  • Data: 2010-12-09 20:25:06
    Temat: Re: [ODSNIEZANIE] Zwir zamiast chemii?
    Od: Lukasz <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2010-12-09 12:35, Martin Fox pisze:

    > W Szwecji tak robią - tam się nie używa soli, śniegu się nie zgarnia. Po
    > prostu jeździsz po ubitym, posypanym piaskiem/żwirkiem i tyle.
    > Nikt nie marudzi, co więcej - jeździ się po tym lepiej niż po naszych
    > oblodzonych drogach. A że są białe a nie czarne? Ważne by były bezpieczne.

    Nie do konca tak jest. Pare lat by sie uzbieralo mojego jezdzenia po
    Szwecji, wiec troche tam widzialem. Daleko na polnocy za kolem polarnym
    to faktycznie tak jest, ale jak tam snieg spadnie to lezy do ich wiosny.
    Sypia zwirem w miejscowosciach i na skrzyzowaniach drog. Na trasie tez,
    ale nie wszedzie. Dalej na poludnie to juz leja czyms drogi, szczegolnie
    te ich szybkiego ruchu, w miejscowosciach to raczej zwirek tylko. To
    czym leja to rozpuszcza, ale i powoduje bialy i co gorsze tlusty osad
    np. na szybach. Na wiosne zwir z drog laduja na ciezarowki i do
    ponownego wykorzystania.
    Z tym tylko sypaniem to nie zawsze jest najlepszy sposob, bo jest
    mnostwo drog w takiej srodkowej Szwecji, gdzie w ciagu zimy temp.
    przechodzi przez 0 kilkakrotnie i na drogach tworzy sie zywy lod. Zwir
    juz nie pomaga i dopiero 6-7 aut dziennie w rowach - mniej, lub bardziej
    powaznie (na odcinku 30km-bylem swiadkiem)i po dluzszym czasie zdzierali
    lod podobnie jak zdziera sie asfalt. Ale niczym nie leja i za jakis czas
    sytuacja sie powtarza. No i jezdza na kolcach.
    Moim zdaniem w Polsce to sie nie sprawdzi. Na kolcach jezdzic nie mozemy
    no i kwestia zwiru. Przeciez nikt u nas tego nie sprzatnie. Nie
    oszukujmy sie.