    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: O konkurencji na rynku
    Newsgroups: pl.misc.telefonia
    <m...@4...net>
    <mqbkqs$bfm$1@node1.news.atman.pl>
    Date: Tue, 11 Aug 2015 12:45:05 +0200

    Dnia Tue, 11 Aug 2015 03:57:38 +0200, ACMM-033 napisał(a):

    > Mnie chodziło tylko o rząd wielkości. A i tak liczyłem z ogromnym zapasem.

    No wiesz - przy rzedzie to moze sie okazac ze zamiast 200% zysku jest
    70% strat.

    > Wszystko uwzględniłem. Choć i tak były to szacunki. Tylko szacunki.

    Ale co - TP kupowala centrale po 500$ za port abonencki, czy liczyles
    amortyzacje 30 lat ?
    Bo to tylko jednen skladnik, ale jak widac istotny ...

    > Przecież to była chyba jedna z najzyskowniejszych firm w tamtych czasach?

    Owszem, ale w ksiegowosci to duzo rzeczy moze wyjsc.
    I zysk osiagany na poniemieckich kablach nie uzasadnia inwestowania w
    nowe przylacza :-)

    > Pierwsze - sam przecież na takiej robiłem. po ok. 1950 łączy w jedną i w
    > drugą stronę, W ruchu było chyba coś po ok. 1800. Miałem pewne dane, które
    > pozwoliły mi pobieżnie ustalić obłożenie (w godzinach roboczych b. wysokie),
    > ostateczny szacunek, dla bezpieczeństwa, podzieliłem przez 10, więc zapas
    > był naprawdę duży.

    Ok, ale to specyficzny obiekt. Tu istotne sa lacza MM.

    A taki np Wroclaw-Warszawa, 350km. Nie mam pojecia ile kosztuja TP,
    ale porzadny kabel swiatlowodowy to na chyba jednak ze 100zl/m
    kosztowal. Nawet jak przesadzilem, to umowy, oslony, ulozenie, stacje
    wzmacniakowe co 10-20 km ?
    I robi sie nam kwota 35mln. Wypada na tym z 10 tys dziennie zarobic,
    co nie wydaje sie takie trudne, bo to tylko ~10zl/min, wystarczy
    kilkadziesiat rozmow naraz. Centrala potrafi wiecej, o ile ...
    wroclawiacy zechca tyle dzwonic. Chyba zechca, wiec mogles miec racje,
    o ile ja nie zanizylem z tymi 100zl/km.
    Centrala tez chyba kosztowala pare mln $ ?

    Ale to byl rachunek na 10 lat, a tu po kilku wyrasta konkurencja MM,
    a po kolejnych kilku cena rozmowy MM spada do lokalnej i to nawet
    wliczonej w abonament. Gdzies po drodze przyszlo wywalic sporo drogich
    urzadzen i postawic na ich miejsce jeszcze drozsze, bo to panie DWDM
    to jest technologia.

    Oczywiscie nie trzeba lacza do Warszawy, moze byc do Poznania, ale
    dobrze tez miec do Katowic, wiec podobnie wychodzi.

    Oczywiscie dzieki temu zarabiamy tez na internecie i transmisji danych
    ... ale oni nie chca placic tyle, co za MM :-)

    > Ale tak zrobiony podział, to będzie sztuczny podział, nie będzie spowodowany
    > raczej rzeczywistymi potrzebami, lecz ich sztucznym wytworzeniem.
    > Bo to nawet, jak się obrazisz, to nie będziesz mógł do Bydgoszczy pojechać,
    > bo ostatecznie jeden wuj będzie.

    No nie, dwa wuje. Poczatkowo owszem - uslysze "nie mammy kabli w pana
    rejonie, a cena taka sama, jak u drugiego wujka". Ale z czasem
    konkurencja ruszy, chyba ze prezesow bedzie jeden minister mianowal
    :-)

    > A później dołożył nam... Prosto w...

    Ktos ma archiwum raportow TP i potrafi oszacowac ile do FT wyplynelo ?

    J.