:

    > A co ma w95 do hardware ?

    To nie ja pisalem o tym że hardware z czasow W95 pozwolił na
    multitasking. Ja z tą tezą walcze.

  • 46. Data: 2011-05-08 09:45:15
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2011-05-08 10:55, RoMan Mandziejewicz wrote:
    > NTG! Poszli na pl.comp.os.advocacy ze swoimi kłótniami!

    Ale tam jest nudo :)

  • 47. Data: 2011-05-08 10:09:15
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > NTG! Poszli na pl.comp.os.advocacy ze swoimi kłótniami!

    Nie Romku, nie _poszli..._
    Wspaniale jest o historii w taki sposób poczytać i dzięki im za to!
    To jest grupa dla elektroników, piszą o tematach bliskich elektronice i
    jak najbardziej jest do dobre miejsce ku temu miejsce.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 48. Data: 2011-05-08 10:40:15
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 08 May 2011 11:43:02 +0200, Sebastian Biały wrote:

    >To nie ja pisalem o tym że hardware z czasow W95 pozwolił na
    >multitasking. Ja z tą tezą walcze.

    OK, ale nieszczesliwie to sformulowales.

    Juz raczej nalezalo napisac PC-98
    http://en.wikipedia.org/wiki/PC_System_Design_Guide

    Cos mi chodzi po glowie ze bylo tez PC-95.

    Choc oczywiscie dla tezy to bez znaczenia - mozna bylo i skromniejszym
    hardware realizowac.

    Raczej bym wiazal z wprowadzeniem procesora 80386 - dopiero on
    wprowadzal mechanizmy ochrony w zasadzie niezbedne w uniwersalnym
    systemie wielozadaniowym. Choc byly pewne elementy i w 286, no i
    oczywiscie w Motoroli 68000.

    Ech, jakze by zycie bylo piekniejsze gdyby IBM uzyl motorolki :-)

    J.

  • 49. Data: 2011-05-08 12:45:06
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Sebastian Biały napisał:

    > Bo przerwania to jedna z prymitywnych form multitaskingu.

    Co mi tam forma, dla mnie ważna treść.

    > Ba, znam ciągle ludzi którym to nic dalej wydaje się jedyną drogą do
    > przyszłości.

    Ale ja pytałem o (ówczesną) *teraźniejszość*, nie o świetlane dorogi
    do przyszłości, czy inny mesjanizm.

    > Gotowi oni umrzeć z hasłem że 8+3 znaki w nazwie było genialnie
    > przymyslanym ruchem marketingowym a multitasking to wytwór diabła.
    > Wtedy tez im się tak wydawało pomimo że wielu z nich twierdzilo
    > że CP/M to przezytek :)

    Po raz pierwszy (i jedyny) miałem styczność z CP/M gdy już od dobrych
    kilku lat używałem DOSa. To jednak nie było to samo. Więc raczej nie
    o 8+3 chodzi i nie o marketing.

    > Już mowilem. "Pofesjonaliści" byli właśnie zajęci kopiowaniem z lewa
    > na prawo zakładając że to szczyt możliwości komputera a rozwój polega
    > na jeszcze szybszym kopiowaniu.

    Potrafię z grubasza oszacować liczbę używanych pecetów (a więc zapewne
    będących w rękach "profesjonalistów") na różnych etapach rozwoju
    informatyki. Ile sprzedano komputerów z Amiga-OS? Chciałbym móc sobie
    wyobrazić jakie są proporcje między "profesjonalistami" i profesjonalistami.
    I ile z nich jest używanych do dzisiaj -- dobrze wiedzieć, jak liczna jest
    awangarda, która wyznacza nam drogę w przyszłość.

    > Disk Operating System. Raczej powinno to brzmieć Stupid Bootloader
    > with Useless Command Prompt.

    Ech, a Panem to jak z dzieckiem. Przecież wiadomo, że każdy porządny
    termin informatyczny musi wyrażać się TrzyLiterowym Skrótem (TLS).
    Kto by kupił SBwUCP?

    > Pod DOSem to była jedyna funckja systemu operacyjnego.

    Z perspektywy kogoś, dla kogo uruchamianie programu jest rzeczą mniej
    ważnąą od dzielonych bibliotek i abstrakcji sprzętu, to tak, jedyna.

    > Nie, przykład z Amiga pokazuje ze reszta świata była o eniony w rozwoju
    > za MS i jego bootloaderem. Równie dobrze mogłeś wziąść coś z unixem.

    A nie pisałem wcześniej o Xeniksie? No więc tak, równie dobrze mogłem
    wziąć Amigę.

    >:D
    >
    > Cięzko mi znaleźć logiczny tok rozumowania w tym stwierdzeniu.

    W *stwierdzeniach* faktów *tok* rozumowania nie jest rzeczą pożądaną.

    > Macintosh był mocno toporny wbrew różowym opiniom entuzjastów Apple.

    No i dlatego Amiga-OS wykosił go z rynku w szybkich abcugach.

    > Więc to nie tylko był bootloader ale strasznie gówniany bootoloader
    > zakładając że procesory x86 dawały radę wprowadzić już jakieś
    > ogracznienia w tamtych czasach z okolic security.

    Więc zakładając, że (tak jak miliony innych ludzi) potrzebowałem
    bootloadera, to jakiego mieliśmy na IBM/PC używać botloadera, żeby
    był tylko bootloaderem, a nie Strasznie Gównianym Bootloaderem (SGB)?

    > Jak to nie, na pudełku pisalo że jest.

    A na płocie pisało "DUPA".

    > Jesli zadania sa tak trywialne jak kopiowanie plików to nic dziwnego
    > że nawet MS dal radę .... odkupić go do Patersona.

    Co złego w uniwersalności? Co złego w dobrym wykonywaniu również
    trywialnych zadań (Macintosh z Systemem w wersji 1 kopiował dyskietkę
    w czasie około jednej godziny).

    --
    Jarek

  • 50. Data: 2011-05-08 12:50:17
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Ech, jakze by zycie bylo piekniejsze gdyby IBM uzyl motorolki :-)

    Ten IBM, to jakieś bóstwo, czy licencjonowany światowy dyktator?
    Wszyscy inni użyli, i co? Skończyli podobnie. Co by było, gdyby
    IBM do nich dołączył? Skończyłby jak inni. Bo dlaczego nie? Co by
    dzisiaj było światowym standardem? Nie mam pojęcia, ale raczej
    nie IBM (bo dlaczego akurat on).

    --
    Jarek