eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaNauka programowania od czego zacząć?Re: Nauka programowania od czego zacząć?
  • Data: 2011-09-17 15:46:27
    Temat: Re: Nauka programowania od czego zacząć?
    Od: Luke <l...@l...net> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]


    > Może do końca nie jest to zgodne z zakresem tematycznym tego forum ale liczę na
    > życzliwe podpowiedzi.

    Każdy odpowie inaczej, ja też dorzucę swoje trzy grosze.

    Nie wiem czy 8 lat to nie jest za wcześnie. Ja zacząłem programować
    gdzieś tak w wieku 10-11 lat. Zaczynałem od BASIC-a na Spectrum i Atari.
    Przy czym BASIC na spectrum był teoretyczny (programy pisałem na kartce)
    ze względu na brak dostępu do sprzętu.

    Następnie po kilku latach po przesiadce na peceta był Pascal. To
    wymagało całkowitego przeprogramowania myślenia na strukturalne
    konstruowanie algorytmów, zdziwienie że nie ma numerowanych linii i da
    się bez goto. W zasadzie w tym wieku (miałem z 15 lat) można się szybko
    przestawić i BASIC mi krzywdy nie zrobił, a dodatkowo znam zalety
    programowania strukturalnego.

    Natomiast uważam za swój największy błąd zajmowanie się Pascalem zamiast
    C. Po przyjęciu nawyków pascalowych przejście do C jest niesamowicie
    trudne i w zasadzie nigdy mi się w pełni nie udało tego zrobić, bo C
    zająłem się już znacznie później. Odpowiednio wczesne uczenie alokacji
    pamięci i uważania na indeksowanie zmiennych (aby program nie wywalał
    się z niewiadomego powodu), odpowiednio wczesne zwracanie uwagi na pewne
    galimatiasy konstrukcyjne pozwoliłoby mi na kodowanie w C "bez
    zastanowienia", jednak tego etapu nigdy nie osiągnąłem, gdyż C uczyłem
    się w wieku, kiedy umysł nie chłonie wszystkiego i wiele rzeczy się
    momentalnie zapomina, a potem godzinę szuka błędu typu wyjście za
    tablicę o jeden rekord. Dlatego byłem zmuszony po wejściu windowsa
    przejść na Delphi zamiast jakiegoś C++ i to wspominam ze smutkiem. Tutaj
    nauczyłem się dopiero myślenia obiektowego (bo Delphi jest obiektowe, a
    Pascal nie był) na tyle, na ile musiałem. Potem miałem okres skutecznego
    programowania w czystym C, ale to wymagało częstego sięgania do książek,
    gdyż zapominałem pewne sprawy bardzo szybko.

    Co ja mogę doradzić?

    1. Zacznij od nauki Logo. Niech córka spróbuje pisać proste programy
    sterujące żółwiem, potem może wprowadzać bardziej skomplikowane
    elementy, pętle, instrukcje warunkowe (rysowanie jakichś wielkich
    ażurowych wzorków). Trzeba zachęcić do zabawy w eksperymentowanie - co
    będzie gdy zmienię tę linię w taki sposób i dlaczego?

    2. Przejdźcie potem na czyste C i realizujcie np. książkę "Algorytmy" z
    Helionu. Niech to będzie czyste C, nieobiektowe, z samym stdin i stdout.
    Tak, żeby wiedzieć co to są pętle for, do-while, repeat-until, co to
    jest funkcja, jak grupować kawałki kodu w funkcje, i tak dalej. Do tego
    np. rekurencja.

    3. Jak czyste C opanujecie dość dobrze, lecimy C++ (uważam i będę
    uważał, że od tego języka trzeba się zacząć uczyć programowania
    obiektowego). Też na stdin/stdout. Realizujemy myślenie obiektowe, czyli
    konstruowanie obiektów, dziedziczenie.

    4. Potem można robić GUI i nauczyć się odniesienia obiektowości do
    elementów tegoż GUI.

    Jeśli córka to zrealizuje (ale to kwestia lat), to nie będzie miała
    żadnego problemu z przejściem na dowolny język programowania, bo
    elementy, schematy i konstrukcje są w zasadzie identyczne, a zmienia się
    tylko składnia i detale. Natomiast to, że opanuje C/C++ z dobrym
    zrozumieniem granicy między nimi będzie zaletą i atutem, bo wszystkie
    nowsze języki są łatwiejsze i myśleć tam trzeba mniej. Jak na studiach
    każą jej przeliczyć 1500 wyników badań w taki sam sposób, to napisze
    sobie stronę kodu w R albo Octave i zrobi obliczenia w 15 minut idąc
    potem do koleżanki, a inni studenci będą 5 nocy obklikiwać je w mozolnie
    zrobionych arkuszach. Jak trzeba będzie przekonwertować 1500 zdjęć, to
    napisze sobie skrypt shellowy do imagemagicka, zamiast się zastanawiać
    nad makrami albo ręcznie przerabiać każde. Do takich przykładowych
    ułatwień życia ma służyć szaremu człowiekowi umiejętność programowania.

    Nigdy też nie podzielałem i nie podzielam opinii, że należy się uczyć
    programowania od programowania obiektowego, co spotyka się w niektórych
    książkach. Znam osoby, które tak zrobiły i mają wielkie problemy z
    zakodowaniem pewnych rzeczy (generalnie wszystko robiłyby obiektowo).



    Luke

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: