  • 21. Data: 2024-02-27 12:12:14
    Temat: Re: Nowe ładowarki 90W z gniazdem USB-A a nie USB-C?
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    W dniu 27.02.2024 o 09:16, Marek pisze:

> [...]
    > anachronizm, który miał pozostać tylko w fazie przejściowej zachowując
    > kompatybilność wstecz dla wtyków USB 2.0/1.0 i tylko w urządzeniach typu
    > host (np. dla starych pendrive'a). Od kilku lat na rynku są już
    > ładowarki z gniazdem typu C i to miało już wyprzeć type A przynajmniej z
    > ładowarek (ładowarki nie potrzebują pendrive) by nie było irytacji
    > użytkownika  z kablami w sytuacji, gdy ma już tylko kable type C z obu
    > stron i nie ma do czego podłączyć takiej ładowarki. Nagke tu mamy np.
    > Xiaomi która z powrotem wskrzesza trupa.

    No ale jak trupa? Masz pełno urządzeń z micro USB i zwykłych kabli do
    tego. Są też kable A -> C.

  • 22. Data: 2024-02-27 12:16:26
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

> [...]
    > chodziło, to jak widać, raczej się nie uda.

    > No spoko, ja się z tym wszystkim zgadzam, ale co to ma do kwestii
    > wciskania nieoficjalnych protokołów do USB-C? Napisałem, że nie ma po co
    > czegoś takiego robić, tak jak to robią niektóre firmy z USB-A, bo USB-C
    > ma już wszystko co potrzebne do pozbycia się gniazd A i nie trzeba tam
    > wciskać jakichś nieoficjalnych rozszerzeń protokołu żeby mieć Power
    > Delivery, bo ono już tam jest. A Ty piszesz, że to jest potrzebne do
    > pozbycia się gniazd A :) Cały czas o to chodzi, że USB-C jest
    > wystarczające i nikt nie wie o co chodziło firmie Xiaomi.

    Ale jak 'wystarczające'? Mam tonę kabli 'A -> micro' i urządzeń 'micro'.
    Także kable 'A -> C' Na ... mi 'C' w ładowarce?! No przecież wyrzuciłbym
    ją i kupił jakąś z 'A'!!!

  • 23. Data: 2024-02-27 13:16:22
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 27 Feb 2024 10:28:56 +0100, Marek wrote:

    > Moment moment. Które type-A 2.0 czy 3.x?
    >
    > Protokoły to warstwa logiczna transportowa, która powinna być
    > niezależna od rodzaju wtyku, bo oba 2.0 i 3.0 mają linie data do
    > komunikacji. Więc można zaimplementować sobie dowolny protokół na
    > dowolnej wtyczce i nie *musi* to być ciągle type A.

    gniazdko i wtyczka jest typu A. Ma 4 pin, w odróznieniu od USB-C.

    Ale ... ten QIC to mam wrażenie, ze jakoś poza standardem USB
    sie zrobił.

    > W całym wątku chodzi o to by pozbyć się gniazda type A (2.0/3.x) Bo
    > to anachronizm i głupota, która doprowadziła do tego, że w
    > ładowarkach po 20 latach standardu muszą być dwa gniazda (type A i
    > C).

    W ładowarce IMO nie przeszkadza, w dodatku mam troche starych kabli,
    np z micro-USB na drugim koncu, czy magnetycznym.
    Albo np chciałbym kabel z kątową wtyczką USB-C, żeby się nie
    wyłamywała z laptopa.

    I nawet kupiłem taki kabel, ale na koncu ma USB-A, i nie działa :-(

    J.

  • 24. Data: 2024-02-27 14:20:07
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 27 Feb 2024 09:03:06 +0100, Marek wrote:

    > a czy czasem negocjacja wyższej mocy zawsze jest związana z
    > zwiększeniem napięcia i dot tylko USB 3.x?

    Zawsze zwiększa napięcie, bo prąd tych styków jest ograniczony,
    ale czy to USB 3.x, czy raczej jakies QIC to nie wiem.

    > Przy 5V microusb-B (USB
    > 2.0) nie ma aktywnej negocjacji z ładowarką tylko pasywne rezystory
    > na d+d-, które są (jedyną) informacją dla urządzenia ładowanego, że
    > może pobrać większy prąd.

    Co można by nazwać formą negocjacji, i ma tę zaletę, ze jest tanie
    w ładowarce. No ale napięcia tak podnieść nie można.

    > Bo chyba nie istnieje kabel z jednej strony wtyk USB-A 3.x a z
    > drugiej micro-B USB 2.0

    Dziwaczne by to było, bo wtyk USB-A 3.x ma dodatkowe piny,
    i z czym je połaczyc, skoro micro-B USB 2.0 ich nie ma ?

    Zwykły kabel USB-A (2.0) - micro-USB (2.0), a jak sie dogadają, tak
    wyjdzie. Ale chyba jakiegos "proprietary" protokołu to wymaga,
    np QIC.

    J.

  • 25. Data: 2024-02-27 14:25:01
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    W dniu 26.02.2024 o 18:04, Marek pisze:

    > Do niedawna ładowarki dużej mocy miały w większości gniazdo USB-C, to
    > miało wyprzeć w ogóle USB-A jako przyszłościowe gniazdo. Ale jednak nie,
    > bo 90W i więcej z powortem są USB-A.

    Wydawało mi się, że ładowarki jakie dotąd dostawałem od Xiaomi miały
    właśnie 'A'.

  • 26. Data: 2024-02-27 17:10:41
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 27.02.2024 o 13:16, J.F pisze:

    > gniazdko i wtyczka jest typu A. Ma 4 pin, w odróznieniu od USB-C.

    No nie, USB typu A ma 9 pinów. Oczywiście nie ma sensu tu mówić o USB
    2.0 czy starszym, bo tam to masz max 0.5A
    Tu masz przykładowy USB3
    https://www.we-online.com/components/products/datash
    eet/692121230100.pdf
    Tu masz USB 3.1, już więcej pinów, i prąd większy
    https://www.we-online.com/components/products/datash
    eet/632121300001.pdf

    Pozdrawiam

    DD

  • 27. Data: 2024-02-27 17:38:54
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    Dariusz Dorochowicz <_...@w...com> napisał(a):
> [...]
    > https://www.we-online.com/components/products/datash
    eet/692121230100.pdf
    > Tu masz USB 3.1, już więcej pinów, i prąd większy

    Oba te gniazda mają 9 pinów. USB 3.1 nie wprowadza dodatkowych pinów.
    Zarówno w 3.0 jak i 3.1 jest 9 pinów w złączu A. Z tych 9 tylko jeden podaje
    zasilanie, czyli jest tak samo jak w 2.0. USB 3.0 dodatkowe piny zasilania
    wprowadza w złączu B w wersji Powered.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 28. Data: 2024-02-27 19:16:48
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 27 Feb 2024 12:12:14 +0100, io <i...@o...pl.invalid> wrote:
    > No ale jak trupa? Masz pełno urządzeń z micro USB i zwykłych kabli
    > do

    I wszystkie te urządzenia potrzebują ładowarkę USB 3.x?
    Mówimy o nowych ładowarkaxh. Stare telefony z microusb-B ładujemy
    starymi ładowarkami.

    --
    Marek

  • 29. Data: 2024-02-27 19:18:29
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 27 Feb 2024 13:16:22 +0100, "J.F"
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > gniazdko i wtyczka jest typu A. Ma 4 pin, w odróznieniu od USB-C.

    Sam dwa typy gniazd i wtyczek type-AA: USB 1.0/2.0 i USB 3.x która ma
    więcej pinów ale kompatybilna wstecznie z 2.0/1.0

    --
    Marek

  • 30. Data: 2024-02-27 19:20:39
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 27 Feb 2024 12:16:26 +0100, io <i...@o...pl.invalid> wrote:
    > Ale jak 'wystarczające'? Mam tonę kabli 'A -> micro' i urządzeń
    > 'micro'.

    Na tonu starych rzeczy przeznaczone są dedykowane punkty odbioru
    odpadów elektro.

    --
    Marek