eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyOBD ELM327 -- pytania
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 69

  • 31. Data: 2014-09-25 19:32:29
    Temat: Re: OBD ELM327 -- pytania
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    W dniu 2014-09-25 02:14, Eneuel Leszek Ciszewski pisze:

    > Nie znam się na tym. Nie mam pojęcia o PINologii ODB.
    > Ostrzegano mnie przed gmeraniem, strasząc uruchomieniem
    > poduszek powietrznych...

    Przypadkiem poduszek nie uruchomisz.
    Zrobienie tego nawet świadomie będzie bardzo trudne i wymagało będzie
    sporo wiedzy - jeśli w ogóle sterownik poduszek umożliwia zrobienie tego
    przez CAN.


  • 32. Data: 2014-09-25 20:14:07
    Temat: Re: OBD ELM327 -- pytania
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    W dniu 2014-09-25 00:53, Eneuel Leszek Ciszewski pisze:

    > jeżdżę
    > Nowym Volvem S40. Najprawdopodobniej mam też filtr
    > sadzy, zwany filtrem cząstek stałych.

    Nowe auta mają OBD2 - jest obowiązkowe.

    >> Nie, a na pewno nie tak łatwo.
    >
    > Może choć dałoby się synchronizować zegarek?
    > Wskazania samochodowego trzeba często korygować.

    Raczej nie.
    Podstawowy protokół OBD-2 daje dostęp do podstawowych parametrów pracy i
    błędów silnika.

    Dostęp do parametrów pozostałych urządzeń w samochodzie jest celowo
    utrudniany przez producentów - nie udostępniają dokumentacji, celowo
    motają protokoły, zmieniają w zależności od wersji ECU itd.
    Chodzi o utrudnienie pracy niezależnym firmom produkującym diagnoskopy,
    dając przewagę warsztatom autoryzowanym, mającym firmowe komputery
    diagnostyczne.

    Dlatego przez OBD-2 najprawdopodobniej uda Ci się odczytać tylko te
    parametry które muszą być dostępne przez OBD w każdym samochodzie
    sprzedawanym w Europie.

    >
    >> Potencjalnie można wykorzystać jakieś błędy w oprogramowaniu
    >> które mogłyby pozwolić na robienie różnych dziwnych rzeczy, ale raczej
    >> są to rozważania czysto teoretyczne.
    >
    > Szkoda. A może choć daje się pozyskać informacje,
    > dzięki którym dałoby się coś uzyskać; na przykład:
    >
    > -- w tej temperaturze (niby na desce jest
    > termometr, ale raczej niedokładny)
    > silnika nie należy przeciążać

    Ten parametr jest dostępny

    >
    > -- do tej chwili (po uruchomieniu silnika)
    > nie należy ruszać samochodu z miejsca,
    > bo ciśnienie oleju jest zbyt niskie

    To już raczej nie będzie dostępne.
    Zresztą większość samochodów nie ma pomiaru ciśnienia, a jedynie progowy
    wyłącznik zapalający kontrolkę na desce rozdzielczej.

    >
    >>> () Czy to dobrze współpracuje z Androidem?
    >
    >> Raczej tak
    >
    > To podstawa.
    >
    >>> () Czy warto inwestować w WiFi, czy wystarczy BT?
    >
    >> Wystarczy BT
    >
    > Parowanie jest bezproblemowe i automagiczne? -- wystarczy
    > włączyć BT w telefonie? (oczywiście pierwsze parowanie
    > będzie dłuższe, ale pytam o parowania kolejne)

    U mnie działa bez problemu, mając dwa takie urządzenia w dwóch różnych
    samochodach i jeden telefon.



    >
    > Zasięg jest dostateczny? Nie trzeba trzymać telefonu
    > blisko urządzenia? Gniazdo mam po lewej stronie, dość
    > wysoko.

    U mnie odbiera nawet z zewnątrz.

    >
    > Łączność nie jest zrywana? Nie jest zakłócana pracą silnika?
    > Pewnie nie -- audio chodzi.

    Nie napotkałem takich problemów, ale wiesz jak to jest z chińszczyzną -
    różnie można trafić.

    >> Żeby było małe - wtedy można to nawet zostawić podłączone "na zawsze".
    >
    > OK. Pojmuję. Wolałbym ,,na stałe''.

    Niby lepiej, ale potencjalnie ktoś może to wykorzystać - chociaż ja tam
    się nie boję i u siebie nie wyjmuję tego.

    >> Nie, chociaż w niektórych autach jest to zasilane i moduł BT działa.
    >> O ile zużycie prądu w przypadku moich interfejsów jest minimalny, to
    >> zostaje jeszcze kwestia czy aby ktoś z zewnątrz nie będzie w stanie w
    >> jakiś sposób kontrolować Twojego samochodu?
    >
    > Zdoła sparować?
    >
    > BT wyjdzie poza karoserię?
    >
    > Co ten ktoś zyska? -- kontrolę czy tylko informację?
    > A jeśli tylko informację -- czy do czegoś mu przyda się?
    > Czy na przykład do czegoś wykorzysta numer nadwozia?

    Numer nadwozia to pewnie można odczytać z jakiejś tabliczki widocznej na
    podszybiu ;)

    A co zyska - to zależy.
    Używając standardowego oprogramowania pewnie nic, bo (przynajmniej w
    moich autach) przy wyłączonym kluczyku nie da się połączyć z ECU
    (chociaż samo OBD jest zasilane i BT działa).

    Natomiast nie wiemy jak to jest zabezpieczone i podatne na celowany atak
    hackerski.
    Ale myślę że nie ma się czego obawiać - AFAIK nie ma potwierdzonych
    włamań w taki sposób, a sama idea jest na etapie jakiś wczesnych "proof
    of concept".

    Teoretycznie może otworzyć i uruchomić samochód, jak masz elektryczne
    wspomaganie kierownicy, to nawet nim skręcać - ale praktycznie zapewne
    nikt nic nie zrobi :-)

    >> Interfejsy raczej wszystkie są takie same - co z tym zrobisz to
    >> bardziej kwestia oprogramowania.
    >
    > Rozumiem. Reasumując -- celować należy w urządzenie
    > małe, tanie, niekoniecznie na WiFi, bo BT wystarczy.
    >
    > Nie warto przejmować się dostarczonym oprogramowaniem,
    > bo jest tego pełno w ,,Sklepie'', czy jednak warto
    > celować w urządzenie sprzedawane wraz z dobrym softem.

    Oprogramowanie raczej kupisz w sklepie - jest cała masa różnych, jedne
    słabsze inne lepsze, do kręcenia filmów z "zegarami" na obrazie, jakieś
    pseudo-hamownie, rozmaita diagnostyka, zestawy wskaźników itp. itd.


    > Może masz jakąś ulubioną aplikację Androidową?
    > Może ktoś inny ma?

    Zależy do czego.
    Takie "wszystko w jednym" to np. Torque Pro - u mnie działa fajnie.



  • 33. Data: 2014-09-25 20:48:43
    Temat: Re: OBD ELM327 -- pytania
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    W dniu 2014-09-25 12:29, Chris pisze:
    > Niektóre programy oferują odczyt nawet takich parametrów jak moc i moment obrotowy.

    To nie tyle odczyt co obliczenie.
    Jedyny parametr odczytywany przez OBD2 to w tym przypadku wskazanie
    prędkościomierza - i to w tych lepszych programach używany nie wprost
    (zbyt niska dokładność i częstotliwość samplowania), a jedynie do
    kalibracji w czasie rzeczywistym algorytmu określającego prędkość
    inercyjnie, w oparciu o akcelerometry smartfona.

    Co i tak nie zmienia tego, że te wszystkie programy są żenująco mało
    dokładne - i nie mówię nawet o samych wartościach, a chociaż
    powtarzalności wyników pomiaru.

    Jedyny wiarygodny sposób na zrobienie sobie "pseudo-hamowni" jak się
    sprawdza, to zwykłe logowanie obrotów silnika, a potem obróbka danych w
    excelu :-)



  • 34. Data: 2014-09-25 22:37:31
    Temat: Re: OBD ELM327 -- pytania
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    W dniu 2014-09-25 15:35, Eneuel Leszek Ciszewski pisze:
    > Rozumiem, że te połączenie nie są realizowane
    > poprzez to (OBD?) gniazdo. Dobrze rozumiem, czy źle?

    Zawsze jest szansa że masz jakiś wadliwy podzespół.
    W jakimś aucie strzelały poduszki po podłączeniu niektórych urządzeń w
    pewnych warunkach do gniazdka zapalniczki :-)

    Co jednak nie oznacza że należy zrezygnować z podłączania czegokolwiek
    do gniazda zapalniczki.

    Nie masz się czego bać - OBD-2 służy do diagnostyki i diagnostykę możesz
    tym złączem bezpiecznie przeprowadzić.


  • 35. Data: 2014-09-25 22:58:12
    Temat: Re: Re:OBD ELM327 -- pytania
    Od: John Kołalsky <j...@k...invalid>


    Użytkownik "AL" <a...@s...net.pl>

    >> () Na co warto zwrócić uwagę przy zakupie/wyborze?
    >
    > Czy mozna wymienic na dzialajace w razie czego ;)
    > Gdzie masz gniazdo OBD i czy urzadzonko sie tam zmiesci

    To jeszcze trzeba wiedzieć czy umie gadać z ECU. Ze starszymi samochodami
    nie umie.

    >
    >> () Czy takie coś może stale tkwić w takim gnieździe?
    >
    > Tak, ale cos tam pobiera pradu - diody sie swieca

    To ma tryb oszczędnościowy i powinno się wyłączać nieużywane, ale może nie
    zawsze to się udaje.


  • 36. Data: 2014-09-26 00:27:44
    Temat: Re: OBD ELM327 -- pytania
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>


    "Shrek" m01f8s$vpp$...@n...news.atman.pl

    >> Ale poprzez to gniazdo ,,regulowano'' mi także szyby.

    > Ale elm komunikuje się nie ze wszystkim co na magistrali CAN a z ECU - czyli ma
    dostęp do tego do czego komputer silnika. No można
    > sobie jeszcze wyścigi na 1/4 mili porobić;)

    A jest coś taniego do kontrolowania pozostałej części samochodu?

    >> Chciałem, aby otwierały się ,,z pilota'' wraz
    >> z szyberdachem -- powiedziano mi, że jest to
    >> możliwe, ale nie ustawią mi tego. :) Zamykanie
    >> szyberdachu ,,z pilota'' -- tak, otwieranie -- nie


    > Warto - ja mam po to, ze jak mi się check w trasie zaświeci, to w telefonie
    podejrzę o co biega. Przydatne głównie jak jesteś na
    > Węgrzech;) Spoko nic nie zepsujesz - jedyne co tym można "zaprogramować" to
    kasowanie błędów.

    To dobrze. :)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'
    `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`.,
    o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....


  • 37. Data: 2014-09-26 01:10:55
    Temat: Re: OBD ELM327 -- pytania
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>


    "Shrek" m01fci$vpp$...@n...news.atman.pl

    >> Ja, o ile silnik jest nagrzany, przyspieszam z kopyta i staram się tak jechać, aby
    nie hamować ani silnikiem, ani hamulcami

    > No to pewnie nieźle podnosisz ciśnienie innym.

    Tak, co wyraźnie dają mi do zrozumienia.
    (bardzo rzadko trafiam na wyrozumiałych)
    Ludzie zwykle lubią gwałtowne hamowanie,
    najlepiej tuż przed skrzyżowaniem; lubią
    bardzo powolne ruszanie spod świateł (by
    jak najmniej czekających za nimi zdążyło
    ruszyć w danym cyklu) oraz majestatyczne
    (powolne -- wręcz ślamazarne) nabieranie
    szybkości na zbyt wysokich biegach...

    Drażnię ludzi ruszaniem spod świateł i drażnię
    dojeżdżaniem do skrzyżowań, gdy mam przed sobą
    czerwone światło na sygnalizatorze -- w takich
    sytuacjach celuję z szybkością tak, by hamować
    jak najmniej.


    Drażnię coraz rzadziej, bo coraz rzadziej
    mam rozgrzany silnik -- zimnym raczej nie
    ruszam z kopyta. Pozostają dojazdy, które
    ludziom zwykle nie podobają się, ponieważ
    ci ludzie wolą jechać szybko niemal aż do
    końca, po czym lubią gwałtownie zahamować
    (czasami nawet na czyjejś xupie) i bardzo
    dłuuugo ruszać, gdy zobaczą zieleń... ;)

    Gwałtowne ruszanie samochodem z przednim
    napędem czasami daje łomot przednich kół
    zrywających przyczepność z jezdnią; bywa
    czasem też tak, że dorzuca jazdę boczną,
    więc trzeba uważać w czasie ruszania, by
    nie uderzyć bokiem w samochód znajdujący
    się tuż obok. Zdarza się tak najczęściej
    w trakcie ruszaniu pod górkę.


    Hamując (silnikiem czy hamulcami) obserwuję to,
    co ma za sobą -- o ile nie hamuję awaryjnie. ;)
    Nierzadko hamując silnikiem, lekko naciskam też
    hamulec, aby włączyć światła stopu.

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'
    `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`.,
    o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....


  • 38. Data: 2014-09-26 01:13:12
    Temat: Re: OBD ELM327 -- pytania
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>


    "Tomasz Pyra" 54247d0d$0$12642$6...@n...neostrada.pl

    > Zawsze jest szansa że masz jakiś wadliwy podzespół.
    > W jakimś aucie strzelały poduszki po podłączeniu niektórych urządzeń w pewnych
    warunkach do gniazdka zapalniczki :-)

    > Co jednak nie oznacza że należy zrezygnować
    > z podłączania czegokolwiek do gniazda zapalniczki.

    :)

    > Nie masz się czego bać - OBD-2 służy do diagnostyki i diagnostykę możesz tym
    złączem bezpiecznie przeprowadzić.

    OK -- dzięki za słowa otuchy. Dzięki i Tobie,
    i innym, którzy mnie uspokoili.

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'
    `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`.,
    o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....


  • 39. Data: 2014-09-26 01:18:17
    Temat: Re: Re:OBD ELM327 -- pytania
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>


    "John Kołalsky" m020p7$pda$...@m...internetia.pl

    > To jeszcze trzeba wiedzieć czy umie gadać z ECU. Ze starszymi samochodami nie umie.

    Volvo S40 z 2009 roku.

    >>> () Czy takie coś może stale tkwić w takim gnieździe?

    >> Tak, ale cos tam pobiera pradu - diody sie swieca

    > To ma tryb oszczędnościowy i powinno się wyłączać nieużywane, ale może nie zawsze
    to się udaje.

    Co nakłania je do włączenia się?

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'
    `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`.,
    o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....


  • 40. Data: 2014-09-26 08:37:22
    Temat: Re: OBD ELM327 -- pytania
    Od: AL <a...@s...tam.pl>

    On 2014-09-26 01:18, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:
    >
    > "John Kołalsky" m020p7$pda$...@m...internetia.pl
    >
    >> To jeszcze trzeba wiedzieć czy umie gadać z ECU. Ze starszymi
    >> samochodami nie umie.
    >
    > Volvo S40 z 2009 roku.
    >
    bedzie dzialac.
    Po 2000 roku niemal w kazdym aucie (ktos wczesniej podal daty od ktorych
    musza dzialac i Twoj rocznik auta i marka sie na to lapie).

    Te urzadzonka w sklepie stacjonarnym kosztuja < 50pln - zawsze mozesz
    podjechac do jakiegos sklepu i przetestowac na miejscu pare urzadzonek
    (nie musisz w ciemno zamawiac z Chin, po czym nie bedziesz zadowolony z
    wyboru).

    >>>> () Czy takie coś może stale tkwić w takim gnieździe?
    >
    >>> Tak, ale cos tam pobiera pradu - diody sie swieca
    >
    >> To ma tryb oszczędnościowy i powinno się wyłączać nieużywane, ale może
    >> nie zawsze to się udaje.
    >
    > Co nakłania je do włączenia się?
    >

    po wylaczeniu stacyjki zauwazylem, ze diody na urzadzonku wciaz swieca
    (pulsuja), wiec stwierdzilem, ze nie bede zostawial w gniezdzie na stale
    tego urzadzonka, tym bardziej, ze u mnie gniazdo jest na zewnatrz - pod
    deska i nie zaslania je zadna klapka - wiec widac - zagladajac do auta -
    ze sie cos tam swieci nad pedalami.
    Byc moze rzeczywiscie powinienem dac mu czas na uspienie - moze w wolnej
    chwili to przetestuje.

    Natomiast sa tez i takie urzadzonka wyposazone w fizyczny klawisz on/off
    - wiec to tez jest rozwiazanie jesli ktos nie chce co chwila
    wkladac/wykladac.

strony : 1 ... 3 . [ 4 ] . 5 ... 7


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: