  • Data: 2009-10-21 09:16:33
    Temat: Re: NAS vs. mapowanie dysku
    Od: BartekK <s...@N...org> szukaj wiadomości tego autora

    Radosław Sokół pisze:
    >> -jak wygląda dostęp do danych w NAS ?
    Tak samo, tylko wolniej ;) Większość NASów nawet z 1Gbitowym ethernetem
    chodzi ślamazarnie wolno, tzn rzadko przekracza 15MB/s mimo że i dyski,
    i komputery, i sieć te 30-40MB/s mogłyby przepuścić. Własnoręczny NAS na
    czymś małym i np soft freenas albo nawet XP to nie jest głupie, tyle
    że nie takie małe/proste jak pójść do sklepu i kupić gotowy nas ;)

    Qnap coś tam ponoć szybkiego wypuścił, ale nie macałem.

    > Tak samo. Zmapowany dysk. Przynajmniej w przypadku większości
    > urządzeń. Takie NASy to po prostu Linux/BSD (na jakimś ARMie
    > na przykład) i Samba dająca dostęp przez SMB/CIFS.
    Albo na atomie, bo i takie są ;) I przeważnie należą do tych
    najszybszych (i najdroższych, wersje rack itp)
    Zresztą ze strony ekonomicznej bardziej się opłaca np jakaś płyta mATX
    na i945 (~90zł), do tego celeron E1200 (albo nawet 420-440, ~100 nowy),
    i 256-512MB ddr2 (20zl?), sumarycznie wychodzi znacznie taniej niż atom,
    a pobór prądu atoma rzędu 25W (z czego 15W to w czipset!) albo takiego
    klocka 35-40W (zależnie od sprawności zasilacza) jest chyba pomijalny. A
    wydajność znacząco większa (nawet na zintegrowanej karcie sieciowej na
    rtl8169) niż NAS na ARMie maks 400MHz

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173