  • Data: 2019-06-24 21:23:57
    Temat: Re: Musk i jego 12 000 satelit
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    dyskusyjnych:5d10eb8e$0$17344$6...@n...neostrad
    a.pl...
    "J.F." k...@4...net

    >Energia ta jest ,,zaklęta'' w ruchu obrotowym Ziemi dookoła osi
    >Ziemi.
    >Ziemia może po prostu przestać obracać się wokoło swej osi, co IMO

    Nie moze, bo mamy prawo zachowania momentu pędu.

    >nijak (jakoś zawsze wpłynie, ale nieznacząco w naszych rozważaniach)
    >nie wpłynie na ruch Księżyca względem Ziemi...

    >Obecność Księżyca gania morza i oceany względem Ziemi?

    Tak.

    >Co to znaczy ,,orbitowanie synchroniczne''?
    >Księżyc będzie stale nad tym samym miejscem
    >na Ziemi? -- Jak satelity geostacjonarne?

    Tak.

    >~Tę samą, ale nie zawsze tak sanmo. ;)

    Tak samo, tylko sloneczko krązy :-P

    >Pływy musiałyby mieć swój napęd a na razie chyba pływy są napędzane
    >obecnością Księżyca.

    Ksiezyc ddziała na wode, to woda działa na Ksiezyc.

    A jak tak dalej pomyslec ... to pływy są napędzane wirowaniem Ziemi.

    >IMO, gdyby Księżyc orbitował za wolno -- spadałby, nie wnosiłby się.

    Orbituje adekwatnie do przyciagania przez Ziemie, ale powoduje pływy w
    oceanach, bo orbituje za wolno w stosunku do pozycji orbitalnej.

    >Obroty Ziemi dookoła osi Ziemi?

    Tak, dookoła osi.

    >czy dookoła osi przechodzącej przez
    >środek masy układu Ziemia-Księżyc, leżącego blisko środka Ziemi?...

    To akurat z predkoscia orbitowania Ksieżyca.

    >IMO Ziemia obraca się:
    > - wokoło Słońca
    > - wokoło własnej osi
    > - wokoło osi przechodzącej przez środek masy Ziemia-Księżyc

    Owszem, na szczescie czasem mozemy sobie to rozlozyc i uproscic ...
    bo dalej rozpatrujac ... nie, to zdecydowanie NTG.

    >Na skutek jakiego przyspieszenia? Nie nadążam... Na skutek
    >spowalniania Ziemi?

    te pływajace masy wody w oceanach chca powiekszyc predkosc orbitalną
    Księżyca.

    A dalej patrzac - one sobie pływaja z powodu wirowania Ziemi.

    >Co to ,,prędkość obwodowa''?

    liniowa predkosc po orbicie.

    >Cuda -- nie przeczę... ;)
    >[ale jestem za stary, aby wierzyć w cuda -- na religii

    Taki prosty przyklad: satelita sobie orbituje na kołowej orbicie 200km
    nad powierzchnia Ziemi, z predkoscia ok 8km/s.

    Jak chcesz go podniesc wyzej, to wlaczasz na chwile silnik ... nie,
    nie skierowany w dół, tylko wlasnie w bok, przyspieszając,

    Po przyspieszeniu orbita sie zmienia na eliptyczną, a satelita jest w
    perygeum.
    Satelita sie wznosi i zwalnia.
    Po połowie orbity bedzie w apogeum, bedzie mial za małą predkosc i
    spadnie znow do tegoz perygeum.
    Przyspieszając przy tym, wiec bedzie tak sobie orbitował (pare lat).

    Jesli jednak w apogeum znow na chwile wlaczysz silnik i zwiekszysz
    predkosc obwodową - to mozesz zmienic orbite na kołową, tylko wyzsza
    niz byla.

    Dwa razy przyspieszales, a predkosc obwodowa jest nizsza niz na
    poczatku :)

    >IMO orbita to po prostu droga ciała ulegającego grawitacji...

    Owszem, ale gdyby bylo tylko jedno ciało centralne, to ta droga jest
    cykliczna i dobrze okreslona.
    Okrąg, elipsa, parabola, hiperbola - ale to juz nie orbity :-)

    Niestety - piekna mechanika Newtona dla wiekszej ilosci ciał staje sie
    zbyt skomplikowana.
    A potem jeszcze przyszedl Einstein.

    >Księżyc nie krąży, skoro oddala się... Raczej porusza się po
    >spirali...

    Owszem, tylko znow - upraszamy sobie i rozkladamy/rozpatrujemy jako
    -ruch po newtonowskiej orbicie,
    -znieksztalcenia od wplywu Slonca (precesja, libracja itp)
    -oraz to oddalanie z powodu pływów

    38mm/rok. Mozna nie zauwazyc. Ale przez milion lat ... nadal mozna nie
    zauwazyc :-)

    https://en.wikipedia.org/wiki/Tidal_acceleration

    (ale ten rysunek jest niezbyt prawdziwy)

    >Więc teraz porusza się za szybko, za wolno czy w sam raz? ;)

    Teraz za wolno. Kiedy bedzie geostacjonarny ... jak Ziemia zwolni :-)

    >IMO nie masz co do tego klarowności w tym poście...
    >Mam dowodzić cytatami z tego postu, czy sam zauważysz, że nie masz
    >klarowności?...

    Jak widac to jest bardziej skomplikowane zagadnienie.

    Tak czy inaczej - Ksiezyc sie oddala.

    J.