  • Data: 2010-09-26 18:17:33
    Temat: Re: Napięcie progowe tranzystora MOSFET
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Sun, 26 Sep 2010 07:52:28 -0700 (PDT), slawek7 wrote:
    >Raczej chodzi mi o wytłumaczeni skąd się bierze to że podłączając
    >bramkę tak jak na tym rysunku napięcie wyjściowe będzie pomniejszone o
    >to napięcie progowe tranzystora

    Otwarcie tranzystora zalezy od napiecia bramka-zrodlo.

    Gdyby ten tranzystor byl calkowicie otwarty, to potencjal zrodla bylby
    prawie rowny napieciu zasilania i Ugs byloby bliskie zeru - a to
    przeciez znaczy ze tranzystor jest zamkniety.

    Wytwarza sie wiec rownowaga - potencjal zrodla bedzie o tyle mniejszy
    od potencjalu bramki, ze tranzystor otworzy sie na tyle zeby
    przepuscic prad niezbedny do wytworzenia takiego wlasnie potencjalu
    zrodla :-)

    W tranzystorach bipolarnych sprawa jest w miare prosta - zlacze p-n
    jest silnie nieliniowe i dla krzemu to napiecie wynosi praktycznie
    0.6-0.7V.

    W tranzystorach polowych sprawa jest bardziej skomplikowana.
    Zlaczowe [FET, JFET] sa otwarte przy Ugs=0. Trzeba dopiero ujemnego
    napiecia na bramce [wzgledem S] zeby je zablokowac. Podobnie zachowuja
    sie lampy elektronowe.

    MOSFET potrafia byc w wersji "zubażanej" [depletion mode].
    One przy Ugs=0 sa polowicznie otwarte, i mozna je sterowac w obie
    strony.

    Wiekszosc mosfetow jest jednak w wersji "wzbogacanej", gdzie do
    otwarcia jest wymagane pewne napiecie, nawet calkiem spore bo kilka do
    kilkunastu woltow do pelnego otwarcia.

    J.