    From: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Na wesoło
    Date: Mon, 21 Jan 2013 21:50:12 +0100
    <kdgi00$udq$1@node2.news.atman.pl> <kdgpq1$g1t$1@news.task.gda.pl>
    <kdgrah$bsa$1@node1.news.atman.pl> <kdgu63$aat$1@node2.news.atman.pl>
    <kdh2h4$efd$1@node2.news.atman.pl> <kdh3j9$fgl$1@node2.news.atman.pl>
    <kdh55m$m79$1@node1.news.atman.pl> <kdh7mn$jf6$1@node2.news.atman.pl>
    <kdhfe0$r3n$1@node2.news.atman.pl> <kdhgvd$2kb$1@node1.news.atman.pl>
    <kdi0eb$ijl$1@node1.news.atman.pl> <kdilcg$upe$1@news.task.gda.pl>
    <kdjjib$6bi$1@node1.news.atman.pl> <kdjudv$4ek$1@news.task.gda.pl>
    <kdk1a7$kp2$1@node1.news.atman.pl>

    Marek wrote:

    > Dla mnie kwestie techniczne, głównie elektroniczne i informatyczne to
    > chleb powszedni. Z tego głównie żyję. Tak więc kupując urządzenie
    > techniczne (już nawet abstrahując od fotografii) wiem na co zwrócić
    > uwagę. Siłą rzeczy przenosi się to na nową dla mnie dziedzinę życia.

    wiesz co...

    ja też jestem techniczny, od małego dziecka :)

    komputery i inne sprawy nie sa dla mnie tajemnicą nawet dzisiaj gdy sie tym
    zawodowo nie zajmuję (mógłbym pewnei do tego wrócić dość szybko).

    ale mam też w części dusze artystyczną i myśle że w dziedzinach
    artystycznych ważniejsze jest co sie czuje niż co sie zmierzy.

    > Nieprawda :-) Dobry monitor daje możliwość ustawienia w nim dobrych
    > kolorów poprzez jego kalibrację.
    >
    > Tu masz przykład z Eizo:
    > http://www.eizo.pl/zastosowania/graficzne/
    >
    > Przeczytaj news "16-bitowa tabela Look-Up Table do dokładnego
    > reprodukowania odcieni skóry". LUT to pamięć w monitorze (ale i na
    > karcie graficznej), do której trafiają efekty kalibracji sprzętowej.
    > Dopiero po wprowadzeniu danych do tej pamięci monitor zaczyna dobrze
    > odtwarzać kolory.

    i co myślisz że ja tego nie znam? ile masz lat? ja to wszytsko wiem i znam.
    nawet sie kilka razy zabierałem do kupienia kalibratora i zawsze
    stwierdzałem że olewam ten temat.

> [...]
    > (nawet dla siebie samego), to zapewne będziesz chciał drukować na
    > papierach klasy Ilford. Włożysz taki papier, drukujesz... i nie
    > dostajesz nic specjalnego bo zignorowałeś dostrojenie drukarki do
    > możliwości papieru. Więc wracasz do standardowych papierów bo tańsze.
    > Po drugie szastasz kasą na tusze zamiast wsadzić tańsze. Gdy zrobisz
    > to bez kalibracji, to zdjęcie może zacząć przypominać błoto, burą
    > plamę. Mówisz wtedy sobie: co za szajs kupiłem, a to wcale nie musi
    > być prawdą. Kupiłeś inne i tyle. No niestety ... tak to działa. Tu
    > nie chodzi o niuanse lecz o duże zmiany.

    jak chcesz mieć dobre TRWAŁE efekty to musisz stosować dobre tusze (nie
    koniecznie oryginalne, ale co najmniej takie któe mają atesty tuszów
    archiwalnych), tanie zmanienniki będą wyglądy dobrze dzisiaj ale za 2 lata
    możesz sie bardzo zdziwić.

    drukuję na EPSON Archival mat, bardzo mi sie ten papier podoba.

    > Małe wtrącenie: kiedyś zajmowałem się DTP.

    no...

    > Doskonale Ciebie rozumiem. Łapię Twoje intencje od samego początku.
    > Próbuję jednak przekonać Ciebie do czegoś nowego (bo wnioskuję, ze to
    > nowe dla Ciebie). Nie rajcuje Ciebie eksperymentowanie z różnymi
    > nośnikami? Świetne ujęcie (marzy mi się robienie takich) przeniesione
    > na rewelacyjny papier daje podwójnie dobry efekt. Powinieneś
    > potraktować papier jako ciąg dalszy sztuki zamiast ograniczać się do
    > mat/nie mat firmy X.

    ja to wszystko znam wiem i już świadomie olałem i zapomniałem.

    robie sobie zdjęcia i to mnie cieszy.