eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyNowy bat na kierowców? ;-) › Re: Nowy bat na kierowców? ;-)
  • Data: 2010-12-28 21:11:20
    Temat: Re: Nowy bat na kierowców? ;-)
    Od: "Raf :-)" <r...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    Dnia Tue, 28 Dec 2010 19:57:26 +0100, J.F. napisał(a):


    >>>Ograniczaj c pr dko powoduje si
    >>> zwyk e korki. Zamiast samochodu co 100 metr w masz samoch d co 10.
    >>
    >>Tu juz tylko Ci sie "wydaje"...
    >>Przepustowosc drogi jest najwieksza przy predkosciach rzedu
    >>trzydziesci kilka na godzine...
    >
    > Teoria. W pratyce zauwaz ze jak jest powod do zwolnienia na drodze o
    > duzym natezeniu ruchu, to sie robi korek. Jakos przy wiekszej
    > predkosci przepustowosc jest wieksza.

    Jasne!

    Panie, to że jak wypiję 4 piwa to jestem pijany, to tylko teoria! W
    praktyce, zauważ pan, jak jest powód to całkiem spokojnie mogę zawieźć
    szwagra z dziećmi do sąsiedniej wsi i jeszcze nigdy nie spowodowałem
    wypadku!

    Człowieku, czy ty wiesz jaka jest różnica pomiędzy przepustowością a
    prędkością jazdy? Myślisz, że gdyby jabłka zamiast 6 miesięcy rosły tylko
    cztery (szybciej), to miałbyś większy plon jabłek (przepustowość) z tego
    samego drzewa?
    Przepustowość netto (samych aut, bez odstępów) rośnie liniowo z prędkością,
    energia samochodu (a więc i droga hamowania, i bezpieczny odstęp) rośnie z
    kwadratem prędkości. Rzeczywista przepustowość to ilość samochodów, które
    przejeżdżają przez wybrany punkt na drodze w jednostce czasu i składa się
    na nią czas przejazdu samego samochodu i czas "przejazdu" odstępu między
    autami.

    Co znaczy mniej więcej tyle, że jeśli zwiększysz prędkość 2x, przepustowość
    spadnie do wartości 2/(2^2)=2/4 = 0,5 przepustowości początkowej -
    oczywiście w pewnym rozsądnym zakresie prędkości.


    >
    >>Wezmy np. ten Twoj przyklad
    >>niech beda odstepy 100m przy predkosci 100km/h i 10m przy 40km
    >
    > Ten przyklad to z kompletnie z sufitu wziety.
    >

    No tak, arytmetyka na poziomie szkoły podstawowej kaleczy ludzki umysł i
    trzeba jej zakazać.

    Jeszcze raz - droga z korkiem poruszającym się z prędkością około 30 km/h
    ma kilka razy większą przepustowość, niż droga bez korka, gdzie auta jadą z
    prędkością 90 km/h. Gdyby tak nie było, każdy korek, który by powstał
    natychmiast rósłby w nieskończoność. Mechanizm korka jest taki, że spada
    prędkość i odstępy między samochodami, dzięki czemu wzrasta przepustowość i
    wytwarza się nowy stan równowagi. Korek zaczyna się tworzyć znacznie przed
    osiągnięciem przepustowości maksymalnej, natomiast długość korka można
    wyliczyć korzystając z dziedziny matematyki zwanej teorią kolejek (to już
    nie jest szkoła podstawowa, tylko studia, np. informatyka).

    Raf :-)

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: