    From: Michoo <m...@v...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Nauka programowania od czego zacząć?
    Date: Sun, 18 Sep 2011 19:28:59 +0200

    W dniu 18.09.2011 17:20, Darek pisze:

    > no ja jestem sporo młodszy i tylko raz
    > po krótkim czasie gdy zacząłem pracować
    Połowa z 45 to nie jest dużo - dopiero inż jestem od pół roku ;)

    > i hardware było narzucone przez innego kolegę,
    > ledwo z asm się zmieściłem.
    Szczerze mówiąc to myślę, że przy większych projektach ASM bez jakiś
    koszmarnych optymalizacji w stylu "mamy sekwencję takich samych czterech
    instrukcji w wielu różnych miejscach to zrobimy z tego procedurę" może
    wyjść większy od kodu wygenerowanego przez kompilator.

    > W obecnych czasach dla mnie jest to sztuka dla sztuki (nie mówię
    > o wstawkach gdzie może to być uzasadnione z powodu np. szybkości).
    No właśnie.

    > Ale pisanie całego oprogramowania a asm... to już hardcore i masochizm,
    > dla krótkoseryjnej produkcji a przypuszczam, że członkowie tej grupy
    > w przeważającej części prowadzą właśnie takową.
    Czy masochizm to nie wiem - w liceum popełniłem aplikacje w MASMie w
    winapi, czy opengl - dla zabawy. Ale czas pisania był spory. Nawet
    skompilowanie głupiego heapsorta (135 linijek wynikowo) tak aby był
    zauważalnie szybszy od tego co wygenerował kompilator zajęło mi kilka dni.

    > no tu nie zgodzę się z Tobą, jeżeli oprogramowanie jest stosunkowo
    > nieskomplikowane nie wymaga się specjalnie wyszukanego przetwarzania
    > danych, to może mieć to sens, jeżeli sam projektowałes i sprzedajesz swoje
    > urządzenie w ilościach tysięcy lub tym bardziej dziesiątek tysięcy sztuk
    > - choć ilu
    > tutaj jest, którzy tak spora produkcje prowadzą?
    http://xkcd.com/951/

    Jeżeli będę kiedyś robił zamówienie na 10k egzemplarzy to musiałbym mieć
    wyjątkowo niską marżę, żeby opłacało mi się spędzić np dodatkowy miesiąc
    na pisaniu kodu tak by kwota zaoszczędzona na sprzęcie była większa od
    tego co bym mógł zarobić przez ten miesiąc pracując nad czymś nowym.

    > Tego nawet nie można traktowac jako stratę a raczej jako ekstra zysk,
    > kótry możesz osiągnąć, poświęcając tydzień czy dwa pracy.
    > Ja gdybym przez to miał zarobić $ 1k czy 2k ekstra więcej to warto.
    Jeżeli to będzie 1, czy 2 k ekstra. Ale przykład z którym się spotkałem
    - różnica pomiędzy PICem a ARMem wynosiła niecałe pół dolara ( nie było
    przesłanek typu energooszczędność). Planowana seria kilkaset sztuk - na
    ile trzeba wycenić godzinę programowania, żeby się to opłacało?

    Michoo