    From: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.telefonia
    Subject: Re: [NTG][OT]Re: UKE zepsuło mi pocztę głosowš
    Date: Mon, 01 Feb 2010 13:32:19 +0100

    J.F. pisze:
    > Użytkownik "brum" <b...@o...eu> napisał
    >
    > Doswiadczenie uczy ze jedna firma przejmie druga, czy inny holding
    > zrobia, i podniosa ceny.

    Doświadczenie uczy, że w dłuższym okresie jest to niemożliwe. Bardzo
    wiele firm chciałoby być monopolistami, ale to nie takie łatwe.

    Dla przykładu - US Steel - dawny quasi-monopolista (kiedyś 67%
    rynku), którego nie rozbiło państwo, a poradził z nim sobie wolny rynek

    "J. P. Morgan and Elbert H. Gary founded U.S. Steel in 1901
    (incorporated on February 25) by combining the steel operations owned by
    Andrew Carnegie with Gary's Federal Steel Company and several smaller
    companies for $492 million. It was capitalized at $1.4 billion, making
    it the world's first billion-dollar corporation. At one time, U.S. Steel
    was the largest steel producer and largest corporation in the world. In
    1907 it bought one of its largest competitors Tennessee Coal, Iron and
    Railroad Company which was headquartered in Birmingham, Alabama. This
    led to the company being listed on the Dow Jones Industrial Average,
    doing so by taking the place of Tennessee Coal, Iron and Railroad
    Company. The federal government attempted to use federal antitrust laws
    to break up U.S. Steel in 1911, but that effort ultimately failed. Time
    and competitors have, however, accomplished nearly the same thing. In
    its first full year of operation, U. S. Steel made 67 percent of all the
    steel produced in the United States. It now produces less than 10 percent."

    > W szczegolnosci w wlasnie w w/w uslugach latwiej, bo konkurencji mozesz
    > po prostu do wlasnej sieci nie dopuscic.

    Złe przykłady, opanowane są bowiem przez państwo. Nic dziwnego, ze
    jest monopol, skoro chłop na swoim polu nie może sobie postawić
    wiatraka, aby mu prąd produkował, nie mówiąc już o sprzedaży tego prądu
    sąsiadom.

    --
    Liwiusz