    From: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
    Subject: Re: NIK: autostrady bardziej niebezpieczne niż się uważa
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Date: Fri, 1 Sep 2017 12:44:40 +0200

    Dnia Wed, 30 Aug 2017 21:44:13 +0200, T. napisał(a):

    > Autostrady i drogi ekspresowe w powszechnym odczuciu postrzegane są jako
    > bezpieczne. Przeczą temu jednak policyjne statystyki.
    >
    > Liczba wypadków i ich ofiar na polskich autostradach i drogach
    > ekspresowych, w przeliczeniu na 1000 km długości, była w 2016 r.
    > pięciokrotnie większa niż ogólnie na drogach publicznych.
    >
    > Liczba wypadków i ich ofiar na autostradach i drogach ekspresowych, w
    > przeliczeniu na 1000 km długości, jest znacznie (w 2016 r. nawet
    > pięciokrotnie) większa niż ogólnie na drogach publicznych.

    Problemem jest to, że takie opracowania przygotowują ludzie intelektualnie
    tak ciency, że popełniają tak grube błędy, prowadzące do tak bezsensownych
    wniosków.

    A najgorsze jest że teraz kolejni urzędnicy, na podstawie tak wadliwych
    wniosków podejmą kolejne bezsensowne decyzje i np. pokierują pieniądze nie
    tam gdzie są one potrzebne.

    Autostrady są drogami głównymi, tranzytowymi o wysokim natężeniu ruchu.
    Natomiast te pozostałe drogi z którymi je porównano to są drogi gminne i
    powiatowe, o minimalnym natężeniu ruchu, których w Polsce jest kilkaset
    tysięcy kilometrów.

    I nie bardzo wiem jakich wyników ktokolwiek oczekiwał, bo 90% długości dróg
    i w Polsce i pewnie w każdym innym kraju to wąskie, lokalne, kręte drogi po
    lasach i polach na których jadą 3 samochody na godzinę.

    A jak byśmy dodali jeszcze zapewne kilka milionów kilometrów dróg
    gruntowych, polnych i leśnych no to w ogóle się okaże że klepisko w lesie
    jest 40x bezpieczniejsze niż autostrada - "naukowcy" z NIK z pewnością będą
    tak zaskoczeni że się nie pozbierają jak to w ogóle możliwe.

    W Niemczech jak przeliczyłem na szybko, to ich autostrady mają nawet 6x
    więcej wypadków śmiertelnych w przeliczeniu na długość sieci autostrad niż
    średnia dla całości sieci ich dróg.

    > Tak duża
    > różnica jest zaskakująca, nawet przy uwzględnieniu dysproporcji w
    > długości dróg i autostrad, stwierdza NIK.

    No jeśli ten wynik kogokolwiek w NIK "zaskakuje", to może lepiej żeby ten
    ktoś zajął się intelektualnie prostszymi zajęciami, zwłaszcza że na
    podstawie takiego "zaskoczenia", ktoś dalej będzie podejmował urzędnicze
    decyzje.

    > A mówili, że autostrady takie bezpieczne, że dlatego należy je budować,
    > bo bezpieczeństwo i takie tam...

    Ubocznym skutkiem jest to, że ludzie którzy przeczytali takie "wnioski"
    uwierzyli w nie, nie zadając sobie trudu samodzielnej weryfikacji poziomu
    merytorycznego tego opracowania.
    Z tą tylko różnicą że przeciętny czytacz gazet ma prawo nie umieć liczyć,
    ale osoby pracujące w NIK i zajmujące się taką problematyką, powinny jednak
    prezentować poziom nieco wyższy.