  • 21. Data: 2012-11-02 22:39:04
    Temat: Re: Nie rozumiem:
    Od: The_EaGle <t...@t...pl>

    W dniu 2012-11-02 20:10, kakmar pisze:

    > Żeby móc się porozumieć, musimy ustalić co znaczą pewne pojęcia,
    > na ten przykład, "OK" znaczy _dobrze_, OK? Znaczy... Dobrze?

    W przypadku słowa pisanego bez emotikonów OK ma jedno znaczenie. Tak mi
    się wydawało do tej pory ale poczekaj sprawdzę...no tak OK = all
    correct. W jakim znaczeniu słowa all correct go użyłeś?

    > Zdanie powyżej, (znaczy to od "Przeciwskręt to..") jest bez sensu.

    A konkretnie to co jest bez sensu? Z czym się nie zgadzasz?

    > Trudno się do niego odnieść.

    Wg mnie całkiem łatwo.

    >Efektem oddziaływania na wirującą masę, jest precesja, ale za długo by...

    Efektem oddziaływania na wirującą masę jest precesja wymuszona,
    dokładnie tak jak oddziałujesz na kierownicą podczas skrętu. Próba
    skrętu to nic innego jak przyłożenie składowej prostopadłej do
    wirującego koła. W wyniku czego następuje obrót w okół składowej
    prostopadłej do osi koła.

    Natomiast efekt żyroskopowy wynika z zasady zachowania momentu pędu
    wirujących ciał a próby wymuszenia zmiany wywołują precesję.

    > Ogólnie, nie wykorzystuje.

    Ogólnie to teraz nie bardzo wiem co chciałeś napisać.

    > Jedno drugiemu trochę "przeszkadza"

    No tak, przyłożenie momentu prostopadłego to pewna siła tym wyższa im
    wyższa jest prędkość wirującego koła. Jednak jak już zostanie przyłożona
    to następuje precesja czyli obrót w przeciwną stronę do skrętu, ponieważ
    kierunek zataczania okręgu jest odwrotny do momentu siły zaburzającej.

    >, dlatego im szybciej tym trudniej skręcać.

    To prawda.

    > Bo to zależy, głównie od tego jak szybko jedziesz i jak szybko chcesz
    > przekręcić kierownicę.

    I ta siła jest zdecydowanie mniejsza niż gdybyś miał to wykonać bez
    wykorzystania precesji.

    > A jeszcze...
    > Ja się nie wygłupiam, opis ruchu jednośladu, nie jest banalny, nawet
    > po przyjęciu wielu założeń.

    Nie opisujemy ruchu całego jednośladu ale prostego efektu żyroskopowego
    do którego możemy się odnieść przy skręcaniu. Co tu jest skomplikowane?

    Rafał

  • 22. Data: 2012-11-02 23:38:20
    Od: __Maciek <i...@c...org>

    Fri, 2 Nov 2012 08:24:52 +0100 "Majak" <d...@o...pl> napisał:

    >Ta 20 zeta na litr, lece, kupie zapas ;)
    >http://allegro.pl/nafta-oswietleniowa-0-5-l-profes-
    i2761073226.html

    Drogo. W Castoramie ok. 6-7zł kosztuje, ale pewnie dałoby się gdzieś w
    większej ilości taniej (poniżej ceny A1) dostać. A może w takim razie
    i do lampy naftowej lepiej A1 kupować - ok. 3400zł za 1m^3 czyli
    3,40zł za litr, tylko ciekawe czy na litry sprzedają. Pójdę na Okęcie
    z lampą i powiem "do pełna" :-)

    http://www.petrolot.pl/Aviationfuel-True,1

    A co motocykli to jednak są i takie:

    http://www.youtube.com/results?search_query=turbosha
    ft+motorcycle

  • 23. Data: 2012-11-02 23:49:21
    Od: __Maciek <i...@c...org>

    Fri, 02 Nov 2012 00:09:43 +0100 Akarm <A...@w...pl> napisał:

    >Seryjnie, to chyba tylko Royal Enfield produkuje.

    Ładne motorki, złaszcza Bullet i T-bird, ale jakoś dieslowskich tam
    nie widzę, może już nie robią, chociaż gugiel zeznaje że faktycznie
    były takie.

  • 24. Data: 2012-11-03 00:26:12
    Od: AZ <a...@g...com>

    On 2012-11-01, Prawy <r...@g...com> wrote:
    > -dlaczego motocykle potrafią spalać wiecej niż samochody, a nie spalają tyle mniej
    ile ważą...
    > -dlaczego nie stosuje sie praktyczne diesli(ani np takich silników turbinowych) w
    motocyklach...
    > -dlaczego nie ma wiecej przekładni pasowych ani innych bezstopniowych
    > -dlaczego tak łatwo motocykl zakręca podczas gdy dwa koła działają jak żyroskopy
    > -dlaczego jedni jeżdza supersportami a inni takimi chopperami

    Wszystko jest w archiwum.

    --
    Artur
    ZZR 1200

  • 25. Data: 2012-11-03 00:30:17
    Od: AZ <a...@g...com>

    On 2012-11-02, Marcin N <m...@o...pl> wrote:

    > To "delikatne muskanie" może osiągać właśnie nawet 20 kg. Też byłem
    > zaskoczony, gdy się o tym dowiedziałem z mądrej książki (nie pamiętam,
    > której).

    Wspaniale, fajnie by bylo gdyby te Twoje rewelacje mialy cos wspolnego z
    rzeczywistoscia. Jaka ta kierownica? 20cm dlugosci?

    --
    Artur
    ZZR 1200

  • 26. Data: 2012-11-03 00:34:35
    Od: AZ <a...@g...com>

    On 2012-11-02, The_EaGle <t...@t...pl> wrote:

    > No teraz to żeś pojechał po całości. Jedyną siła która utrzymuje
    > motocykl czy rower w pozycji pionowej jest w zasadzie efekt żyroskopowy.
    > Podczas jazdy kompletnie nie ma znaczenia czy siedzisz na motocyklu czy
    > już tam Ciebie nie ma.
    >
    > Kolejnym przykładem jak silnie działa e.ż. jest skręcanie a w zasadzie
    > próba skręcania bez przeciwskrętu. W zasadzie nie da się skutecznie
    > pochylić motocykla nie używając przeciwskrętu. Przeciwskręt to właśnie
    > najlepszy dowód działania e.ż. kiedy to skręcając w lewo skręcasz w
    > prawo lub na odwrót.

    To wez jakiegos starego skladaka, zaspawaj na sztywno glowke z kierownica,
    napedz sie i jedz prosto. Zobaczysz jak te zyroskopy dzialaja.

    --
    Artur
    ZZR 1200

  • 27. Data: 2012-11-03 09:28:21
    Od: The_EaGle <t...@t...pl>

    W dniu 2012-11-03 00:34, AZ pisze:

    > To wez jakiegos starego skladaka, zaspawaj na sztywno glowke z kierownica,

    Po co mam zespawać głowkę ramy? Ruchoma głowka jest potrzebna do tego
    aby motocykl jechał sam prosto.

    > napedz sie i jedz prosto. Zobaczysz jak te zyroskopy dzialaja.

    Działają bardzo dobrze. Tu masz przykład z kołem rowerowym.
    http://www.youtube.com/watch?v=8H98BgRzpOM&feature=r
    elated

    Rafał

  • 28. Data: 2012-11-05 13:01:30
    Od: kakmar <k...@g...com>

> [...]
    > się wydawało do tej pory ale poczekaj sprawdzę...no tak OK = all
    > correct. W jakim znaczeniu słowa all correct go użyłeś?

    Napisałem, "OK" pod akapitem z którym się zgadzam, OK?

    > A konkretnie to co jest bez sensu? Z czym się nie zgadzasz?

    Zakładając pewne uproszczenie, gdy jednoślad jedzie prosto, środek
    masy pojazdu z dwoma punktami podparcia (miejsca w którym opony
    kół stykają się z asfaltem) i w której zawiera się wektor ruchu
    pojazdu, znajdują się na jednej płaszczyźnie, prostopadłej do
    powierzchni po której jedziesz.
    2 punkty podparcia to za mało, gdy środek masy jest powyżej.
    Przewróci się i efekt żyroskopowy nie pomoże.
    Dlatego stosuje się taką geometrię podwozia, aby przednie koło samo
    ciągle wjeżdżało w miejsce gdzie zapewni "lepsze" podparcie.

    Uzyskuje się w ten sposób stan równowagi dynamicznej, działa dopóki
    jednoślad jedzie. Także przy prędkościach przy których efekt
    żyroskopowy jest pomijalny.

    Skręcając kierownicę, przesuwasz punk podparcia (miejsce w którym
    opona przedniego koła styka się z asfaltem) z powyżej opisanej
    (nieprecyzyjnie) płaszczyzny. Dlatego jednoślad zaczyna się
    przewracać i efekt żyroskopowy nic nie pomoże.

    Pojęcie przeciwskręt jest dość nieszczęśliwe, choć opisuje działanie
    kierowcy który chcąc skręcić np. w prawo, musi najpierw skręcić
    kierownicę w lewo, aby pochylić motocykl do skrętu w prawo. To
    jednak czasem wywołuje u niektórych przekonanie że jednośladem
    skręca się jakoś inaczej, lub że można jeździć stosując go lub nie.

    Sam efekt żyroskopowy jest zjawiskiem niepożądanym w jednośladzie.
    Mimo że stabilizuje koła, sprawia że łuki po których jedzie przednie
    koło przy jeździe na wprost są dłuższe, to bardzo przeszkadza przy
    skręcaniu. Dlatego stosuje się "ostrzejsze" geometrie zawieszenia
    w motocyklach które mają jeździć i skręcać szybko, aby nie
    powiększając kierownicy, a dać większą dźwignię. W efekcie, "ostre"
    sprzęty łatwo łapią shimmy. Powoduje problemy przy dużych zmianach
    prędkości, zwłaszcza w łuku, itd..

    Aby pobieżnie opisać sumę zjawisk występujących w ruchu jednośladu,
    przynajmniej te mające znaczący wpływ na ten ruch, wyjdzie książka.
    A takie już są, w dodatku napisane przez znacznie bardziej
    kompetentnych. Bez zaglądania do źródeł, nic z sensem nie napiszę,
    a na powtórkę tematu brak czasu.

    > Wg mnie całkiem łatwo.

    Ja prosto nie umiem, albo upraszczamy też że "jakoś" to działa,
    w sumie nie wiadomo jak, albo wybieramy tylko te znaczące oddziaływania
    i robi się niełatwo, przynajmniej dla mnie.

> [...]
    >
    > Natomiast efekt żyroskopowy wynika z zasady zachowania momentu pędu
    > wirujących ciał a próby wymuszenia zmiany wywołują precesję.

    No i?

> [...]
    > to następuje precesja czyli obrót w przeciwną stronę do skrętu, ponieważ
    > kierunek zataczania okręgu jest odwrotny do momentu siły zaburzającej.

    Nie.

    > I ta siła jest zdecydowanie mniejsza niż gdybyś miał to wykonać bez
    > wykorzystania precesji.

    Nie.

    > Nie opisujemy ruchu całego jednośladu ale prostego efektu żyroskopowego
    > do którego możemy się odnieść przy skręcaniu. Co tu jest skomplikowane?

    Myślałem że piszemy o ruchu jednośladu, może stąd nieporozumienia.

    --
    kakmaratgmaildotcom

  • 29. Data: 2012-11-05 13:17:51
    Od: kakmar <k...@g...com>

    Dnia 05.11.2012 kakmar <k...@g...com> napisał/a:

    > Nie.

    Jeszcze wyjaśnienie, zajrzałem do naszej Wikipedii i jest to "delikatnie
    nazywając" niejasno opisane, na szczęście w tej obcej jest taki obrazek:
    <http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/68/
    Gyroscopic_precession_256x256.png>
    opis też znacznie prostszy:
    <http://en.wikipedia.org/wiki/Precession#Torque-indu