    From: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: O przestrzeniach barw (zamiast wątku poniżej)
    Date: Wed, 24 Mar 2010 23:43:02 +0000

    On 24/03/2010 22:17, mk wrote:
    > Jeśli chodzi o matryce lustrzanek, to tu teoretycznie wystarczą tylko
    > trzy typy czujników - o charakterystyce takiej jakie mają czopki w oku
    > ludzkim (jeśli oczywiście aparat foto. ma służyć do robienia zdjęć do
    > oglądania przez ludzi).
    > Dodatkowy czwarty element w lustrzankach ma za zadanie bodajże
    > poszerzenie dynamiki czułości matrycy - znawcy tematu ewentualnie mnie
    > tu skorygują.

    Matryca 'bayerowska' - RGGB. Dodatkowy G, bo oko jest mocno czule na
    zielone.

    > Swoją drogą, czy ktoś wie dlaczego w matrycach światłoczułych nie
    > stosuje się filtrów subtraktywnych tj. CMY, a tylko RGB(+coś)?
    > Przecież na filtrze subtraktywnym zatrzymywanych będzie wyraźnie mniej
    > fotonów, co powinno przekładać się na lepszą czułość matrycy.

    Nie wiem czy jest sens, bo jako filter bedzie to dzialac podobnie. Np:
    Cyan na papierze ma za zadanie odbic niebieski a zatrzymac pozostale.
    Cyan w matrycy aparatu musialby przepuscic niebieski i
    odbijac/pochlaniac cala reszte, wiec roznicy z RGB nie widze. Chyba ze
    bedziesz robic 'negatyw', czyli pochlaniac jeden kolor a przepuszczac
    cala reszte - ale wtedy masz trudniejsze dojscie do prawdziwych kolorow
    (duzo trzeba liczyc) a i ilosc informacji sie nie zmienia, wiec pewnie
    czulosc i szumy po konwersji zostana podobne.

    Mozna by uzyc 3 lustra dichroiczne szeregowo i oswietlac 3 matryce mono,
    ale wiesz ile to by kosztowalo? Pewnie justowanie kosztowaloby wiecej
    niz aparat (dla 'wspolczesnych' rozmiarow pixeli <10um).

    --
    Jerry1111