    From: Jacek Kalinski <jacek_kal@go2._NOSPAMPLEASE_.pl>
    Newsgroups: pl.internet.polip
    Subject: Re: [Najtańszy CA?]
    Date: Thu, 17 Jul 2008 13:53:44 +0000 (UTC)

    W artykule <s...@t...ceti.pl> Jacek Osiecki napisał(a):

    > A w czym certyfikat drogi jest "porządniejszy" od taniego? :)

    Chociażby dlatego, że porządny (jak już zostało wspomniane) jest podpisany
    przez CA, które od dawna jest już dodane we wszystkich przeglądarkach
    jako zaufane.
    Tanie, to takie, gdzie łącząc się ze stroną SSL otrzymujesz jakikolwiek
    komunikat o zabezpieczeniach: np: certyfikat nie jest podpisany przez
    zaufanego wystawcę. Czyli również self-signed.

    > Bo najczęściej certyfikat jest potrzebny wyłącznie po to, żeby mieć
    > połączenie szyfrowane i żeby klienci nie marudzili że im przeglądarka się
    > drze o niebezpiecznym połączeniu...

    Dokładnie. A jeśli ma się drzeć, to równie dobrze może być self-signed.

    > Certum też jest rozpoznawane przez wszystkie przeglądarki, a kosztuje kilka
    > razy mniej :)

    Bzdura. Miałem raz od nich certyfikat i podpisany (nie chcę skłamać) ale
    chyba przez Level 3. Z kolei ten level nie był dodany ani do Firefoxa
    ani do Mozilli.
    W konsekwencji i tak pojawiał się komunikat, że wystawca nie jest zaufany.
    Czyli niby płatny, a o kant stołu potłuc.

    Jacek