  • 1. Data: 2011-10-19 07:46:33
    Temat: Netbook jako NAS - kilka pytań
    Od: RadekD <r...@p...onet.pl>

    Stałem się szczęśliwym (jak na razie) posiadaczem netbooka Acer D257
    (Atom N570). Mam zamiar wykorzystać go jako NAS/serwer. Jak dotychczas
    PII 350MHz z WinXP - wystarczył bez problemu - jednak sprzęt trochę
    hałasuje (konkretnie wentylator w zasilaczu) i pewnie ciągnie tak z 2-3x
    więcej niż netbook.

    Celem jest minimalizacja poboru prądu i stworzenie warunków do pracy
    24/7 (jak najmniejsze grzanie).

    - łączę się przez sieć - więc ekran wyłączony
    - dołożę RAMu do 2GB - by trochę mniej mielił dyskiem (i może wyłączę
    plik stronnicownia)
    - czy pod Win 7 - da się obniżyć taktowanie CPU - spokojnie starczy mi
    50% mocy (ok. 800MHz)?
    - czy przy pracy ciągłej na zasilaczu bateria powinna być wyciągnięta ?

    Macie może jeszcze jakieś pomysły ?

  • 2. Data: 2011-10-19 09:22:41
    Temat: Re: Netbook jako NAS - kilka pytań
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2011-10-19 09:46, RadekD pisze:
> [...]
    > PII 350MHz z WinXP - wystarczył bez problemu - jednak sprzęt trochę
    > hałasuje (konkretnie wentylator w zasilaczu) i pewnie ciągnie tak z 2-3x

    Tak, użyj NAS jako NAS a nie męcz biednego netbooka.
    Po pierwsze - chłodzenie. To ze grzać się nie będzie, to jedno, a to że
    powietrze musi przez niego przepływać to drugie - a ciągła praca po
    pierwsze zajedzie wentylatorek, a po drugie zapcha wewnątrz wszystkie
    szparki i otwory kurzem i brudem.
    Po drugie -zasilacz laptopowy... jest delikatny elektrycznie (bo
    konstruowany by był lekki mały i tani) i lubi sobie zdechnąć od dłuższej
    pracy bez powodu.
    Po ostatnie - dysk laptopowy marnie się nadaje na NAS.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 3. Data: 2011-10-19 09:55:54
    Od: gadacz <g...@o...pl>

> [...]
    > PII 350MHz z WinXP - wystarczył bez problemu - jednak sprzęt trochę
    > hałasuje (konkretnie wentylator w zasilaczu) i pewnie ciągnie tak z 2-3x
    <ciach>

    > Macie może jeszcze jakieś pomysły ?

    może lekko nie na temat, ale nie lepiej wymienić wiatrak w zasilaczu?
    4x śruby, 2 druty i kawałek rurek termokurczliwych i po temacie - koszt
    10zł ;), 10min grzebania, radość z ciszy - bezcenna ;)

    pozdrawiam
    gadacz

  • 4. Data: 2011-10-19 09:59:08
    Od: RadekD <r...@p...onet.pl>

    > Tak, użyj NAS jako NAS a nie męcz biednego netbooka.
    Dobry pomysł - tylko, że netbooka już mam - a NASa nie mam
    i nie mam na niego kasy. Poza tym mógłby być problem z odpaleniem
    niektórych usług.

> [...]
    > powietrze musi przez niego przepływać to drugie - a ciągła praca po
    > pierwsze zajedzie wentylatorek, a po drugie zapcha wewnątrz wszystkie
    Nie zdążyłem się jeszcze zapoznać - ale czy ta platforma nie ma
    regulacji prędkości wentylatorka ?
    Kurzu aż tyle w pokoju nie mam ;-)

    > Po drugie -zasilacz laptopowy... jest delikatny elektrycznie (bo
    > konstruowany by był lekki mały i tani) i lubi sobie zdechnąć od dłuższej
    > pracy bez powodu.
    To może być największy problem.

    > Po ostatnie - dysk laptopowy marnie się nadaje na NAS.
    Ale niektóre NAS są właśnie na dyski 2,5".

    Jak wspomniałem od ostatnich 6-7 lat 24/7 za NAS/serwer robi PII -
    wersja z większym radiatorem bez wentylatorka, z tanim zasilaczem (mocno
    przewymiarowanym) i zwykłym HDD Seagate 60GB.
    Nic się nie zacina - jedyny problem to pobór prądu i głośny wentylator w
    PSU (wymienić trudno bo nietypowy rozmiarowo - obudowa MediaCenter).

  • 5. Data: 2011-10-19 10:00:56
    Od: RadekD <r...@p...onet.pl>

    > może lekko nie na temat, ale nie lepiej wymienić wiatrak w zasilaczu?
    > 4x śruby, 2 druty i kawałek rurek termokurczliwych i po temacie - koszt
    > 10zł ;), 10min grzebania, radość z ciszy - bezcenna ;)

    Problemem jest zasilacz z nietypowym wentylatorem.

    No i nie ukrywam - zależy mi na mniejszym poborze prądu i z chęcią
    pozbędę się jednego pudła z pokoju.

  • 6. Data: 2011-10-19 10:20:29
    Od: kamil <k...@s...com>

    On 19/10/2011 11:00, RadekD wrote:

    > Problemem jest zasilacz z nietypowym wentylatorem.
    >
    > No i nie ukrywam - zależy mi na mniejszym poborze prądu i z chęcią
    > pozbędę się jednego pudła z pokoju.

    To może kup po prostu NAS?

    --
    Pozdrawiam,
    Kamil

    http://bynajmniej.net

  • 7. Data: 2011-10-19 11:20:57
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2011-10-19 11:59, RadekD pisze:
    > Dobry pomysł - tylko, że netbooka już mam - a NASa nie mam
    > i nie mam na niego kasy. Poza tym mógłby być problem z odpaleniem
    > niektórych usług.
    To jedno sprzedaj a drugie kup. Z jakimi usługami problem?

    To że masz netbooka a nie masz młotka - nie znaczy że masz netbookiem
    gwoździe wbijać.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 8. Data: 2011-10-19 15:31:00
    Od: "_ąćęłńóśźż" <j...@N...gazeta.pl>

    Jedno z drugim ma coś wspólnego (przy pracy jako NAS)?

    -----

  • 9. Data: 2011-10-19 15:52:42
    Od: Rafał Łukawski <r...@l...pl>

    On 2011-10-19 12:20, kamil wrote:

    > To może kup po prostu NAS?

    IMHO platforma Atom jak najbardziej nadaje sie na NAS, de facto QNAPY z
    wyzszej polki dla malych biur wykorzystuja Atoma, sam mam homemade NAS,
    transfery>50MB/s. Takze moc cpu nie jest tu zagadnieniem do dyskusji.

    Hałas - są płyty miniItx z pasywnym chłodzeniem - coś dodać?
    Dyski do biednego netbooka ledwo zmiescisz jeden wolny dysk (i to on
    bedzie spowalniaj transfer). Gdybys np. kupil plyte miniITX + obudowe na
    6 dyskow, mialbys zdecydowanie wieksze mozliwosci
    a) koszt GB w dyskach 3.5" jest znacznie mniejszy niz w 2.5"
    b) rozwiazanie zdecydowanie przyszlosciowe - dyski sie doklada.

    Co do tego, ze w serwerach stosuje sie dyski 2.5", ale glownie ze
    wzlgedu na wielkosc - serwery typu blade. To akurat nie ma nic wspolnego
    z nasami. sa tez QNAP'y na 2.5", ale tych dyskow tam wsadzisz armie
    (oczywiscie pobieraja mniej pradu niz 3.5"), tyle ze koszt zupelnie inny
    niz netbooka, ktory zazwyczaj ma najwolniejszy z wolnych dyskow.

    Dlaczego nie miniItx na atomie? Kosztuje podobnie, a mozliwosci ze hej
    (poza przenoszeniem). Kilka razy taniej niz jakis firmowy QNAP.

  • 10. Data: 2011-10-19 18:53:05
    Od: Radek D <r...@p...onet.pl>

    > Daczego nie miniItx na atomie? Kosztuje podobnie, a mozliwosci ze hej
    > (poza przenoszeniem). Kilka razy taniej niz jakis firmowy QNAP.

    Wracając do początku - netbooka już mam.

    Nie pytam się o sens jego stosowania jako NAS tylko jak najlepiej go
    przystosować do tej funkcji.