    From: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
    Subject: Re: O 10 km/h więcej
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Date: Mon, 8 Jun 2015 00:36:22 +0200

    Dnia Sun, 07 Jun 2015 22:10:50 +0200, Dykus napisał(a):

    > Witam!

    > Nie. :) Od zmierzonej odejmuje maksymalny błąd wynikający z dokładności
    > przyrządu/pomiaru i tą wartość wyświetla. W uproszczeniu - zmierzył 100,
    > błąd 3% - wyświetla 97. Dzięki temu kierowca nie ma co się kłócić o to,
    > czy przekroczył o 10 km/h czy o 11 km/h (co może mieć przecież
    > znaczenie), powołując się na błąd przyrządu, bo w wyniku uwzględniony
    > jest błąd pomiaru. Gdzieś o tym musiałem przeczytać... W każdym razie
    > wygląda całkiem sensownie.

    Nie wiem gdzie to przeczytałeś, kilka instrukcji do takich urządzeń
    widziałem i w żadnym tak to nie działało. Co oczywiście nie znaczy, że w
    jakimś tam nie miałoby tak być.

    Dokładność pomiaru deklarowana jest jako +- oscylujący wokół wartości
    rzeczywistej.

    Oczywiście nie nie stałoby na przeszkodzie żeby w stosownym rozporządzeniu
    zdefiniować błąd urządzenia wyłącznie ujemny, czyli zamiast przedziału
    +-3%, żeby ten wynosił (-6% ; 0) - tak jak to jest w przypadku np.
    prędkościomierzy.
    Ale jednak tak nie zrobiono.

    Urządzenia pomiarowe podają więc wartość zmierzoną, rachunek błędów należy
    przeprowadzić sobie samodzielnie.