    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: Norwegia włączyła UKF FM
    <o5u3e4$n1c$1@node1.news.atman.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <o5vant$reg$1@node2.news.atman.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <o603rh$k03$1@node2.news.atman.pl>
    Date: Sat, 21 Jan 2017 20:06:23 +0100

    HF5BS pisze:

    > Więc odpowiedz na jedno pytanie, już postawione - skąd takie silne wahania
    > sygnału i konieczność obracania radiem? Skąd taka zależność od pory dnia?

    W październiku niezapomnianego roku 1997 nie bawiłem w Krynicy Morkiej,
    więc jako świadek zeznawać nie mogę. Mogę tylko powtórzyć to, co głosi
    teoria. A ona wyklucza propagację fal długich przez odbicia jonosferyczne.
    W takich klasycznych odbiciach obserwowanych na falach krótkich, fala
    zachowuje się jak kamyk przy puszczaniu kaczek na wodzie. Przy małym
    kącie kamyczek odbija się od wody, ale przy bardziej prostopadłym rzucie
    przebija lustro i idzie na dno. Ten kąt graniczny powoduje istnienie
    martwej strefy odbioru. Blisko nadajnika słychać falę powierzchniową,
    daleko dociera fala odbita od jonosfery, jeszcze dalej być może falę
    odbitą wielokrotnie, na zmianę od Matki Ziemi i od Niebios. Ale jest taka
    odległość, gdzie fala powierzchniowa niknie już za horyzontem, a odbitej
    jeszcze nie ma, bo kąt odbicia by musiał przekroczyc kąt graniczny. Tak
    jest na falach krótkich. W przypadku fal długich tego zjawiska nie da
    się stwierdzić. Wszystko jest falą powierzchniową. W pewnych warunkach,
    właśnie w nocy, propagacja powierzchniowa wspomagana jest przez jonosferę.
    Nieco przypomina to zjawisko fatamorgany, w którym uwarstwienie powietrza
    powoduje, że widzimy daleko poza horyzontem. W przypadku radia czasem mówi
    się o tym jako o "propagacji falowodowej". Zresztą takie dukty falowodowe
    powstają również w troposferze, są wprost związane z meteorologią, ze
    zmianami ciśnienia i temperatury, jak fatamorgana. Ale to nie dotyczy
    tego zakresu, o który nam chodzi. Atmosfera nie jest tak stabina jak skała,
    stąd wahania, również krótkookresowe.

    > Pytam poważnie. Jak specjalista specjalistę, a nie kuma kumę. A chcę po
    > prostu pozbyć się niespójności z przekazu, a problemem jest mocne wahanie
    > sygnału.

    E, jaki ja tam specjalista. Dawno temu mnie takich rzeczy uczono.
    I choć na nic mi się one nigdy nie przydały, sporo jeszcze pamiętam.

    --
    Jarek