  • 21. Data: 2010-05-16 17:58:05
    Temat: Re: Naprawa scalaka BGA w laptopie
    Od: zenek <z...@o...pl>

    Sebastian Biały pisze:

    > To też jest inna sprawa: czy podmuch w ogóle wolno wyłączyć? Nie wiem
    > jak jest zbudowana grzałka, ale chyba będzie problem ze stabilizacją
    > temperatury i odpornościa obudowy grzałki. W każdym razie u mnie
    > wyłaczyć nadmuchu się nie da.

    Bo masz grzalke do dupy ja mam ThermoFlo PACE i nawet z instrukcja
    wygrzewania daje rade co 3 uklad BGA polutowac za 1 podejsciem.

  • 22. Data: 2010-05-16 18:03:00
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 16 May 2010 19:43:31 +0200, zenek wrote:
    >Ogolnie wiekszosc lutow bezolowiowych pada po 2-3 latach. tego idiote co
    >to wymysl;il powinni sciac na gilotynie bo jego glowa nie jest warta
    >funta klakow.

    Zartujesz ? Dobroczynca ludzkosci - przemysl na zysk, ludzie prace,
    rzad podatki :-)

    J.

  • 23. Data: 2010-05-16 18:14:41
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    zenek wrote:
    > Bo masz grzalke do dupy

    No mam. A w zasadzie dlaczego zamiast dmuchać ciepłem mam świecić
    ciepłem? Daje to lepsze rezultaty?

  • 24. Data: 2010-05-16 19:18:09
    Od: zenek <z...@o...pl>

    Sebastian Biały pisze:

    > No mam. A w zasadzie dlaczego zamiast dmuchać ciepłem mam świecić
    > ciepłem? Daje to lepsze rezultaty?

    Zobacz na youtube jak dzialaja piece do lutowania i sam sobie odpowiedz.

  • 25. Data: 2010-05-16 19:29:55
    Od: "P_ablo" <o...@o...pl>

    Użytkownik "zenek" <z...@o...pl> napisał w wiadomości

    > infra red station to lep na frajerow, kazda stacja lutownicza z podmuchem
    > sciagnietym do 0 pracuje jak infrared.

    Taaaaa i powtarzalnosc procesu jest taka sama...
    Zmienilbys zdanie gdybys mial kilkaset szt IBM T4X do zrobienia...
    Oczywiscie w fabryce BGA lepia tez dmuchawka?

    --
    Picasso

  • 26. Data: 2010-05-16 19:35:11
    Od: "P_ablo" <o...@o...pl>

    Uzytkownik "J.F." <j...@p...onet.pl> napisal w wiadomosci

    > I myslicie ze jakby to olowiowo polutowac, to byloby lepiej ?
    > opis uszkodzenia mnie zastanawia .. myslicie ze sie rozlutowuje od
    > temperatury ? Watpie, az tak gorace te chipy w czasie pracy chyba nie
    > sa.
    > Zrywa luty od naprezen termicznych ? Bardziej prawdopodobne.
    > Topnik lapie wode ?
    > Czy whiskersy sie robia ? Moze i sprobowac olowiowych kulek ..

    Oczywiscie, ze zakladasz juz olowiowe kulki.
    Problemem jest pracowanie plyt glownych i przenoszenie rozgrzanego laptopa
    za naroznik. Np ruszanie pracujacego Paviliona 17" to proszenie sie o
    kolopoty.

    --
    Picasso

  • 27. Data: 2010-05-16 19:37:42
    Od: "P_ablo" <o...@o...pl>

    > :) to oczywiste :)
    > Pytam czy scalak typu współczesne GPU jest w ogóle lutowalny za pomoca
    > hotair, czy jednak należy mieć infra-red station, wygrzewacz, xray i napęd
    > warp do tego.

    Znam takich co naprawiaja xboxy uzywajac dmuchawki i preheatera z
    hallogena...

    --
    Picasso

  • 28. Data: 2010-05-16 19:49:02
    Od: zenek <z...@o...pl>

    P_ablo pisze:
    > Użytkownik "zenek" <z...@o...pl> napisał w wiadomości
    >
    > Taaaaa i powtarzalnosc procesu jest taka sama...
    > Zmienilbys zdanie gdybys mial kilkaset szt IBM T4X do zrobienia...
    > Oczywiscie w fabryce BGA lepia tez dmuchawka?

    Lutowalem BGA opalarka i dawalo rade ale do tego mialem miernik
    temperatury.
    Nie polecazm nikomu ale jak ktos sie zna to da rade.

  • 29. Data: 2010-05-16 20:08:13
    Od: "P_ablo" <o...@o...pl>

    > U mnie przeleciało 4tyg i znowu popsute. Po raz drugi ;)

    Pewnie kwestia dobrego topnika i dobrego wtloczenia go pod uklad. Nalozyc
    spora ilosc z jednego brzegu i wdmuchaj go kompresorem az zacznie wylazic z
    drugiej strony.

    > O ile wiem w _tej_ sprawie (nVisia go w niektórych modelach) był jakiś
    > zbiorowy pozew do HP. Tutaj ewidentnie spieprzyli tą serię laptopów.

    Problemy zimnych lutow istnialy od zawsze. Nawet w erze olowiu byly
    problemy - w HP NC6000 puszczaly luty przy Maxie ale tu juz mialo wieksze
    znaczenie umiejscowienie ukladu i mocowania plyty do obudowy.

    Przykladowo serwis Acera na europe ma do zrobienia prawie 2 tys laptopow
    tygodniowo, wlasnie z usterkami BGA... i problem dotyczy WSZYSTKICH modeli.

    > Moment, a po co mi pirometr? Hot-Air ustawiony na 210C, topnik i powolne
    > dmuchanie nie wystarczy?

    Wlasnie kontrola temperatury to glowny problem przy goracym powietrzu. Czas
    mozesz zmierzyc i windowsowym zegarkiem ale temperatury ukladu juz oczami
    nie sprawdzisz.

    Przy sensownej stacji IR wszystkie procesy kontroluje komp i odpowiedni
    soft - o czym pewnie wiesz. Dla kazdego ukladu masz osobny program
    podgrzewania i grzania a na koncu chlodzenia. Nie wiem jak to wychodzi przy
    goracym powietrzu ale przy sensownej stacji ir masz odpadu powiedzmy z 5%...

    --
    Picasso

  • 30. Data: 2010-05-16 20:17:09
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > Myślę, że kawałek blachy miedzianej wystarczyłby, ale nie wiem czy uda
    > mi się go obciąć i oszlifować na płasko (równolegle z dwoch stron).

    Dawaj wymiary :)

    Miłego.
    Irek.N.