    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Date: Sat, 23 Nov 2019 11:01:42 -0800 (PST)
    <3...@g...com>
    <5dd6adb9$0$514$65785112@news.neostrada.pl>
    <e...@g...com>
    <5dd7a982$0$519$65785112@news.neostrada.pl>
    <1...@g...com>
    <5dd81700$0$514$65785112@news.neostrada.pl>
    <7...@g...com>
    <5dd97600$0$550$65785112@news.neostrada.pl>
    Subject: Re: Na hulajnodze
    From: WS <L...@c...pl>

    On Saturday, November 23, 2019 at 7:10:55 PM UTC+1, Marcin N wrote:
> [...]
    momentalnie wali sie w zakret, gdzies czytalem, ze przy predkosciach "przelotowych"
    zaoszczedza sie prawie sekunde, co daje skret ze 20m wczesniej... nie wyobrazam sobie
    innej metody omijania awaryjnego. Dodatkowo dostaje sie info zwrotne o przyczepnosci.
    Przy predkosciach rzedu 100++ km/h widac roznice w czasie reakcji motocykla!
    Skrecajac "klasycznie" trzeba go najpierw polozyc w zakret, co czasem nieswiadomie
    tez robi sie przeciwskretem...

    > Skręcanie z przeciwskrętem jest jedyną możliwością na motocyklu przy
    > większej prędkości (większej od parkingowej). Nawet gdy myślisz, że
    > skręcasz bez przeciwskrętu - po prostu robisz to nieświadomie (i zapewne
    > niezdarnie). Przeciwskręt ma wymusić wytrącenie motocykla z równowagi.

    Tylko to moze byc nie do konca poprawnie zrozumiane, tzn. spotkalem sie z kilkoma
    przypadkami motocyklistow, ktorzy twierdzili, ze uzywaja przeciwskretu do
    zainicjowania zakretu. Pozniej bez sensu kombinowali ze skrecanie kierownicy w
    przeciwna strone. Caly zakret nalezy przejezdzac przeciwskretem, czyli w prawo
    pchajac prawa strone kierownicy! Zadnego skrecania noia w lewo...

    > Żeby wytrącić z równowagi rower - wystarczy lekko pobalansować ciałem,
    > choć oczywiście przeciwskręt na rowerze też znakomicie działa.

    No wlasnie tak srednio, tzn, jak sie wie o co chodzi, to sie zauwaza...
    Gdy zona robila kurs PJ A i miala omijanie pzeszkody na egzaminie usilowalem ja
    nauczyc/wytlumaczyc... Mialem niestety tylko litrowego GSXRa, na ktorym ma zakaz
    jazdy do tej pory ;) i enduro WR400 (ktore do nauki tez lekko za mocne), wiec
    wymyslilem rower... Jakos nie zauwazala, ze to dziala ;) Dopiero ~miesiac jazdy na
    wlasnym moto po zdaniu egzamunu... ;)

    > Polecam film 'Twist of the wrist', w którym pokazano dokładnie fizykę.
    > Tu stosowny fragment:
    > https://www.youtube.com/watch?v=JWuTcJcqAng

    +1