-
31. Data: 2014-09-25 19:32:29
Temat: Re: OBD ELM327 -- pytania
Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
W dniu 2014-09-25 02:14, Eneuel Leszek Ciszewski pisze:
> Nie znam się na tym. Nie mam pojęcia o PINologii ODB.
> Ostrzegano mnie przed gmeraniem, strasząc uruchomieniem
> poduszek powietrznych...
Przypadkiem poduszek nie uruchomisz.
Zrobienie tego nawet świadomie będzie bardzo trudne i wymagało będzie
sporo wiedzy - jeśli w ogóle sterownik poduszek umożliwia zrobienie tego
przez CAN.
-
32. Data: 2014-09-25 20:14:07
Temat: Re: OBD ELM327 -- pytania
Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
W dniu 2014-09-25 00:53, Eneuel Leszek Ciszewski pisze:
> jeżdżę
> Nowym Volvem S40. Najprawdopodobniej mam też filtr
> sadzy, zwany filtrem cząstek stałych.
Nowe auta mają OBD2 - jest obowiązkowe.
>> Nie, a na pewno nie tak łatwo.
>
> Może choć dałoby się synchronizować zegarek?
> Wskazania samochodowego trzeba często korygować.
Raczej nie.
Podstawowy protokół OBD-2 daje dostęp do podstawowych parametrów pracy i
błędów silnika.
Dostęp do parametrów pozostałych urządzeń w samochodzie jest celowo
utrudniany przez producentów - nie udostępniają dokumentacji, celowo
motają protokoły, zmieniają w zależności od wersji ECU itd.
Chodzi o utrudnienie pracy niezależnym firmom produkującym diagnoskopy,
dając przewagę warsztatom autoryzowanym, mającym firmowe komputery
diagnostyczne.
Dlatego przez OBD-2 najprawdopodobniej uda Ci się odczytać tylko te
parametry które muszą być dostępne przez OBD w każdym samochodzie
sprzedawanym w Europie.
>
>> Potencjalnie można wykorzystać jakieś błędy w oprogramowaniu
>> które mogłyby pozwolić na robienie różnych dziwnych rzeczy, ale raczej
>> są to rozważania czysto teoretyczne.
>
> Szkoda. A może choć daje się pozyskać informacje,
> dzięki którym dałoby się coś uzyskać; na przykład:
>
> -- w tej temperaturze (niby na desce jest
> termometr, ale raczej niedokładny)
> silnika nie należy przeciążać
Ten parametr jest dostępny
>
> -- do tej chwili (po uruchomieniu silnika)
> nie należy ruszać samochodu z miejsca,
> bo ciśnienie oleju jest zbyt niskie
To już raczej nie będzie dostępne.
Zresztą większość samochodów nie ma pomiaru ciśnienia, a jedynie progowy
wyłącznik zapalający kontrolkę na desce rozdzielczej.
>
>>> () Czy to dobrze współpracuje z Androidem?
>
>> Raczej tak
>
> To podstawa.
>
>>> () Czy warto inwestować w WiFi, czy wystarczy BT?
>
>> Wystarczy BT
>
> Parowanie jest bezproblemowe i automagiczne? -- wystarczy
> włączyć BT w telefonie? (oczywiście pierwsze parowanie
> będzie dłuższe, ale pytam o parowania kolejne)
U mnie działa bez problemu, mając dwa takie urządzenia w dwóch różnych
samochodach i jeden telefon.
>
> Zasięg jest dostateczny? Nie trzeba trzymać telefonu
> blisko urządzenia? Gniazdo mam po lewej stronie, dość
> wysoko.
U mnie odbiera nawet z zewnątrz.
>
> Łączność nie jest zrywana? Nie jest zakłócana pracą silnika?
> Pewnie nie -- audio chodzi.
Nie napotkałem takich problemów, ale wiesz jak to jest z chińszczyzną -
różnie można trafić.
>> Żeby było małe - wtedy można to nawet zostawić podłączone "na zawsze".
>
> OK. Pojmuję. Wolałbym ,,na stałe''.
Niby lepiej, ale potencjalnie ktoś może to wykorzystać - chociaż ja tam
się nie boję i u siebie nie wyjmuję tego.
>> Nie, chociaż w niektórych autach jest to zasilane i moduł BT działa.
>> O ile zużycie prądu w przypadku moich interfejsów jest minimalny, to
>> zostaje jeszcze kwestia czy aby ktoś z zewnątrz nie będzie w stanie w
>> jakiś sposób kontrolować Twojego samochodu?
>
> Zdoła sparować?
>
> BT wyjdzie poza karoserię?
>
> Co ten ktoś zyska? -- kontrolę czy tylko informację?
> A jeśli tylko informację -- czy do czegoś mu przyda się?
> Czy na przykład do czegoś wykorzysta numer nadwozia?
Numer nadwozia to pewnie można odczytać z jakiejś tabliczki widocznej na
podszybiu ;)
A co zyska - to zależy.
Używając standardowego oprogramowania pewnie nic, bo (przynajmniej w
moich autach) przy wyłączonym kluczyku nie da się połączyć z ECU
(chociaż samo OBD jest zasilane i BT działa).
Natomiast nie wiemy jak to jest zabezpieczone i podatne na celowany atak
hackerski.
Ale myślę że nie ma się czego obawiać - AFAIK nie ma potwierdzonych
włamań w taki sposób, a sama idea jest na etapie jakiś wczesnych "proof
of concept".
Teoretycznie może otworzyć i uruchomić samochód, jak masz elektryczne
wspomaganie kierownicy, to nawet nim skręcać - ale praktycznie zapewne
nikt nic nie zrobi :-)
>> Interfejsy raczej wszystkie są takie same - co z tym zrobisz to
>> bardziej kwestia oprogramowania.
>
> Rozumiem. Reasumując -- celować należy w urządzenie
> małe, tanie, niekoniecznie na WiFi, bo BT wystarczy.
>
> Nie warto przejmować się dostarczonym oprogramowaniem,
> bo jest tego pełno w ,,Sklepie'', czy jednak warto
> celować w urządzenie sprzedawane wraz z dobrym softem.
Oprogramowanie raczej kupisz w sklepie - jest cała masa różnych, jedne
słabsze inne lepsze, do kręcenia filmów z "zegarami" na obrazie, jakieś
pseudo-hamownie, rozmaita diagnostyka, zestawy wskaźników itp. itd.
> Może masz jakąś ulubioną aplikację Androidową?
> Może ktoś inny ma?
Zależy do czego.
Takie "wszystko w jednym" to np. Torque Pro - u mnie działa fajnie.
-
33. Data: 2014-09-25 20:48:43
Temat: Re: OBD ELM327 -- pytania
Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
W dniu 2014-09-25 12:29, Chris pisze:
> Niektóre programy oferują odczyt nawet takich parametrów jak moc i moment obrotowy.
To nie tyle odczyt co obliczenie.
Jedyny parametr odczytywany przez OBD2 to w tym przypadku wskazanie
prędkościomierza - i to w tych lepszych programach używany nie wprost
(zbyt niska dokładność i częstotliwość samplowania), a jedynie do
kalibracji w czasie rzeczywistym algorytmu określającego prędkość
inercyjnie, w oparciu o akcelerometry smartfona.
Co i tak nie zmienia tego, że te wszystkie programy są żenująco mało
dokładne - i nie mówię nawet o samych wartościach, a chociaż
powtarzalności wyników pomiaru.
Jedyny wiarygodny sposób na zrobienie sobie "pseudo-hamowni" jak się
sprawdza, to zwykłe logowanie obrotów silnika, a potem obróbka danych w
excelu :-)
-
34. Data: 2014-09-25 22:37:31
Temat: Re: OBD ELM327 -- pytania
Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
W dniu 2014-09-25 15:35, Eneuel Leszek Ciszewski pisze:
> Rozumiem, że te połączenie nie są realizowane
> poprzez to (OBD?) gniazdo. Dobrze rozumiem, czy źle?
Zawsze jest szansa że masz jakiś wadliwy podzespół.
W jakimś aucie strzelały poduszki po podłączeniu niektórych urządzeń w
pewnych warunkach do gniazdka zapalniczki :-)
Co jednak nie oznacza że należy zrezygnować z podłączania czegokolwiek
do gniazda zapalniczki.
Nie masz się czego bać - OBD-2 służy do diagnostyki i diagnostykę możesz
tym złączem bezpiecznie przeprowadzić.
-
35. Data: 2014-09-25 22:58:12
Temat: Re: Re:OBD ELM327 -- pytania
Od: John Kołalsky <j...@k...invalid>
Użytkownik "AL" <a...@s...net.pl>
>> () Na co warto zwrócić uwagę przy zakupie/wyborze?
>
> Czy mozna wymienic na dzialajace w razie czego ;)
> Gdzie masz gniazdo OBD i czy urzadzonko sie tam zmiesci
To jeszcze trzeba wiedzieć czy umie gadać z ECU. Ze starszymi samochodami
nie umie.
>
>> () Czy takie coś może stale tkwić w takim gnieździe?
>
> Tak, ale cos tam pobiera pradu - diody sie swieca
To ma tryb oszczędnościowy i powinno się wyłączać nieużywane, ale może nie
zawsze to się udaje.
-
36. Data: 2014-09-26 00:27:44
Temat: Re: OBD ELM327 -- pytania
Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>
"Shrek" m01f8s$vpp$...@n...news.atman.pl
>> Ale poprzez to gniazdo ,,regulowano'' mi także szyby.
> Ale elm komunikuje się nie ze wszystkim co na magistrali CAN a z ECU - czyli ma
dostęp do tego do czego komputer silnika. No można
> sobie jeszcze wyścigi na 1/4 mili porobić;)
A jest coś taniego do kontrolowania pozostałej części samochodu?
>> Chciałem, aby otwierały się ,,z pilota'' wraz
>> z szyberdachem -- powiedziano mi, że jest to
>> możliwe, ale nie ustawią mi tego. :) Zamykanie
>> szyberdachu ,,z pilota'' -- tak, otwieranie -- nie
> Warto - ja mam po to, ze jak mi się check w trasie zaświeci, to w telefonie
podejrzę o co biega. Przydatne głównie jak jesteś na
> Węgrzech;) Spoko nic nie zepsujesz - jedyne co tym można "zaprogramować" to
kasowanie błędów.
To dobrze. :)
--
.`'.-. ._. .-.
.'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'
`-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`.,
o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....
-
37. Data: 2014-09-26 01:10:55
Temat: Re: OBD ELM327 -- pytania
Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>
"Shrek" m01fci$vpp$...@n...news.atman.pl
>> Ja, o ile silnik jest nagrzany, przyspieszam z kopyta i staram się tak jechać, aby
nie hamować ani silnikiem, ani hamulcami
> No to pewnie nieźle podnosisz ciśnienie innym.
Tak, co wyraźnie dają mi do zrozumienia.
(bardzo rzadko trafiam na wyrozumiałych)
Ludzie zwykle lubią gwałtowne hamowanie,
najlepiej tuż przed skrzyżowaniem; lubią
bardzo powolne ruszanie spod świateł (by
jak najmniej czekających za nimi zdążyło
ruszyć w danym cyklu) oraz majestatyczne
(powolne -- wręcz ślamazarne) nabieranie
szybkości na zbyt wysokich biegach...
Drażnię ludzi ruszaniem spod świateł i drażnię
dojeżdżaniem do skrzyżowań, gdy mam przed sobą
czerwone światło na sygnalizatorze -- w takich
sytuacjach celuję z szybkością tak, by hamować
jak najmniej.
Drażnię coraz rzadziej, bo coraz rzadziej
mam rozgrzany silnik -- zimnym raczej nie
ruszam z kopyta. Pozostają dojazdy, które
ludziom zwykle nie podobają się, ponieważ
ci ludzie wolą jechać szybko niemal aż do
końca, po czym lubią gwałtownie zahamować
(czasami nawet na czyjejś xupie) i bardzo
dłuuugo ruszać, gdy zobaczą zieleń... ;)
Gwałtowne ruszanie samochodem z przednim
napędem czasami daje łomot przednich kół
zrywających przyczepność z jezdnią; bywa
czasem też tak, że dorzuca jazdę boczną,
więc trzeba uważać w czasie ruszania, by
nie uderzyć bokiem w samochód znajdujący
się tuż obok. Zdarza się tak najczęściej
w trakcie ruszaniu pod górkę.
Hamując (silnikiem czy hamulcami) obserwuję to,
co ma za sobą -- o ile nie hamuję awaryjnie. ;)
Nierzadko hamując silnikiem, lekko naciskam też
hamulec, aby włączyć światła stopu.
--
.`'.-. ._. .-.
.'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'
`-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`.,
o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....
-
38. Data: 2014-09-26 01:13:12
Temat: Re: OBD ELM327 -- pytania
Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>
"Tomasz Pyra" 54247d0d$0$12642$6...@n...neostrada.pl
> Zawsze jest szansa że masz jakiś wadliwy podzespół.
> W jakimś aucie strzelały poduszki po podłączeniu niektórych urządzeń w pewnych
warunkach do gniazdka zapalniczki :-)
> Co jednak nie oznacza że należy zrezygnować
> z podłączania czegokolwiek do gniazda zapalniczki.
:)
> Nie masz się czego bać - OBD-2 służy do diagnostyki i diagnostykę możesz tym
złączem bezpiecznie przeprowadzić.
OK -- dzięki za słowa otuchy. Dzięki i Tobie,
i innym, którzy mnie uspokoili.
--
.`'.-. ._. .-.
.'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'
`-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`.,
o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....
-
39. Data: 2014-09-26 01:18:17
Temat: Re: Re:OBD ELM327 -- pytania
Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>
"John Kołalsky" m020p7$pda$...@m...internetia.pl
> To jeszcze trzeba wiedzieć czy umie gadać z ECU. Ze starszymi samochodami nie umie.
Volvo S40 z 2009 roku.
>>> () Czy takie coś może stale tkwić w takim gnieździe?
>> Tak, ale cos tam pobiera pradu - diody sie swieca
> To ma tryb oszczędnościowy i powinno się wyłączać nieużywane, ale może nie zawsze
to się udaje.
Co nakłania je do włączenia się?
--
.`'.-. ._. .-.
.'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'
`-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`.,
o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....
-
40. Data: 2014-09-26 08:37:22
Temat: Re: OBD ELM327 -- pytania
Od: AL <a...@s...tam.pl>
On 2014-09-26 01:18, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:
>
> "John Kołalsky" m020p7$pda$...@m...internetia.pl
>
>> To jeszcze trzeba wiedzieć czy umie gadać z ECU. Ze starszymi
>> samochodami nie umie.
>
> Volvo S40 z 2009 roku.
>
bedzie dzialac.
Po 2000 roku niemal w kazdym aucie (ktos wczesniej podal daty od ktorych
musza dzialac i Twoj rocznik auta i marka sie na to lapie).
Te urzadzonka w sklepie stacjonarnym kosztuja < 50pln - zawsze mozesz
podjechac do jakiegos sklepu i przetestowac na miejscu pare urzadzonek
(nie musisz w ciemno zamawiac z Chin, po czym nie bedziesz zadowolony z
wyboru).
>>>> () Czy takie coś może stale tkwić w takim gnieździe?
>
>>> Tak, ale cos tam pobiera pradu - diody sie swieca
>
>> To ma tryb oszczędnościowy i powinno się wyłączać nieużywane, ale może
>> nie zawsze to się udaje.
>
> Co nakłania je do włączenia się?
>
po wylaczeniu stacyjki zauwazylem, ze diody na urzadzonku wciaz swieca
(pulsuja), wiec stwierdzilem, ze nie bede zostawial w gniezdzie na stale
tego urzadzonka, tym bardziej, ze u mnie gniazdo jest na zewnatrz - pod
deska i nie zaslania je zadna klapka - wiec widac - zagladajac do auta -
ze sie cos tam swieci nad pedalami.
Byc moze rzeczywiscie powinienem dac mu czas na uspienie - moze w wolnej
chwili to przetestuje.
Natomiast sa tez i takie urzadzonka wyposazone w fizyczny klawisz on/off
- wiec to tez jest rozwiazanie jesli ktos nie chce co chwila
wkladac/wykladac.