  • 1. Data: 2009-04-06 18:32:20
    Temat: Noże do gwintownicy, czy ostrzyć ?
    Od: "PL(N)umber_One " <p...@N...gazeta.pl>

    Witam
    Pożyczyłem od znajomego, starą gwintownicę ręczną do rur RIDGID. Urządzenie
    leciwe, ale bardzo solidne, nie mniej nie da się nagwintowac rurki pół cala,
    bez zrobienia uprzednio pilnikiem fazy (stożka), na początku rurki. Gwint
    wychodzi dobrej jakości. Jak oglądam, to czoło noży ukształtowane jest
    podobnie jak nóz skrawający w obrabiarce i jak sądzę na skutek stępienia tej
    części noży, gwintownica "nie bierze". Czy mam rację i czy warto naostrzyć,
    przednią część noży ? Mam szlifierkę stołową i pewną wprawę w ostrzeniu
    wierteł, nie mniej zastanawiam się, czy niewielkie odchyłki kątów ostrza, po
    ręcznym ostrzeniu, będą dopuszczalne ?
    Pozdrowienia
    PP

  • 2. Data: 2009-04-06 19:21:36
    Temat: Re: Noże do gwintownicy, czy ostrzyć ?
    Od: "PeJot ( home)" <P...@o...pl>

    PL(N)umber_One pisze:
> [...]
    > części noży, gwintownica "nie bierze". Czy mam rację i czy warto naostrzyć,

    Może i warto, ale i tak nie obejdzie się bez solidnego sfazowania
    krawędzi rury. Inaczej gwintownica nie chce zaczynać gwintu.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 3. Data: 2009-04-06 21:11:59
    Od: "PL(N)umber_One " <p...@g...pl>

    PeJot ( home) <P...@o...pl> napisał(a):

    > Może i warto, ale i tak nie obejdzie się bez solidnego sfazowania
    > krawędzi rury. Inaczej gwintownica nie chce zaczynać gwintu.

    Czy mam przez to rozumieć, że narzynki z wymiennymi głowicami, zawsze
    wymagają wykonania fazy, na rurce przed gwintowaniem ?

    Dawniej używałem tylko narzynki nastawnej, bez wymiennych głowic i wtedy
    dawało się gwintować bez fazowania rurki, "przybierając" stopniowo średnicę
    gwintowania.

    PP

  • 4. Data: 2009-04-07 05:30:11
    Od: PeJot <P...@0...pl>

    PL(N)umber_One pisze:

> [...]
    > dawało się gwintować bez fazowania rurki, "przybierając" stopniowo średnicę

    Przy nastawnych można było tak robić, ale OIDP ( a już dobre kilka lat
    gwintownicy w ręku nie miałem ) było zalecenie o fazowaniu i to
    głębokim. Może i dało by się bez tego, ale faza znacznie *ułatwiała*
    pracę, tak samo zresztą jak przy zwykłej nienastawnej narzynce.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem