  • 31. Data: 2010-10-22 10:11:24
    Temat: Re: Napęd dyskietek 5,25"
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

    epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "MadMan"
    >Nie.
    >Stacja HD do Amigi była stacją HD, a 2x niższa prędkość obrotowa
    >wynikała z ograniczeń Pauli obsługującej dźwięk i właśnie stację
    >dyskietek - układ radził sobie z określoną prędkością przesyłu, stacja
    >HD na pełnej prędkości była już "za szybka".

    Hmm...
    "Commodore never upgraded the Amiga chip set to support high-density
    floppies, but sold a custom drive (made by Chinon) that spun at half
    speed (150 RPM) when a high-density floppy was inserted, enabling the
    existing floppy controller to be used".
    Czyli tak właściwie to było coś pomiędzy stacją DD, a stacją HD.

    >W efekcie odczyt dyskietki HD był 2x dłuższy niż dyskietki DD, ale
    >prędkość bezwzględna odczytu w KB/s była identyczna.

    Dokładnie.

    --
    Kruk@ -\ |
    }-> epsilon.eu.org |

  • 32. Data: 2010-10-22 10:55:03
    Od: MadMan <m...@n...wp.pl>

    Dnia Fri, 22 Oct 2010 12:11:24 +0200, Mariusz Kruk napisał(a):

> [...]
    > existing floppy controller to be used".
    > Czyli tak właściwie to było coś pomiędzy stacją DD, a stacją HD.

    Nie, to była stacja HD. I nie tylko Chinon je robił, inni producenci
    też. Samodzielna przeróbka była jednak kłopotliwa.
    Sam kiedyś posiadałem stację HD, ale to była przerobiona stacja z PC.
    Przeróbka nie była banalna - był dodatkowy układ programowalny z nóżkami
    przylutowanymi "na pająka" do różnych części elektroniki stacji.
    Szczegółów już nie podam, bo sprzedałem a na elektronice się nie bardzo
    znam, niemniej była to chyba dokładnie taka stacja:
    http://efunzine.com/efnz.php?a=pro&id=70&sid=2d6c35c
    e9de03a0bbd4d205727b1e759

    Z tego co wiem - stacja HD ma inną głowicę, ale mogę się mylić.

    --
    Pozdrawiam,
    Tlen: madman1985, GG: 2283138

  • 33. Data: 2010-10-22 11:11:46
    Od: "User" <U...@U...com.pl>

    > Dokładnie tak. Koszt - parę zł + przesyłka (takie coś można i listem
    > zwykłym, waży niecałe 100g).

    Dziękuję Ci za propozycję. Obawiam się jednak, że problem jest poważniejszy.
    Wygląda to tak: stary kabelek dał się podłączyć bez problemu, natomiast nie
    ma możliwości ustawienia w BIOSie napędu 5,25".
    Do wyboru jest tylko :1.44 MB, 720 KB i Disabled. Jest to BIOS w wersji
    02.58 American Megatrends Inc.
    Co ciekawe, po podłączeniu napędu 5,25" (kabelki danych i zasilania) napęd
    A: (3,5") jest widoczny w systemie (Win XP Pro), natomiast pomimo włożenia
    dyskietki nie widzi jej i ciągle prosi o włożenie.
    Zielone światełko pali się cały czas zarówno na napędzie 3,5" jak i 5,25".
    To samo dzieje się z 3,5" nawet po odłączeniu kabelka zasilania i danych
    od 5,25".
    Dopiero powrót do "oryginalnego" kabelka, którym można podłączyć tylko
    napęd 3,5" przywraca jego sprawność.
    Nie zależy mi by podczas używania napędu 5,25" napęd 3,5" był sprawny.
    Podaję to tutaj tylko jako ciekawostkę.
    Stary kabelek użyty do próby jest na pewno dobry, bo został wyjęty ze starego
    komputera, podobnie jak użyty napęd 5,25" i wszystko tam działało, dyskietki
    się czytały.
    Ze względów organizacyjnych nie mogę jednak tego przeglądu robić na tamtym
    stary komputerze.

    Da się coś zrobić z tym BIOSem?

    Pozdrawiam
    User

  • 34. Data: 2010-10-22 11:13:13
    Od: MadMan <m...@n...wp.pl>

    Dnia Fri, 22 Oct 2010 12:55:03 +0200, MadMan napisał(a):

    > Szczegółów już nie podam, bo sprzedałem

    He, przebrzydły kłamca ze mnie, jednak nie sprzedałem i leży w
    szufladzie.
    Po zdjęciu dołu wygląda to tak:
    http://picasaweb.google.com/damian.karwot/MorphOS#55
    30826508350435762

    Widać pewne przeróbki.
    Stacja zdaje się jest sprawna oprócz czujnika HD/DD, który
    najzwyczajniej odpadł co powodowało pewne problemy... Trzeba chyba
    odwiedzić Allegro :)

    --
    Pozdrawiam,
    Tlen: madman1985, GG: 2283138

  • 35. Data: 2010-10-22 11:23:44
    Od: MadMan <m...@n...wp.pl>

    Dnia Fri, 22 Oct 2010 13:11:46 +0200, User napisał(a):

> [...]
    > A: (3,5") jest widoczny w systemie (Win XP Pro), natomiast pomimo włożenia
    > dyskietki nie widzi jej i ciągle prosi o włożenie.

    No to jeszcze takie przemyślenie - kabelek z 5 wtyczkami (płyta i 2
    sekcje: 3.5" + 5.25") trzeba podłączyć "odpowiednio", tzn. jak w jednej
    sekcji podłączysz 3.5" to nie możesz do tej wtyczki zaraz obok podłączyć
    5.25", musisz w drugiej sekcji.
    Popróbuj - 5.25" na końcu, 3.5" na środku i na odwrót.
    Może trzeba odpowiednio zazworkować stacje? Nowe 3.5" nie mają zworek,
    coś mi świta że stare musiały mieć żeby pracować z inną stacją. Mogę się
    tu mylić, w zamierzchłych czasach ja miałem Amigę.

    A, prozaiczna sprawa - większość (wszystkie?) stacji 5.25" trzeba
    zablokować po włożeniu dyskietki tym takim dzyndzelkiem który blokuje
    możliwość jej wyjęcia, nie zapomniałeś o tym?

    --
    Pozdrawiam,
    Tlen: madman1985, GG: 2283138

  • 36. Data: 2010-10-22 11:29:29
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

> [...]
    ce9de03a0bbd4d205727b1e759

    >Z tego co wiem - stacja HD ma inną głowicę, ale mogę się mylić.

    OK. Faktycznie, głowica musi być inna, bo nośnik jest inny (chociaż
    w praktyce wiercone DD działały jako HD całkiem nienajgorzej ;->)

    --
    [------------------------]
    [ K...@e...eu.org ]

  • 37. Data: 2010-10-22 11:41:52
    Od: "User" <U...@U...com.pl>

> [...]
    > 5.25", musisz w drugiej sekcji.
    > Popróbuj - 5.25" na końcu, 3.5" na środku i na odwrót.

    Był podłączony odpowiednio.

    > Może trzeba odpowiednio zazworkować stacje? Nowe 3.5" nie mają zworek,
    > coś mi świta że stare musiały mieć żeby pracować z inną stacją. Mogę się
    > tu mylić, w zamierzchłych czasach ja miałem Amigę.

    Nigdy nie trzeba było ustawiać zworek przy napędach FDD.

    > A, prozaiczna sprawa - większość (wszystkie?) stacji 5.25" trzeba
    > zablokować po włożeniu dyskietki tym takim dzyndzelkiem który blokuje
    > możliwość jej wyjęcia, nie zapomniałeś o tym?

    Pamiętam o tym.

    Może się mylę, ale wydaje mi się, że przede wszystkim BIOS musi dawać
    możliwość "widzenia" napędu 5,25" . Ta możliwość "tkwi" w samym BIOSie
    i jej występowanie jest niezależne od prawidłowości podłączenia kabelka
    czy ustawienia zworek (gdyby takie były). Dobrze myślę?

    Pozdrawiam
    User

  • 38. Data: 2010-10-22 11:43:02
    Od: MadMan <m...@n...wp.pl>

    Dnia Fri, 22 Oct 2010 13:29:29 +0200, Mariusz Kruk napisał(a):

    > OK. Faktycznie, głowica musi być inna, bo nośnik jest inny (chociaż
    > w praktyce wiercone DD działały jako HD całkiem nienajgorzej ;->)

    Tak, dyskietki często dawały radę, ale głowica pewnie by już nie dała :)

    --
    Pozdrawiam,
    Tlen: madman1985, GG: 2283138

  • 39. Data: 2010-10-22 11:43:12
    Od: "JoteR" <j...@p...pl>

    "User" napisał:

    > Zielone światełko pali się cały czas zarówno na napędzie 3,5" jak i 5,25".
    > To samo dzieje się z 3,5" nawet po odłączeniu kabelka zasilania i danych
    > od 5,25".

    Ten objaw wskazuje na odwrotne podłączenie taśmy sygnałowej do napędu 3,5"
    lub do kontrolera.
    Pamiętaj, że w FDD 3,5" nie działa zasada "pin1 od strony gniazda zasilania"
    (tak jak w HDD). Tu panuje wolnoamerykanka.
    BTW: wbrew temu, co napisano w tym wątku, stacji dyskietek się nie zworkuje,
    stacją A: jest zawsze ta, która zostanie podłączona na końcu taśmy, a stacją
    B: ta podpięta do środkowego złącza. Decyduje o tym przeplot na taśmie tuż
    przed środkowym złączem.

    > Da się coś zrobić z tym BIOSem?

    Nie sądzę. :-/

    JoteR

  • 40. Data: 2010-10-22 11:53:02
    Od: "User" <U...@U...com.pl>

> [...]
    kontrolera.
    > Pamiętaj, że w FDD 3,5" nie działa zasada "pin1 od strony gniazda zasilania" (tak

    Dzięki. Sprawdzę to jeszcze. Ale wydaje mi się, że poprawne lub nie podlączenie
    kabelka sygnałowego nie ma wpływu na to czy w BIOSie jest możliwość wybrania
    napędu 5,25".

    Pozdrawiam
    User