    Subject: Re: Myjka ultradźwiękowa, pytanie praktyczne.
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: "Irek.N." <i...@t...jest>
    Date: Sat, 28 Aug 2021 23:50:05 +0200

    W dniu 28.08.2021 o 23:10, sundayman pisze:
    > żeby sprawdzić czy myje prawidłowo  najlepiej umyć brudne PCB :)

    No tak, ale jak nie umyje, to nie wiesz, czy dlatego że słaba myjka, czy
    dlatego że po prostu tą metodą (płynem, albo takiego rodzaju
    zabrudzenia) się nie da. Potrzeba chociaż drobnego doświadczenia, żeby
    wiedzieć co jest nie tak.

    > Coś takiego :
    > https://allegro.pl/oferta/myjka-ultradzwiekowa-30l-d
    egas-sweep-5l-plyn-8125854802

    Bardzo fajna, mocna, ale głośna. Skubańce (Chińczycy) zrobili zasilanie
    generatora bez wygładzania napięcia wyprostowanego z sieci. W efekcie
    moduluje ultradźwięki 100Hz. Grzałka... to w zasadzie nie grzałka,
    ultradźwiękami nagrzejesz szybciej :)
    Acha, jak chcesz aby była cichsza, to odizoluj wylew płynu od blachy
    bocznej. Można wcisnąć nawet kawałek szmatki, czy chusteczki do nosa pod
    okrągłą osłonkę osłaniającą otwór w blasze.

    > Przy zbyt dużej mocy zdarzało się odklejanie napisów z niektórych
    > elementów na płytkach.

    Zdarzają się i na aluminiowych elementach ślady - takie podtrawienia jak
    gdyby. Trzeba być czujnym.

    > To jest bardzo ważne. Mycie w temperaturze niższej niż zalecana mocno
    > zmniejsza wydajność, pozostają niedomyte miejsca pomiędzy nóżkami
    > procesorów itp.

    Ok, THX.

    > Mycie w wodzie to imo zły pomysł ( nawet destylowanej ).
    > Ta woda po chwili przestaje być "destylowana" kiedy włożysz do niej
    > brudne PCB a to oznacza, że nawet minimalne ilości tej wody mogą działać
    > korozyjnie później.

    Nie zauważyłem Twojego posta i opisałem w osobnym.
    Teraz też uważam że sama woda jest słaba, ale z innego powodu. Płytkę i
    tak należało by przepłukać po myciu, no chyba że w 30 litrowej myjesz
    małą płytkę. :)

    > Prawidłowa kolejność jest taka :
    >
    > 1. mycie właściwe w odpowiednim środku
    > 2. płukanie w wodzie destylowanej
    > 3. suszenie w temp. 50-70 st, żeby woda odparowała jak najszybciej.

    W firmie sprężone powietrze działa cuda, ale trzeba uważać żeby sobie
    elementów "nie odfrunąć" z PCB :) Za to żadnych zacieków i sucha w 20
    sekund. W domu tak się nie da :(

    > myjka musi być zalana odpowiednią ilością płynu.
    > Jeśli będzie mniej możesz uszkodzić przetworniki - to jest w instrukcji
    > każdej myjki. Ale oczywiście też nie musi być maximum.

    Ok, zalewasz wodą po znacznik, a do nie wkładasz płytkę w szklance z
    płynem myjącym. Żadna filozofia. Tak przed chwilą umyłem PCB w
    denaturacie - dla próby. W myjce nadal jest woda z poprzednich prób.

    > Oczywiście, na użytek domowy można się tak nie przejmować, ale ja tą
    > samą metodę używam niezależnie od skali - wiem wtedy, że jest na 100%
    > dobrze.

    No tak. U mnie myjka nie do PCB będzie służyć. No dobrze, czasem się
    jakieś PCB trafi pewnie. Nie demonizował bym też z tą korozją, woda
    jednak szybko odparowuje. Pytanie, czy płyny do mycia PCB nie są czasem
    na bazie wody?

    > Płytki ani cokolwiek innego nie może leżeć na dnie myjki - w ogóle nic
    > nie może leżeć na dnie. Elementy do mycia umieszcza się w koszykach.

    Koszyki leżą na dnie :)
    Na takiej samej zasadzie możesz położyć PCB, na czymś miękkim, niedużym.
    Koszyk jest wygodny, ale czasami firmy (np. Polskie) liczą sobie za
    niego dodatkowo i niekoniecznie mało. Jak się zastanawiam, wszystkie
    które widziałem (u znajomych też) koszyk zawsze jednak miały.

    > PCB musi być oczywiście w pozycji ułatwiającej uwalnianie pęcherzyków,
    > ale równie ważne jest to, żeby "brudy" mogły spływać z PCB.
    > Jeśli PCB leży płasko, to np. "wymyte" kulki z pasty pozostaną na
    > powierzchni płytki i dupa z efektu.
    >
    > Nie muszą być pionowo - wystarczy pod kątem np. 45 st.
    > Ale czym bardziej pionowo tym lepiej rzecz jasna.

    Ok. THX.

    > Ale jakiego specyfiku użyłeś ? W jakiej temperaturze ?
    >
    > Próbujesz myć w wynalazkach to się potem nie dziw, że ci nie wychodzi.
    > Pisałem już - gdyby mycie w jakimś denaturacie było tak samo dobre jak
    > mycie w płynie za 300 zł, to nikt by tych płynów nie kupował. Ja też
    > jestem oszczędny :)
    >
    > A kupują, nawet tacy amatorzy jak ja, którzy myją nie 5000 PCB tylko np.
    > 100. Jest tam jakaś chemia przeznaczona do tego celu i tyle.

    OK. Jasne. Ale u mnie myjka potrzebna jest do innego zadania niż mycie
    PCB i wierz mi - nie sprawdziła się wtedy. Była za słaba. Teraz
    wystarczy zwykła "zmiękczona" woda. PCB to tak przy okazji sprawdziłem,
    trochę przypadkiem i się zdziwiłem skutecznością.

    > Ja na samym początku mycia w ultradźwiękach kupiłem odpowiedni środek i
    > nawet nie próbowałem niczego innego. Jedyne, co musiałem sprawdzić, to
    > wpływ temperatury i potrzebny czas mycia.
    >
    > Mało tego - sprawdzałem inne płyny do mycia niż KYZEN i uważam, że są
    > gorsze ( choć nadal na pewno lepsze niż to, czego ty próbujesz ).
    > Dlatego używam go już od ponad 10 lat.

    Masz porządną myjkę to i efekty są dobre.
    Acha, szacuję że pobiera 500W z sieci ustawiona na maxa, same
    ultradźwięki oczywiście. Możesz to dla mnie sprawdzić przy okazji?

    > Z instrukcji - producent zawsze tą informację podaje - czasem jest nawet
    > na zbiorniku zaznaczony poziom minimalny. A jeśli nie, to imo nie należy
    > wlewać mniej niż 50% pojemności.

    Ja piłem raczej do tego, że nie wiesz jaką myjkę zlewałem. Akurat ta
    miała komorę 10cm głęboką, co odpowiadało 6 litrom. Rozmawiając z
    producentem dowiedziałem się, że minimum ze 2-3 litry (instrukcja podaje
    50%, czyli 3 litry). Faktycznie przy 3cm (jakieś 2 litry) przetworniki
    rozpylały wodę nad sobą.

    Miłego.
    Irek.N.