    From: Arek <a...@a...pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Nasze drogie paliwo...
    Date: Thu, 31 Mar 2011 10:34:11 +0200

    W dniu 2011-03-30 18:50, Artur Maśląg pisze:

    > (...)
    >
    > W Polsce też jest.

    A wydawało mi się, że u nas płaci się za autostrady na bramkach.

    > Gdzieś tutaj pisałeś...:
    > <cite>
    > A podatki nie mają tu nic do
    > rzeczy, gdyby nie było podatków to cena litra była by dokładnie taka
    > sama.
    > </cite>

    Jeżeli cena towaru akceptowalna dla nabywcy jest X, to nie ma znaczenia
    jaki składnik tego X'a idzie dla producenta. Po prostu X to cena przy
    której jest maksymalny zysk. Jeżeli tego nadal nie rozumiesz to przykład:

    Paliwo kosztuje 6PLN, gdzie 3PLN idzie dla państwa, a 3 to zysk dostawcy.
    Państwo rezygnuje ze swego udziału. Co robi dostawca? Zarabia 6 a nie 3.
    Dlaczego ma to z czego zrezygnowało Państwo oddawać komuś, skoro może
    wziąć dla siebie.

    Dlatego podatki mają znikomy wpływ (tzn. zwiększając podatki zwiększy
    się cena, natomiast zmniejszanie podatków nie zmniejszy ceny). Czego
    dowodem była akcja chwilowego zmniejszania akcyzy parę lat temu.

    > Zainteresuj się w związku z powyższym systemem/i podatkowym w
    > Niemczech. Być może szybko się zorientujesz, że koszt jazdy
    > autostradami jest uwględniony w innych podatkach, których w Polsce
    > póki co nie ma, bądź są na minimalnym poziomie.

    Szkoda, że nie zauważyłeś, że w Polsce nie ma autostrad. Jeżeli
    natomiast chcesz te parę kilometrów porównać do sieci niemieckiej to
    wraz z tym porównaniem porównaj wysokość obciążeń związanych z tą siecią
    dróg. I jeszcze przypomnij sobie, że za polskie drogi płacisz dodatkowo
    na bramkach.

    > Teraz pozostaje Ci się przenieść na trochę (takie dłuższe, ze stałym
    > pobytem) do Niemiec i późnej uczciwie policzyć gdzie jest "taniej".

    Unikasz odpowiedzi i tyle. Wrzucanie takich ogólników to standardowa
    usenet-owa zagrywka stosowana, gdy nie chce się odpowiadać na niewygodne
    pytania, tudzież skończyły się argumenty.

    A.