-
Data: 2011-03-31 10:12:25
Temat: Re: Nasze drogie paliwo...
Od: Arek <a...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]W dniu 2011-03-31 09:59, LEPEK pisze:
> W dniu 2011-03-30 17:43, Kamil pisze:
>> On 30/03/2011 16:19, Arek wrote:
> [...]
>
> Obaj macie rację i jej nie macie ;)
No dobra to napisz w którym punkcie nie mam racji?:)
> Ekonomia to nie jest nauka ścisła, tu jedne teorie się w jednej sytuacji
> sprawdzają lepiej, a w innej nie mają żadnego zastosowania.
> Cena jest wynikiem działania sił popytu i podaży - to nie podlega
> dyskusji. O ile podaż możemy sobie odpuścić (może zaspokoić praktycznie
> każdą realną wartość popytu, choć nie należy zapominać o strukturze
> zbliżonej do oligopolu), to na popyt na paliwa do samochodów wpływa
> bardzo wiele złożonych czynników. Cena samego paliwa - to oczywiste.
> Cena dóbr komplementarnych (samochody, oleje, opłaty za autostrady,
> ubezpieczenia), substytucyjnych (rowery, komunikacja zbiorowa). Ale też
> poziom innych kosztów bardziej i mniej "sztywnych" - prąd, czynsz, ale
> też słodycze, alkohol - oraz udział tych kosztów w budżecie domowym (ile
> "zostaje" na paliwo). Do tego należałoby ocenić, jak bardzo chcemy
> jeździć samochodem - czego się wyrzekniemy w pierwszej kolejności, czego
> później, kosztem czego i gdzie na tej linii jest jeżdżenie samochodem.
> To z kolei znów zależy od kosztów alternatywnych (jeśli nie samochodem,
> to jak i za ile), ale i warunków poza/stricte/kosztowych: czy jest
> autobus / ścieżka rowerowa, czy jestem w stanie jeździć na rowerze...
> Dodajmy do tego politykę podatkową państwa i jej cele (nawet zakładając
> optymistycznie, że ona istnieje). Wszystkie te warunki się wciąż
> zmieniają i wpływają na cenę paliwa, ale i cena paliwa się zmienia
> wpływając na te warunki na zasadzie sprzężenia zwrotnego.
>
> Dla tego mówienie tak po prostu "cena powinna być 3 zł - wtedy to
> zadowoli wszystkich" można włożyć na jedną półkę z tekstami analityków
> rynku, którzy mówią "na koniec roku dolar będzie po 5 zł" - oni też nie
> mają praktycznie żadnych szans na logiczne poskładanie tych wszystkich
> składowych, w dodatku w odniesieniu do przyszłości.
No to przecież o tym pisze, cena będzie taka aby zmaksymalizować zyski
dostawców. Czy to nastąpi przy 6pln czy przy 9pln to nie wiem. Ale
jestem prawie pewien, że jeszcze mogą zwiększać i ich zyski będą rosły.
Pozdrawiam,
A.
Następne wpisy z tego wątku
- 31.03.11 10:19 Arek
- 31.03.11 10:34 Arek
- 31.03.11 10:41 Lewis
- 31.03.11 11:00 Sebastian Kaliszewski
- 31.03.11 11:10 Cavallino
- 31.03.11 12:27 Kamil
- 31.03.11 12:28 Kamil
- 31.03.11 12:45 Artur Maśląg
- 31.03.11 12:46 Kamil
- 31.03.11 12:51 Czarek Daniluk
- 31.03.11 13:07 Artur Maśląg
- 31.03.11 13:18 LEPEK
- 31.03.11 13:15 Filip KK
- 31.03.11 13:16 Filip KK
- 31.03.11 13:27 Artur Maśląg
Najnowsze wątki z tej grupy
- piszę list do św Mikołaja
- czyste powietrze
- Planeta płonie
- zginął podczas zmiany kól
- Diesel spłonął :-)
- Re: Diesel spłonął :-)
- Dlaczego pratkowcy szukają hoteli na trasie?
- Dzień jak codzień
- Holowanie
- Kopidół
- Pierwsze Twizy :D
- Kolejny pożar
- Walka o prad :D
- jakie klocki do elektryka?
- Czym jeździ Myjk
Najnowsze wątki
- 2024-11-02 piszę list do św Mikołaja
- 2024-11-01 karta SIM nie działa w konkretnym smartfonie.
- 2024-11-01 Mamy WZROST! O 50% wzrosła ilość kredytów gotówkowych
- 2024-11-01 Warszawa => Expert Recruiter 360 <=
- 2024-11-01 Warszawa => Technical Leader (Java Background) <=
- 2024-11-01 Warszawa => Account Manager - Usługi rekrutacyjne <=
- 2024-11-01 Warszawa => Head of International Freight Forwarding Department <=
- 2024-11-01 Warszawa => Programista Dynamics 365 CRM <=
- 2024-11-01 Warszawa => Dynamics 365 CRM Developer <=
- 2024-11-01 Warszawa => Junior Rekruter <=
- 2024-11-01 Chrzanów => Specjalista ds. PR Produktowego <=
- 2024-11-01 Białystok => Full Stack web developer (obszar .Net Core, Angular6+) <
- 2024-11-01 Łódź => Frontend Engineer (Three.js) <=
- 2024-11-01 Warszawa => Junior Rekruter <=
- 2024-11-01 Gdańsk => Programista Full Stack .Net <=