  • 11. Data: 2024-02-26 20:08:32
    Temat: Re: Nowe ładowarki 90W z gniazdem USB-A a nie USB-C?
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    Marek <f...@f...com> napisał(a):
    > No i w jaki sposób ów protokół powstrzymuje USB-C?

    Ale to jest pytanie do Xiaomi, a nie do mnie. Ja nic o powstrzymywaniu USB-C
    nie pisałem.

    > ISB-C też można użyć dowolny proprietary protokół.

    Można, tylko nie ma po co.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 12. Data: 2024-02-26 20:10:25
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    J.F <j...@p...onet.pl> napisał(a):
    > Tak, ale w czym problem, aby na USB-A pozwolić tez na protokól PD?
    > J.

    USB-A nie ma oddzielnych pinów do PD, więc negocjacja jest przez BFSK po
    liniach zailających. A to może doprowadzić do np. przekonfigurowania
    sąsiedniego portu, który walnie zbyt dużym napięciem w urządzenie
    nieobsługujące PD.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 13. Data: 2024-02-26 20:17:45
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 26 Feb 2024 20:10:25 +0100, Grzegorz Niemirowski wrote:

> [...]
    > liniach zailających. A to może doprowadzić do np. przekonfigurowania
    > sąsiedniego portu, który walnie zbyt dużym napięciem w urządzenie

    Hm ... a te inne protokoły, np QIC, nie mają takiego ryzyka?

    J.

  • 14. Data: 2024-02-26 20:20:15
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    J.F <j...@p...onet.pl> napisał(a):
    > Hm ... a te inne protokoły, np QIC, nie mają takiego ryzyka?
    > J.

    One używają lini danych, więc nie ma takiego problemu. Z drugiej strony jest
    to nie do końca zgodne ze specyfikacją USB.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 15. Data: 2024-02-27 01:32:33
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-02-26, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Po niedawnym popatrzeniu na ofertę różnych ładowarek na allegro,
    > mam wrażenie, ze protokół PD (Power Delivery) jest dostępny tylko na
    > USB-C.

    Apropos, microusb zawsze kojarzyło mi się z 5V i maks jakieś 2-2.5A, a
    tu właśnie skończyłem męczyć powerbank, który ma rozszerzone protokoły
    po mikrousb. Niejaki Vention, raczej nie znany z powerbanków w Polsce.
    https://ventiontech.com/products/10000mah-power-bank
    -micro-usb-usb-c-usb-a-usb-a-22-5w-black-white-led-d
    isplay-type

    Próbowałem go przekonać aby wynegocjował coś z maksymalną mocą (18W)
    przy 5V ale nie chciał. Mam nadzieję, że to nie przypadek, czy też 3.6A
    to dla mikrousb jeszcze spoko?

    --
    Marcin

  • 16. Data: 2024-02-27 09:03:06
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 27 Feb 2024 00:32:33 GMT, Marcin Debowski
    <a...@I...zoho.com> wrote:
> [...]
    > (18W)
    > przy 5V ale nie chciał. Mam nadzieję, że to nie przypadek, czy też

    a czy czasem negocjacja wyższej mocy zawsze jest związana z
    zwiększeniem napięcia i dot tylko USB 3.x? Przy 5V microusb-B (USB
    2.0) nie ma aktywnej negocjacji z ładowarką tylko pasywne rezystory
    na d+d-, które są (jedyną) informacją dla urządzenia ładowanego, że
    może pobrać większy prąd.
    Bo chyba nie istnieje kabel z jednej strony wtyk USB-A 3.x a z
    drugiej micro-B USB 2.0

    --
    Marek

  • 17. Data: 2024-02-27 09:16:35
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 26 Feb 2024 20:08:32 +0100, "Grzegorz Niemirowski"
    <g...@g...net> wrote:
    > Ale to jest pytanie do Xiaomi, a nie do mnie. Ja nic o
    > powstrzymywaniu USB-C
    > nie pisałem.

    No i było pytanie do Xiaomi (film) i odpowiedź która nic nie wniosła
    bo pytający/a techniczna pierdoła, dał sobie wcisnąć bełkot.

    > Można, tylko nie ma po co.

    Po to by pozbyć się raz na zawsze gniazd typu A bo to techniczny
    anachronizm, który miał pozostać tylko w fazie przejściowej
    zachowując kompatybilność wstecz dla wtyków USB 2.0/1.0 i tylko w
    urządzeniach typu host (np. dla starych pendrive'a). Od kilku lat na
    rynku są już ładowarki z gniazdem typu C i to miało już wyprzeć type
    A przynajmniej z ładowarek (ładowarki nie potrzebują pendrive) by nie
    było irytacji użytkownika z kablami w sytuacji, gdy ma już tylko
    kable type C z obu stron i nie ma do czego podłączyć takiej
    ładowarki.
    Nagke tu mamy np. Xiaomi która z powrotem wskrzesza trupa.

    --
    Marek

  • 18. Data: 2024-02-27 10:28:56
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 26 Feb 2024 18:46:42 +0100, "J.F"
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > A na USB-A są inne protokoły.

    Moment moment. Które type-A 2.0 czy 3.x?

    Protokoły to warstwa logiczna transportowa, która powinna być
    niezależna od rodzaju wtyku, bo oba 2.0 i 3.0 mają linie data do
    komunikacji. Więc można zaimplementować sobie dowolny protokół na
    dowolnej wtyczce i nie *musi* to być ciągle type A.
    W całym wątku chodzi o to by pozbyć się gniazda type A (2.0/3.x) Bo
    to anachronizm i głupota, która doprowadziła do tego, że w
    ładowarkach po 20 latach standardu muszą być dwa gniazda (type A i
    C).

    --
    Marek

  • 19. Data: 2024-02-27 10:31:00
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 26 Feb 2024 18:33:01 +0100, RadosławF<r...@o...pl>
    wrote:
    > Duża moc, duże styki, duże gniazda.

    Nie ma takiej potrzeby, w 3.4 jest standard do 48V które (cutyjąc
    klasyka) powinno starczyć każdemu.

    --
    Marek

  • 20. Data: 2024-02-27 10:40:21
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    Marek <f...@f...com> napisał(a):
    > No i było pytanie do Xiaomi (film) i odpowiedź która nic nie wniosła bo
    > pytający/a techniczna pierdoła, dał sobie wcisnąć bełkot.

    Tak, ale nadal to jest pytanie do Xiaomi, bo to oni znają odpowiedź. Nawet
    jeśli nie chcą lub nie umieją jej podać. Bo zgadnąć o co im chodziło, to
    jak widać, raczej się nie uda.

> [...]
    > kablami w sytuacji, gdy ma już tylko kable type C z obu stron i nie ma do
    > czego podłączyć takiej ładowarki. Nagke tu mamy np. Xiaomi która z

    No spoko, ja się z tym wszystkim zgadzam, ale co to ma do kwestii wciskania
    nieoficjalnych protokołów do USB-C? Napisałem, że nie ma po co czegoś
    takiego robić, tak jak to robią niektóre firmy z USB-A, bo USB-C ma już
    wszystko co potrzebne do pozbycia się gniazd A i nie trzeba tam wciskać
    jakichś nieoficjalnych rozszerzeń protokołu żeby mieć Power Delivery, bo ono
    już tam jest. A Ty piszesz, że to jest potrzebne do pozbycia się gniazd A :)
    Cały czas o to chodzi, że USB-C jest wystarczające i nikt nie wie o co
    chodziło firmie Xiaomi.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/