    From: mk <m...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: O przestrzeniach barw (zamiast wątku poniżej)
    Date: Thu, 25 Mar 2010 19:13:31 +0100

    W dniu 2010-03-25 15:22, Adam pisze:
    > Jednak wiem, że kryształy LCD są dość wolne. Aby uzyskać 256 stopni
    > szarości (słowo 8-mio bitowe) to należałoby je sterować kilohercami. Za
    > "stopień otwarcia" krzyształu zaś pewnie by odpowiadała długość okresu
    > dodatniego względem długości "zera" (przy stałej częstotliwości), czyli
    > przykładowo:
    > 00000000 - kryształ "wygaszony"
    > 01000000 - kryształ przepuszcza 1/4 światła
    > 10000000 - połowa mocy
    > 11000000 - 3/4 światła
    > 11111111 - pełna moc światła.

    Takie sterowanie, liniowe, odpowiada kompresji dynamiki gamma (gamma
    correction) równego 1.
    W monitorze komputerowym pożądane gamma to 2.2. W innych systemach
    telewizyjnych też podobnie. Po prostu wartość współczynnika gamma
    zbliżona do 2.2-2.4 najlepiej pasuje do charakterystyki dynamiki oka.
    Dlatego aby uzyskać 256 stopni szarości zgodnie z charakterystyką gamma
    2.2 przy sterowaniu PWM będzie wymagało jeszcze większego rygoru
    czasowego...

    Piksele w monitorach LCD sterowane są napięciem. Pożądane jest by
    funkcja przepuszczalności światła do napięcia była zgodna z
    charakterystyką gamma 2.2 (najlepiej pod tym względem wypadają matryce IPS).

    Polaryzacja napięcia sterującego piksel jest zmieniana przy każdym
    odświeżeniu obrazu by uniknąć degradacji ciekłego kryształu.
    Niestety trudno jest zrobić tak, by napięcie polaryzacji dodatniej było
    równe polaryzacji ujemnej i mogło by dochodzić do migotania obrazu z
    częstotliwością równą połowie częstotliwości odświeżania matrycy.
    Dlatego nie steruje się całego obrazu jedną polaryzacją, ale sąsiednie
    piksele mają polaryzację przeciwną (stosowane są różne wzorki), przez co
    efekt migotania powinien być niedostrzegalny.
    Mechanizm można oszukać wyświetlając na ekranie odpowiednią treść, tak
    by świeciły tylko piksele o zgodnej polaryzacji:
    (UWAGA! OSOBY CIERPIĄCE NA EPILEPSJĘ PROSZONE SĄ O ZACHOWANIE
    OSTROŻNOŚCI - EKRAN MOŻE MRUGAĆ)
    http://www.lagom.nl/lcd-test/inversion.php

    Efekt widoczne są częściej i mocniej zwłaszcza na większych monitorach.
    Wyświetliłem test na kilku telefonach komórkowych i żadnego nie udało mi
    się zmusić do migotania - problem wydaje się być lepiej dopracowany w
    małych matrycach.

    Mam nietani monitor (NEC LCD2090UXi) w którym ten efekt jest niestety
    dość mocno widoczny (ja go niekiedy dostrzegam nawet bez odpowiedniego
    wzoru na ekranie, choć większość osób nie). Podobno da się to jakoś
    doregulować. Czy ma ktoś z grupowiczów jakieś doświadczenia w temacie?

    pzdr
    mk