-
11. Data: 2022-05-08 12:35:59
Temat: Re: Niedostępność półprzewodników
Od: heby <h...@p...onet.pl>
On 08/05/2022 11:52, Janusz wrote:
>> Chyba nie twierdzisz, że producent samochodów woli mieć postój, niż
> Pewnie że nie, przecież produkowali na skład liczą że za chwilę to
> uzupełnią.
Czyli to jednak dziadostwo w przewidywaniu sytuacji rynkowej? Zamawiali
do końca na aliexpress aż nagle się skończyło i zaczęli w panice biegać
i machać rękami? Nadmiar Januszy na stanowiskach kierowniczych?
>> zapłacić wykonawcy za przeprojetowanie softu. Postoje są drogie.
> Dopiero niedawno staneły.
*Zupełnie* nieoczekiwanie.
> Najlepiej na tym wyszły marki co mają cału
> produkcję u siebie, np Japońskie czy Koreańskie, produkują i sprzedają
> cały czas.
Całe szczęście nasze marki mogą spać spokojnie ;)
>> Ponadto - mowa do duperelach typu ekrany dotykowe. Niby co tam
>> homologować?
> Nie wiem, nie znam się ale jak kiedyś widziałem na Galileo to nawet
> zwykłe pokrętła czy przełączniki muszą spełniać wyśrubowane wymagania,
> aż sam byłem zdziwiony jakiego oni mają pierdolca na tym punkcie.
Ok. Czy 2 lata to dostatecznie dużo na śrubowanie wymagań ekranu
dotykowego do wybierania discopolo?
-
12. Data: 2022-05-08 14:12:23
Temat: Re: Niedostępność półprzewodników
Od: Janusz <j...@o...pl>
W dniu 2022-05-08 o 12:35, heby pisze:
> On 08/05/2022 11:52, Janusz wrote:
>>> Chyba nie twierdzisz, że producent samochodów woli mieć postój, niż
>> Pewnie że nie, przecież produkowali na skład liczą że za chwilę to
>> uzupełnią.
>
> Czyli to jednak dziadostwo w przewidywaniu sytuacji rynkowej? Zamawiali
> do końca na aliexpress aż nagle się skończyło i zaczęli w panice biegać
> i machać rękami? Nadmiar Januszy na stanowiskach kierowniczych?
No co ty :) takie poważne koncerny z tysiącami gryzipiórków nie wpadły
na to że jednak
może braknąć? No niestety europa schodzi na psy, w sumie dobrze że ta
pandemia przyszła, może obudzą się z letargu i samozadowolenia że Azja
wszystko za nich zrobi a oni będą tylko śmietankę spijali.
>
>>> zapłacić wykonawcy za przeprojetowanie softu. Postoje są drogie.
>> Dopiero niedawno staneły.
>
> *Zupełnie* nieoczekiwanie.
No nie:) też mnie to śmieszy.
>
>> Najlepiej na tym wyszły marki co mają cału produkcję u siebie, np
>> Japońskie czy Koreańskie, produkują i sprzedają cały czas.
>
> Całe szczęście nasze marki mogą spać spokojnie ;)
Tak, co prawda trochę długi już ten sen po to chyba już pond 30 lat i
nic nie wskazuje żeby szybko się coś zmieniło.
>
>>> Ponadto - mowa do duperelach typu ekrany dotykowe. Niby co tam
>>> homologować?
>> Nie wiem, nie znam się ale jak kiedyś widziałem na Galileo to nawet
>> zwykłe pokrętła czy przełączniki muszą spełniać wyśrubowane wymagania,
>> aż sam byłem zdziwiony jakiego oni mają pierdolca na tym punkcie.
>
> Ok. Czy 2 lata to dostatecznie dużo na śrubowanie wymagań ekranu
> dotykowego do wybierania discopolo?
Tego nie wiem, ale jak widać to jeszcze nie :)
Ale ekraniki czy inne pierdoły to jest pryszcz, nie ma części do
produkcji, linie stają bo nie ma falowników czy części do nich,
znalezienie teraz jakiś części graniczy z cudem, wiem bo na bieżąco
naprawiam.
--
Janusz
-
13. Data: 2022-05-09 05:06:50
Temat: Re: Niedostępność półprzewodników
Od: ptoki <s...@g...com>
sobota, 7 maja 2022 o 10:08:36 UTC-5 heby napisał(a):
> On 07/05/2022 15:55, ptoki wrote:
> > Co takiego xyz oni niby robia ze firmy samochodowe nie moga sie doprosic/dożądać
swoich komponentow dfg?
> Ja zadam bardziej kontrowersyjne pytanie:
>
> Co robią firmy samochodowe, że ich firmware nie da się w 2 lata
> przenieść na inny mikrokontroler i do dzisiaj kanibalizują pralki
> wydłubując uC?
>
W sumie trafna obserwacja.
Ale moze (gram tu adwokata diabla) zapytali tu i owdzie i im powiedzieli:
"nie ma co sie certolic, zapasu tego co byscie chcieli mamy na 3 miesiace. Jak
przeportujecie to za 2 miesiace nam zabraknie i dalej bedziecie stali."
> I mowa tu o gównooprogramowaniu, typu kontrolery szyb, sterowniki radia,
> ekrany dotykowe itp, a nie poduszki, oraz o sytuacji, gdy są dostepne
> rozwiązania, tylko wymaga to zmiany firmware na inny hardware.
>
No niby tak.
> Kiedyś chodziły legendy o jakosci oprogramowania w atomotiv. Może jest w
> nich ziarno prawdy, że ch...we.
Ja mysle ze moje inicjalne pytanie jest nadal zasadne.
Moze nie przeportowali bo to nie o konkretna strukture na kwadracie krzemu chodzi a o
to ze nie ma kto tych kwadratow robic bo robi jakies specyjalne kwadraty dla
reptilian czy cos...
Tylko kto jest ten reptylian ze tak duzo placi, tyle potrzebuje i jest wazniejszy niz
automotiw?
-
14. Data: 2022-05-09 14:37:17
Temat: Re: Niedostępność półprzewodników
Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>
W dniu 2022-05-08 o 10:20, heby pisze:
>
> Ponadto - mowa do duperelach typu ekrany dotykowe. Niby co tam homologować?
Może bez tego nie ma pewności, czy taki ekran nie stanie się przypadkiem
źródłem pożaru ?
P.G.
-
15. Data: 2022-05-09 15:04:29
Temat: Re: Niedostępność półprzewodników
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Mon, 9 May 2022 14:37:17 +0200, Piotr Gałka wrote:
> W dniu 2022-05-08 o 10:20, heby pisze:
>>
>> Ponadto - mowa do duperelach typu ekrany dotykowe. Niby co tam homologować?
>
> Może bez tego nie ma pewności, czy taki ekran nie stanie się przypadkiem
> źródłem pożaru ?
I zakres temperatur ... -40 do +80 C ?
J.
-
16. Data: 2022-05-09 19:50:51
Temat: Re: Niedostępność półprzewodników
Od: heby <h...@p...onet.pl>
On 09/05/2022 14:37, Piotr Gałka wrote:
>> Ponadto - mowa do duperelach typu ekrany dotykowe. Niby co tam
>> homologować?
> Może bez tego nie ma pewności, czy taki ekran nie stanie się przypadkiem
> źródłem pożaru ?
Mikrokontroler stanie się źrodlem pożaru? O ile wiem, brakuje im chipów
do obsługi touchscreena a nie ekranów.
Ponadto 2 lata to nie wystarczający okres? To ile trzeba? 5? To by
tłumaczyło, dlaczego informatyka w samochodach jest zawsze opóźniona o
eniony względem reszty świata.
-
17. Data: 2022-05-09 19:52:11
Temat: Re: Niedostępność półprzewodników
Od: heby <h...@p...onet.pl>
On 09/05/2022 15:04, J.F wrote:
>> Może bez tego nie ma pewności, czy taki ekran nie stanie się przypadkiem
>> źródłem pożaru ?
> I zakres temperatur ... -40 do +80 C ?
Powiedz to Dacii, której LCDki padają w zakresie połowy tego.
Renault nie lepsze, niektóre wyświetlacze przy -10 ledwo co pokazywały.
-
18. Data: 2022-05-09 20:00:01
Temat: Re: Niedostępność półprzewodników
Od: Janusz <j...@o...pl>
W dniu 2022-05-09 o 19:50, heby pisze:
> On 09/05/2022 14:37, Piotr Gałka wrote:
>>> Ponadto - mowa do duperelach typu ekrany dotykowe. Niby co tam
>>> homologować?
>> Może bez tego nie ma pewności, czy taki ekran nie stanie się
>> przypadkiem źródłem pożaru ?
>
> Mikrokontroler stanie się źrodlem pożaru? O ile wiem, brakuje im chipów
> do obsługi touchscreena a nie ekranów.
>
> Ponadto 2 lata to nie wystarczający okres? To ile trzeba? 5? To by
> tłumaczyło, dlaczego informatyka w samochodach jest zawsze opóźniona o
> eniony względem reszty świata.
Fakt niedorzeczne to jest tym bardziej że nawet przeniesienie tego na
nowy procek i zrobienie nowej płytki to promile w kosztach auta.
Dają dupy na całej linii, czemu?
bo mogą, klienci się zawsze znajdą więc po co się wysilać, chociaż teraz
im nie pykło i się obudzili z ręką w nocniku, Chiny się zamykają i nic
nie wskazuje żeby niedobór był szybko uzupełniony, stąd szaleńcze ruchy
z szabrowaniem sterowników agd.
--
Janusz
-
19. Data: 2022-05-09 21:58:23
Temat: Re: Niedostępność półprzewodników
Od: Atlantis <m...@w...pl>
On 07.05.2022 07:39, Piotr Wyderski wrote:
> Ja rozumiem, że są problemy z dostępnością jakichś egzotycznych FPGA czy
> innych tego typu układów, ale że nie mogę kupić AS321 (za rozsądne
> pieniądze), to już zaczyna być wręcz niebezpieczne. Jarek mówił, że
> LM324 jest w każdym sklepie, a to jest 1/4 tego antycznego opampa w
> SOT23. :-)
A skąd pomysł, że starych i prymitywnych elementów ten kryzys nie będzie
dotyczył? Mieliśmy globalna pandemię która spowodowała albo czasowe
zablokowanie produkcji albo ograniczenie jej intensywności (bo
pracownicy albo lądowali na zwolnieniach lekarskich/kwarantannach, albo
trzeba było zorganizować produkcję z uwzględnieniem zasad sanitarnych).
Zapotrzebowanie nie tylko się nie zmniejszyło, ale wręcz wzrosło (bo
ludzie siedząc w domach zaczęli wydawać więcej niż zwykle na
elektronikę), przez co zaczęły topnieć zapasy magazynowe.
Najpierw zaczęło brakować najpopularniejszych części. Producenci zaczęli
więc przeprojektowywać swoje konstrukcje tak, aby (tam gdzie to możliwe)
można było użyć mniej popularnych zamienników. W efekcie zadziałał efekt
domina - tych mniej popularnych też zaczęło brakować.
Poza tym poprawcie mnie jeśli się mylę, ale to chyba przecież nie jest
tak, że wciąż używane elementy z lat siedemdziesiątych (jak np.
popularne opampy) produkuje się na liniach produkcyjnych sprzed
kilkudziesięciu lat. Zapewne używa się do tego w miarę nowoczesnego
sprzętu, który w pewnym momencie przestawiono na produkcję bardziej
poszukiwanych elementów.
-
20. Data: 2022-05-09 22:11:26
Temat: Re: Niedostępność półprzewodników
Od: Atlantis <m...@w...pl>
On 07.05.2022 17:07, heby wrote:
> Co robią firmy samochodowe, że ich firmware nie da się w 2 lata
> przenieść na inny mikrokontroler i do dzisiaj kanibalizują pralki
> wydłubując uC?
Przecież to był fake news... Artykuły dementujące tę bzdurę pojawiły się
właściwie na drugi dzień po tym, jak rozeszła się ona po Internecie.
Jednak oczywiście nie były już tak chętnie udostępniane.
Jeśli się nad tym głębiej zastanowić, to wielkiego sensu to nie miało.
Branża automotive korzysta z dedykowanych rozwiązań, a koszt takiego
przedsięwzięcia byłby ogromny nie tylko ze względu na koszt zakupu
pralek czy lodówek, ale także konieczność przeprojektowania urządzenia.
Nie mówiąc już o tym, że lodówki nie są zbyt stabilnym źródłem
półprzewodników...
No i jeszcze jeden aspekt - prawny. Wyobrażacie sobie sądową masakrę
jaka miałaby miejsce, gdyby wyszło na jaw, że samochód który uległ
wypadkowi z powodu awarii elektroniki miał MCU wydłubany z mikrofalówki?
Takie coś może by przeszło w małym startupie założonym przez trójkę
hakerów po polibudzie, ale nie w dużej korporacji, gdzie decydujący głos
mają prawnicy i managerowie.