  • 1. Data: 2009-09-30 06:30:42
    Temat: [PRESS] Motokaretka - Olsztyn
    Od: Seba <s...@g...pl>

    http://wiadomosci.gazeta.pl/Wiadomosci/1,80273,70920
    64,Jest_wreszcie_pierwsza_w_Olsztynie_motokaretka.ht
    ml?skad=rss

    W naszym kraju nawet taka w miarę prosta operacja trwała 4 lata. Nieźle.

    Dla nieklikatych:
    Po prawie czterech latach starań na olsztyńskich ulicach pojawi się
    ratownik na motocyklu, który w godzinach szczytu komunikacyjnego będzie
    pomagał potrzebującym. To pierwszy jednoślad w państwowej służbie
    ratowniczej.
    - Jeśli dostaniemy wezwanie do przechodnia, który zasłabł na ulicy,
    ratownik na motorze dotrze do niego szybciej - mówi Marek Myszkowski,
    dyrektor olsztyńskiego pogotowia.

    Prezentacja hondy transalp odbyła się na dziedzińcu olsztyńskiego
    pogotowia we wtorek rano. Ireneusz Wiktorzak, który będzie na nim
    jeździł, zaprezentował, umieszczone w trzech kufrach, defibrylator i
    sprzęt medyczny do udzielania pierwszej pomocy, a także sygnały świetlne
    i dźwiękowe, które wydaje motokaretka. - To idealny pojazd na miejskie
    korki, jest lekki i zwrotny - mówił ratownik pogotowia o motocyklu
    wyposażonym również w odbiornik GPS i radiotelefon.

    Na uroczystej prezentacji nie zabrakło wojewody, który pomagał w
    uzyskaniu akceptacji Ministerstwa Zdrowia na ratowniczy jednoślad i
    częściowo sfinansował zakup wartego ok. 50 tys. zł motocykla. Pojazd
    poświęcił ks. Henryk Błaszczyk, dyrektor warmińskiej delegatury Związku
    Polskich Kawalerów Maltańskich i kapelan ratowników. - Miłość czasem
    wymaga pośpiechu i dobrze, że państwo polskie kupiło taki sprzęt do
    ratowania życia - mówił kapłan.

    Wzruszenia nie ukrywał Marek Myszkowski, dyrektor olsztyńskiego
    pogotowia, który od prawie czterech lat zabiegał o ratunkowy motocykl. -
    Jeśli dostaniemy wezwanie do przechodnia, który zasłabł na ulicy,
    ratownik na motorze dotrze do niego szybciej - mówił, gdy zaczynał
    starania o ratunkowy motocykl. - Jeśli będzie to drobny przypadek, nie
    ma potrzeby angażować karetki, która w tym czasie będzie mogła pomóc
    naprawdę potrzebującym. Gdyby ratownik potrzebował jednak wsparcia,
    wezwie ambulans. Motocykl jest dziesięciokrotnie tańszy od karetki.

    Okazało się jednak, że to nie takie proste, bo prawo nie przewiduje
    jednośladowej karetki, a sponsorów gotowych do wyłożenia pieniędzy, jak
    w Krakowie i Gdańsku, nie było. Szef stacji zadeklarował już nawet przed
    rokiem, że nie będzie się starał o motocykl, dopóki nie zmieni się
    prawo. Jednak udało się znaleźć sposób, by umieścić go w systemie - jako
    pilota karetki. Oznacza to, że ratownik sprawdzi najpierw, czy dana
    osoba rzeczywiście potrzebuje pomocy medycznej. Jeśli tak jest, ratownik
    pomaga i w razie konieczności przewiezienia chorego wzywa ambulans. - To
    pierwszy motocykl w systemie ratowniczym i myślę, że naszym śladem pójdą
    inne duże miasta - mówi Jolanta Szulc, wicemarszałek województwa,
    któremu podlega olsztyńska stacja.

    A o tym, że szybki i zwrotny pojazd jest w Olsztynie niezbędny, są
    przekonani sami ratownicy. - Przejazd karetką w godzinach szczytu jest
    bardzo trudny - mówi jeden z nich. - Niektórzy kierowcy nie wiedzą, jak
    się zachować, i zamiast zjechać, zatrzymują się na swoim pasie i
    zupełnie blokują przejazd. Są też tacy, którzy "siadają nam na ogonie" i
    pędzą za karetką, traktując ją jako pilota.

    Motokaretka będzie użytkowana od maja do września w godz. 7-19. - Późną
    jesienią i zimą jest zbyt ślisko, by można jeździć bezpiecznie -
    wyjaśnia Ireneusz Wiktorzak. - Poza tym ulewny deszcz może uszkodzić
    sprzęt.

    Ratunkowy motocykl będzie teraz jeździł do połowy października, by
    przyzwyczaić olsztynian do swojej obecności na ulicach.

    --
    Pozdrawiam,
    Sebastian S.

  • 2. Data: 2009-09-30 07:21:58
    Temat: Re: Motokaretka - Olsztyn
    Od: jeszua <j...@g...com>

    On 30 Wrz, 08:30, Seba <s...@g...pl> wrote:
    > pierwszy motocykl w systemie ratowniczym i myślę, że naszym śladem pójdą
    > inne duże miasta - mówi Jolanta Szulc, wicemarszałek województwa,
    > któremu podlega olsztyńska stacja.

    fajnie, ze sie cos dzieje. ale "pierwszy" chyba nie bardzo - chocby
    krakowskie jednosladowe ambulanse posiadaja normalna lacznosc z
    centrum i podlegaja dyspozytorowi. wg prasy tylko katowicki spotkal
    sie z odmowa wspolpracy ze strony ichniego dyrektora cpr

    chociaz z innej beczki: rybnik probuje inicjatywy oddolnej i jakos
    slabo im idzie...
    http://www.motocykl.rybnik.pl/
    --
    jeszua
    ck krakoff

  • 3. Data: 2009-09-30 08:50:06
    Temat: Re: [PRESS] Motokaretka - Olsztyn
    Od: "Tytus" <t...@g...pl>

    Siemka

    ***Użytkownik "Seba"
    To pierwszy jednoślad w państwowej służbie ratowniczej.

    No nie wiem, ja jeden taki juz widzialem u Zurańskich.
    Z drugiej strony to raczej kierowcy i operatorowi tego sprzeta byla
    potrzebna i niesiona nieustanna pomoc -ale inaczej niz we wskazanym
    artykule, bo tylko wtedy kiedy tylko byl przytomy.

    --
    Tytus
    żółte najszybsze

  • 4. Data: 2009-09-30 13:42:15
    Od: "Kefir" <k...@r...pl>

    Elou!
    "Tytus" <t...@g...pl> wrote in message
> [...]
    > potrzebna i niesiona nieustanna pomoc -ale inaczej niz we wskazanym
    > artykule, bo tylko wtedy kiedy tylko byl przytomy.

    Miednica wozi krew jako wolontariusz, za wlasne pieniadze. Odbil sie bowiem
    od sciany legislacyjnej (badz interpretacyjnej) i zarejestrowal moto jako,
    bodajze, "pojazd inny". Pozostale, przyjete z entuzjazmem, jednosladowe
    ambulanse (jak chocby ten w Kraku) OIDP jakos nie pojezdzily dlugo w jednym
    kawalku.
    Pozostaje wyrazic zyczenie: niechze tym razem sie powiedzie.

    weFAQ&v=qvj