    From: g...@s...invalid (Adam Wysocki)
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: NTG ale może...
    Date: Tue, 13 Jun 2017 09:40:37 +0000 (UTC)

    sundayman <s...@p...onet.pl> wrote:

    > Ten problem dopiero przede mną, żeby były możliwości zdalnej wymiany
    > firmware. Obecne urządzenia nie były początkowo nawet projektowane do
    > sterowania via GPRS - na szczęścia miały RS232, więc dało się firmware
    > zmienić :)

    Też kwestia ilości i tego, czy macie kogoś do serwisu w każdym regionie,
    bo trudno żeby technik z Krakowa jechał wymienić soft w Gdańsku.

    > Tak, że dopiero w nowych wersjach to uwzględnię - wtedy trzeba będzie
    > pamiętać o tych kłopotach. Czyli, żeby ew. dało się ciągnąć "na raty" itp.
    >
    > Jestem w tyle za wami znaczy :)

    W sumie jeśli to nie musi być "invented here", to jest trochę protokołów,
    które są do tego przeznaczone - zaczynając chociażby od http, tam masz
    obsługę nagłówka Range:, który umożliwia ponawianie ściągania i co ważne,
    nie musisz tego implementować od początku, bo już istnieją sprawdzone
    implementacje na licencjach pozwalających na ich użycie w komercyjnym
    projekcie.

    Można to oczywiście dowolnie komplikować, dodając chociażby binarne diffy,
    ale ja jestem za tym, żeby system update'u zawsze był tak prosty, jak to
    możliwe i rozsądne (a przynajmniej istniał taki zapasowy, prosty kanał, bo
    im coś bardziej skomplikowane, tym bardziej podatne na błędy).

    Dodałbym jedynie konieczność weryfikacji ściągniętego pliku, zanim
    zostanie użyty, np. poprzez weryfikację podpisu przez PGP (wystawiając
    plik robisz do niego podpis swoim kluczem prywatnym, a maszyna, która
    ściąga plik, ma Twój klucz publiczny i weryfikuje przy jego pomocy, czy
    podpis się zgadza i czy plik nie został zmieniony). Oczywiście utrata
    klucza prywatnego wiąże się wtedy z utratą możliwości zarządzania
    urządzeniami, więc trzeba go pilnować, a najlepiej zabezpieczyć hasłem i
    wydrukować np. jako QR code (ja tak trzymam najważniejsze rzeczy i klucze,
    których nie mogę stracić nawet jak padną mi wszystkie dyski twarde)...

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]