  • 11. Data: 2009-05-06 23:22:38
    Temat: Re: Niania elektroniczna - antena
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Marcin Łukasik napisał:

    > A co napisałem w nawiasie? :)

    Dipol pófalowy. A przed nawiasem "kawał druta". Taki półfalowy kawał
    druta dyndający sobie gdzieś w przestrzeni i zasilany z jednej strony,
    działa jednak troche gorzej od dipola symetrycznego, takiego jak w antenie
    od AP.

    > Dopasowywać kabel to można do CB ;)

    No właśnie, do CB można, a do pasma 2,4GHz już trudniej. Przy częstotliwości
    sto razy większej robi się to o wiele bardziej kłopotliwe.

    > Kawałek kabla (metr, dwa) nie będzie miał większych strat niż antena
    > o zysku np 10dBi...

    Nie chodzi o straty w kablu, tylko o dopasowanie źródła sygnału do kabla.

    --
    Jarek

  • 12. Data: 2009-05-07 06:10:40
    Od: "bhk" <bkot@_USUN_polsoft.pl>

    Dzięki wszystkim za odpowiedzi.
    Może faktycznie spróbuje zdobyć jakąś antenke od
    uwalonego router'a i zobacze co z tego wyjdzie.
    Wynalazków typu anteny Yagi czy inne cuda to chyba
    jednak przerost formy nad treścią. Odbiornik od niani
    jest wielkości 1,5 paczki papierosów. Nie mam tez zamiaru
    z mieszkania robić pola antenowego.
    Pod uwagę może być brana pod uwagę jedynie jakas mała
    zgrabna antenka, która jakoś tam będzie jeszcze wyglądać.
    Jakoś tam to działa wiec nie ma sensu cudować.
    Sprobuje zdobyć jakąś antenke od WiFi i zobacze jaki będzie efekt

    Pozdrawiam,
    bhk

    P.S.
    Dziekuję wszystkim za podpowiedzi

  • 13. Data: 2009-05-07 11:26:05
    Od: Marcin Łukasik <.marcin.@.milea.pl.>

    Jarosław Sokołowski pisze:

    > Dipol pófalowy. A przed nawiasem "kawał druta".

    No właśnie. W cudzysłowie. Po prostu nie zrozumiałeś co miałem na myśli ;)

    > No właśnie, do CB można, a do pasma 2,4GHz już trudniej. Przy częstotliwości
    > sto razy większej robi się to o wiele bardziej kłopotliwe.

    Teoretycznie. Bo w praktyce przycinanie kabla co milimetr mija się z celem.

    Zdecyduj się ;)

    m.

    --
    Milea Wireless Communications, http://milea.pl
    Anteny WiFi, UMTS, kable, zlacza, akcesoria.

    ``Be who you are and say what you feel, because those who mind don't
    matter and those who matter don't mind.''

  • 14. Data: 2009-05-07 12:03:27
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Marcin Łukasik napisał:

    > No właśnie. W cudzysłowie. Po prostu nie zrozumiałeś co miałem na myśli ;)

    Przyznaję, nie zrozumiałem. I nadal nie rozumiem. Co miał Pan na mysli
    biorąc w cudzysłów słowa "kawał druta"?

    > Teoretycznie. Bo w praktyce przycinanie kabla co milimetr mija się z celem.

    No i właśnie dlatego w praktyce mija się z celem podłączanie na dziko
    kabla antenowego w miejsce, gdzie przedtem przyłączona była antena typu KD.

    > "aby straty były mniejsze od zysku anteny."
    >
    > Zdecyduj się ;)

    Ale na co mam się decydować? Napisałem od razu, że przy takim dopasowaniu
    kabla, jakie będzie w miejscu jego podłączenia, trudno uniknąć dużych strat.
    Spodziewać się można, że mogą one być nawet większe od zysku anteny.
    Coś w tym jest niejasnego?

    --
    Jarek

  • 15. Data: 2009-05-07 12:25:26
    Od: Marcin Łukasik <.marcin.@.milea.pl.>

    Jarosław Sokołowski pisze:

    > Przyznaję, nie zrozumiałem. I nadal nie rozumiem. Co miał Pan na mysli
    > biorąc w cudzysłów słowa "kawał druta"?

    Miałem na myśli najprostszą konstrukcyjnie antenę.

> [...]
    > kabla, jakie będzie w miejscu jego podłączenia, trudno uniknąć dużych strat.
    > Spodziewać się można, że mogą one być nawet większe od zysku anteny.

    Niejasne jest to, dlaczego tak twierdzisz. RL przy częstotliwości 2.4GHz
    nie będzie większy niż zysk anteny. Przy niskich częstotliwościach jest
    to problemem, przy mikrofalach nikt nie bawi się w przycinanie kabla do
    milimetra, bo i VSWR nie rośnie drastycznie i RL nie jest na
    beznadziejnym poziomie. Nie mówię, że to nie ma znaczenia. Twierdzę, że
    przy tej częstotliwości ma małe znaczenie.

    m.

  • 16. Data: 2009-05-07 13:05:00
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Marcin Łukasik napisał:

    > Miałem na myśli najprostszą konstrukcyjnie antenę.

    No to takie myśli nijak nie są w stanie uzasadnić uwagi o tym, że cudzysłów
    ma tu jakieś znaczenie. Nie ma.

> [...]
    > beznadziejnym poziomie. Nie mówię, że to nie ma znaczenia. Twierdzę, że
    > przy tej częstotliwości ma małe znaczenie.

    Twierdzę przynajmniej z jednego powodu: taka jest praktyka. Kto chętny,
    niech przeprowadzi eksperyment. Do accespointa stojącego na stole
    przykręcamy taką "porządną antenę 10dBi z długim kablem". Antenę wynosimy
    gdzieś daleko, chowamy ją tam do pralki, kuchenki, beczki czy jaką kto tam
    puszką Faradaya dysponuje. A przynajmniej kierujemy gdzieś na Berdyczów
    lub Ostrołękę. Jeśli to porządny accespoint, to laptop z kartą WiFi leżący
    na drugim końcu stołu nawet nie zauważy punktu dostępowego.

    A teraz ten sam eksperyment, tylko z przyłączeniem anteny gdzieś wprost
    do urządzenia, w którym nie zaprojektowano złącza kablowego, tylko jest
    antena typu KD (mogą też być ścieżki na płytce). Konia z rzędem temu, kto
    bez tracenia trzech dni i nocy wszystko tam poprzycina i poprzyłącza tak,
    że poziom sygnało na testowym notebooku spadnie chociaż do poziomu 25%.

    Oczywiście można też o teorii. Ale na to brak miejsca i czasu. Ochoty
    również. Zresztą zadającemu pytanie Ojcu Karmiącemu nie o takie rzeczy
    chodziło. Dość powiedzieć, że przyłączanie feedera do układu mikrofalowego
    nie jest zadaniem dla kogoś, kto robi to pierwszy raz i nie ma o tym
    pojęcia (a również dla kogoś, kto jest przekonany, że nikt się przy tym
    nie bawi w różne rzeczy).

    --
    Jarek