-
11. Data: 2012-11-02 10:29:55
Temat: Re: Nie rozumiem:
Od: The_EaGle <t...@t...pl>
W dniu 2012-11-01 12:49, James pisze:
>> -dlaczego tak łatwo motocykl zakręca podczas gdy dwa koła działają
>> jak żyroskopy
> Dlatego, że koła nie działają jak żyroskopy prawie w ogóle. Ten efekt
> jest znikomy i nie ma znaczenia w stabilności motocykla.
No teraz to żeś pojechał po całości. Jedyną siła która utrzymuje
motocykl czy rower w pozycji pionowej jest w zasadzie efekt żyroskopowy.
Podczas jazdy kompletnie nie ma znaczenia czy siedzisz na motocyklu czy
już tam Ciebie nie ma.
Kolejnym przykładem jak silnie działa e.ż. jest skręcanie a w zasadzie
próba skręcania bez przeciwskrętu. W zasadzie nie da się skutecznie
pochylić motocykla nie używając przeciwskrętu. Przeciwskręt to właśnie
najlepszy dowód działania e.ż. kiedy to skręcając w lewo skręcasz w
prawo lub na odwrót.
--
Pozdrawiam
Rafał
-
12. Data: 2012-11-02 10:35:51
Temat: Re: Nie rozumiem:
Od: The_EaGle <t...@t...pl>
W dniu 2012-11-02 09:22, Marcin N pisze:> W dniu 2012-11-02 09:03, Piotr
Rezmer pisze:
>> Marcin N pisze:
>>
>>> Trzeba użyć siły nawet 20 kg na kierownicę, żeby wybić pojazd z
>>> równowagi.
>>
>> A cóż to za oporny motocykl? W przeciwskręcie ledwo co muskasz
>> kierownicę.
>
> To "delikatne muskanie" może osiągać właśnie nawet 20 kg. Też byłem
> zaskoczony, gdy się o tym dowiedziałem z mądrej książki (nie pamiętam,
> której).
Dokładnie, a czym szybciej jedziesz tym trudniej zmusić motocykl do
skręcania. Tak właśnie działa efekt żyroskopowy - motocykl staje się
bardzo stabilny przy dużej prędkości i cholernie trudno go tej
stabilności pozbawić = skręcić.
Przeciwskręt to właśnie działanie wykorzystujące efekt żyroskopowy,
dlatego potrzeba TYLKO 20kG. :)
--
Pozdrawiam
Rafał
-
13. Data: 2012-11-02 10:59:09
Temat: Re: Nie rozumiem:
Od: The_EaGle <t...@t...pl>
W dniu 2012-11-01 12:00, Prawy pisze:
> -dlaczego motocykle potrafią spalać wiecej niż samochody, a nie spalają tyle mniej
ile ważą...
Samochody POTRAFIĄ spalać znacznie więcej niż motocykle. Super sport
spala średnio 8l na 100km przy jeździe miejskiej, ferrari o podobnych
osiagach będzie spalać 20-30l w takiej jeździe. Tak więc motocykle
spalają znacznie mniej niż samochody.
Natomiast motocykle turystyczne np v-strom 650 czy transalp 700 czy BMW
GS800 spalają około 5l na 100km przy jeździe miejskiej czyli tyle ile
super zajebista hybrydowa toyota prius w mieście. Podczas jazdy w trasie
można bez większych problemów osiągnąć wyniki spalania na poziomie 4-
4.5l na 100km.
Słowem rożne motocykle do rożnych celów tak samo jak samochody. Nie
porównuje się super sporta do toyoty prius bo to przeciwstawne bieguny.
Ostatnio honda wypuściła pierwszy eko motocykl do jazdy po mieście
chodzi o hondę NC700 gdzie ponoć w mieście spalanie jest na poziomie 4l
na 100km i 3.5 w trasie - jak widać potencjał rozwojowy jest dość
znaczny jeszcze ...
> -dlaczego nie stosuje sie praktyczne diesli(ani np takich silników turbinowych) w
motocyklach...
Próby z dieslami były ale różnice w spalaniu nie będą tak spektakularne
jak w samochodach. W małych autach też nie montuje się za dużo diesli bo
obniżenie spalania w porównaniu do silnika benzynowego o 20% oznacza w
samochodzie dużym spadek spalania z 10l do 8l co jest super ale w małym
już z 7 do 6 a w motocyklu to by było z 5 do 4.2l na 100km co jest
kompletnie bez sensu biorąc pod uwagę ogromne koszty opracowania takiego
silnika i szansę na to że nikt tego nie będzie chciał kupować, ze
względu na choćby dźwięk i charakterystykę pracy - mniejszy zakres
użytecznych obrotów w dieslu.
Podejrzewam że chodzi ci nie o silniki turbinowe = odrzutowe ale te z
ZI lub ZS z turbiną. Turbina nie jest niczym fajnym w samochodzie,
prowadzi do znacznych opóźnień w reakcji na gaz, komplikuje osprzęt
silnika i znacznie zwiększa jego koszt. Najbardziej rasowe auta nie mają
turbin ale zwykłe wolnossące jednostki o dużej pojemności. W motocyklach
jest tak samo. Uzyskanie znakomitego stosunku moc/masa nie wymaga
turbiny a do tego spalanie jest akceptowalne wiec po jaką cholerę pchać
tam turbinę? Turbina zwiększa wydajność silnika o kilka procent wiec
znów w przypadku motocykla spalanie by spadło o dziesiąte części litra
wiec po co tą żabę jeść? A co do większej mocy to ile jest procent ludzi
którym 200KM w super sporcie to za mało?
Jeżeli cena 1l PB poleci do 10zł to może zobaczymy diesle i turbinowe
silniki w motocyklach tylko że nie wiem kto wtedy będzie jeszcze jeździł
samochodami? ;)
> -dlaczego nie ma wiecej przekładni pasowych ani innych bezstopniowych
Do przemieszczania się są skutery do jazdy motocykle.
> -dlaczego tak łatwo motocykl zakręca podczas gdy dwa koła działają jak żyroskopy
A kto ci powiedział że łatwo skręca? Wręcz przeciwnie skręca baaaardzo
słabo. Trzeba wiele nauki i doświadczenia żeby dobrze i szybko skręcać
motocyklem. Dlatego to są pojazdy o wiele bardziej wymagające od
kierowców w porównaniu z samochodami.
> -dlaczego jedni jeżdza supersportami a inni takimi chopperami
A dlaczego jedni jeżdżą subaru STI a inni fordem C-MAXem? :)
--
Pozdrawiam
Rafał
-
14. Data: 2012-11-02 16:11:27
Temat: Re: Nie rozumiem:
Od: Prawy <r...@g...com>
nie wiem jak resztę osób tutaj ale mnie by bardzo przekonał pełnowymiarowy motocykl
turystyczny o spalaniu rzędu 2-3litrow/100 w pełnym automacie(może być na pasku) i
osiągający normalne prędkości(takie 50KM na ćwierć tony całkowitej masy zupełnie
mogłoby wystarczyć zakładając duży moment rzędu 100Nm)
ale nie ma czegoś takiego, stąd tyle pytań. dlaczego.
-
15. Data: 2012-11-02 16:39:56
Temat: Re: Nie rozumiem:
Od: kakmar <k...@g...com>
Dnia 02.11.2012 The_EaGle <t...@t...pl> napisał/a:
> No teraz to żeś pojechał po całości. Jedyną siła która utrzymuje
> motocykl czy rower w pozycji pionowej jest w zasadzie efekt żyroskopowy.
> Podczas jazdy kompletnie nie ma znaczenia czy siedzisz na motocyklu czy
> już tam Ciebie nie ma.
>
> Kolejnym przykładem jak silnie działa e.ż. jest skręcanie a w zasadzie
> próba skręcania bez przeciwskrętu. W zasadzie nie da się skutecznie
> pochylić motocykla nie używając przeciwskrętu. Przeciwskręt to właśnie
> najlepszy dowód działania e.ż. kiedy to skręcając w lewo skręcasz w
> prawo lub na odwrót.
>
Propnuję się jednak douczyć, zamiast wypisywać takie brednie.
--
kakmaratgmaildotcom
-
16. Data: 2012-11-02 16:42:47
Temat: Re: Nie rozumiem:
Od: kakmar <k...@g...com>
Dnia 02.11.2012 The_EaGle <t...@t...pl> napisał/a:
>
> Dokładnie, a czym szybciej jedziesz tym trudniej zmusić motocykl do
> skręcania. Tak właśnie działa efekt żyroskopowy - motocykl staje się
> bardzo stabilny przy dużej prędkości i cholernie trudno go tej
> stabilności pozbawić = skręcić.
>
OK.
> Przeciwskręt to właśnie działanie wykorzystujące efekt żyroskopowy,
A nie, zupełnie pokręciłeś.
> dlatego potrzeba TYLKO 20kG. :)
To zupełnie z sufitu.
--
kakmaratgmaildotcom
-
17. Data: 2012-11-02 18:03:19
Temat: Re: Nie rozumiem:
Od: The_EaGle <t...@t...pl>
W dniu 2012-11-02 16:39, kakmar pisze:
> Dnia 02.11.2012 The_EaGle <t...@t...pl> napisał/a:
>> No teraz to żeś pojechał po całości. Jedyną siła która utrzymuje
>> motocykl czy rower w pozycji pionowej jest w zasadzie efekt żyroskopowy.
>> Podczas jazdy kompletnie nie ma znaczenia czy siedzisz na motocyklu czy
>> już tam Ciebie nie ma.
>>
>> Kolejnym przykładem jak silnie działa e.ż. jest skręcanie a w zasadzie
>> próba skręcania bez przeciwskrętu. W zasadzie nie da się skutecznie
>> pochylić motocykla nie używając przeciwskrętu. Przeciwskręt to właśnie
>> najlepszy dowód działania e.ż. kiedy to skręcając w lewo skręcasz w
>> prawo lub na odwrót.
>>
>
> Propnuję się jednak douczyć, zamiast wypisywać takie brednie.
Bardzo chętnie się douczę, jak rozwiniesz swoją myśl bo do tego co
napisałeś za bardzo nie ma się jak odnieść.
--
Pozdrawiam
Rafał
-
18. Data: 2012-11-02 18:07:45
Temat: Re: Nie rozumiem:
Od: The_EaGle <t...@t...pl>
W dniu 2012-11-02 16:42, kakmar pisze:
> Dnia 02.11.2012 The_EaGle <t...@t...pl> napisał/a:
>>
>> Dokładnie, a czym szybciej jedziesz tym trudniej zmusić motocykl do
>> skręcania. Tak właśnie działa efekt żyroskopowy - motocykl staje się
>> bardzo stabilny przy dużej prędkości i cholernie trudno go tej
>> stabilności pozbawić = skręcić.
>>
> OK.
No i z czego ta stabilność wynika skoro wg Ciebie efekt żyroskopowy jest
pomijalny?
>> Przeciwskręt to właśnie działanie wykorzystujące efekt żyroskopowy,
>
> A nie, zupełnie pokręciłeś.
Ok, to napisz jak jest naprawdę.
>
>> dlatego potrzeba TYLKO 20kG. :)
>
> To zupełnie z sufitu.
OK, to jaka liczba jest prawdziwa?
--
pozdrawiam
Rafał
-
19. Data: 2012-11-02 18:14:02
Temat: Re: Nie rozumiem:
Od: The_EaGle <t...@t...pl>
W dniu 2012-11-02 16:11, Prawy pisze:
> nie wiem jak resztę osób tutaj ale mnie by bardzo przekonał pełnowymiarowy motocykl
turystyczny o spalaniu rzędu 2-3litrow/100 w pełnym automacie(może być na pasku)
>i osiągający normalne prędkości(takie 50KM na ćwierć tony całkowitej masy zupełnie
mogłoby wystarczyć zakładając duży moment rzędu 100Nm)
>
> ale nie ma czegoś takiego, stąd tyle pytań. dlaczego.
Ależ jest. Spalanie nie wiele większe bo 3,6l (średnie wg Hondy) moc
około 50KM i skrzynia biegów zautomatyzowana.
http://honda.pl/upload/img/motocykle/NX700X/Honda_NC
700X.pdf
--
Pozdrawiam
Rafał
-
20. Data: 2012-11-02 20:10:48
Temat: Re: Nie rozumiem:
Od: kakmar <k...@g...com>
Dnia 02.11.2012 The_EaGle <t...@t...pl> napisał/a:
> W dniu 2012-11-02 16:42, kakmar pisze:
>> Dnia 02.11.2012 The_EaGle <t...@t...pl> napisał/a:
>>>
>>> Dokładnie, a czym szybciej jedziesz tym trudniej zmusić motocykl do
>>> skręcania. Tak właśnie działa efekt żyroskopowy - motocykl staje się
>>> bardzo stabilny przy dużej prędkości i cholernie trudno go tej
>>> stabilności pozbawić = skręcić.
>>>
>> OK.
>
> No i z czego ta stabilność wynika skoro wg Ciebie efekt żyroskopowy jest
> pomijalny?
Żeby móc się porozumieć, musimy ustalić co znaczą pewne pojęcia,
na ten przykład, "OK" znaczy _dobrze_, OK? Znaczy... Dobrze?
>
>>> Przeciwskręt to właśnie działanie wykorzystujące efekt żyroskopowy,
>>
>> A nie, zupełnie pokręciłeś.
>
> Ok, to napisz jak jest naprawdę.
Zdanie powyżej, (znaczy to od "Przeciwskręt to..") jest bez sensu.
Trudno się do niego odnieść. Efektem oddziaływania na wirującą masę,
jest precesja, ale za długo by...
Ogólnie, nie wykorzystuje. Jedno drugiemu trochę "przeszkadza", dlatego
im szybciej tym trudniej skręcać.
>
>>
>>> dlatego potrzeba TYLKO 20kG. :)
>>
>> To zupełnie z sufitu.
>
> OK, to jaka liczba jest prawdziwa?
Bo to zależy, głównie od tego jak szybko jedziesz i jak szybko chcesz
przekręcić kierownicę.
A jeszcze...
Ja się nie wygłupiam, opis ruchu jednośladu, nie jest banalny, nawet
po przyjęciu wielu założeń.
--
kakmaratgmaildotcom