    From: g...@s...invalid (Adam Wysocki)
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Norwegia włączyła UKF FM
    Date: Sun, 22 Jan 2017 03:14:36 +0000 (UTC)

    Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com> wrote:

    > Co do wyłączenia FM to rzeczywiście głupota, właśnie dlatego, że rynek
    > odbiorników jest ubogi i nieprzyjazny dla konsumenta.

    U nas analogową TV też wyłączyli, więc wyłączenie FM to tylko kwestia
    czasu... inna sprawa że do TV łatwiej o dekoder, niż np. do radia
    samochodowego.

    Pojawią się transmittery, odbierające radio cyfrowe i nadające FM (chyba
    że już są) :)

    > Poza tym przyszłością radia cyfrowego jest DRM - Digital Radio Mondiale.
    > W kanale 10kHz pasm LF, MF czy HF DRM potrafi zmieścić audycję HiFi
    > stereo, natomiast w kanale 100kHz VHF nawet program telewizyjny w
    > obniżonej rozdzielczości.
    >
    > Oczywiście do telewizji mamy DVB-T(2), więc przepustowość DRM w zakresie
    > VHF może być spożytkowana na równoczesną transmisję wielu audycji i to
    > by była ta wartość dodana z przejścia z analogu na cyfrę.

    Tylko czy przeciętnemu użyszkodnikowi zależy na tym, żeby mieć 200 stacji
    radiowych a nie 20?

    > Dlatego z wyłączeniem transmisji FM powinni poczekać, aż DRM będzie
    > gruntownie przetestowane, a odbiorniki tego systemu będą tak popularne,
    > że każdy człowiek będzie miał jeden w zegarku naręcznym, a drugi w
    > breloczku do kluczy.

    Albo właśnie po to wyłączyli, żeby ludzie kupowali, a firmy, które za tym
    stoją, miały zyski :)

    > - PAL,SECAM,NTSC zaczęły oferować dobrą jakość obrazu dopiero w II poł.
    > lat 80., w epoce dekodera w pojedynczym scalaku (później często
    > cyfrowego). Były już wtedy przestarzałe, bowiem rozwiązaniem na tamte
    > czasy był MAC, który przeszedł niemal niezauważony.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Multiplexed_Analogue_C
    omponents

    "Although MAC transmission systems are still used, the technology is
    obsolete."

    Ciekawe kto tego używa...

    I w sumie ciekawe, czy jeszcze ktokolwiek "nadaje" teletekst :) Pamiętam
    jaki to był hit. Trochę taka nieśmiała przymiarka do Internetu. "Nadaje" w
    cudzysłowie, bo teraz ciężko mówić o nadawaniu - jedni mają dekodery i do
    TV idzie już sygnał cyfrowy, inni mają jeszcze analogowy z kablówki...

    W sumie ciekawe, czy TV podłączony przez HDMI albo inne DVI w ogóle
    umożliwi włączenie teletekstu. Nie sprawdzę teraz, ale jak będę miał
    okazję, to spróbuję.

    > - ISDN opracowane w latach 80. zaczęło w Polsce być popularyzowane około
    > 2000 roku, kiedy kierunkiem rozwoju już był DSL, to też kilka lat
    > później wszelkiej maści "Neostrady" wykosiły ISDN z rynku.

    ISDN zawsze kojarzyłem tylko teoretycznie, ale nigdy nie widziałem na
    żywo.

    --
    http://www.chmurka.net/