eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.rec.motocykle"Motocykl wali mi się w zakręcie" - o co tu chodzi?!Re: "Motocykl wali mi się w zakręcie" - o co tu chodzi?!
  • Data: 2012-05-15 14:45:53
    Temat: Re: "Motocykl wali mi się w zakręcie" - o co tu chodzi?!
    Od: kakmar <k...@g...com> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    Dnia 14.05.2012 Marcin N <m...@o...pl> napisał/a:
    >
    > Zadałem proste pytanie licząc na proste wyjaśnienie techniczne.

    Nie ma prostego wyjaśnienia, opisującego ruch jednośladu.
    To dość skomplikowane jest.

    > Co znaczy "niektóre motocykle tak mają"? To jedyne, co potrafisz
    > napisać? Na czym polega to walenie się w zakręt? Żeby motocykl się
    > położył - potrzebna jest niezrównoważona siła. Niezrównoważona siłą
    > odśrodkową. Ale skąd nieoczekiwanie taka siła ma się brać?

    Po pierwsze nie ma siły odśrodkowej, jest bezwładność. W ruchu po
    okręgu masz moment bezwładności.
    Różne motocykle zachowują się różnie, ten sam motocykl, przy różnych
    prędkościach i pochyleniach w łuku, może zachowywać się inaczej.
    Zależnie od geometrii ramy, szerokości i rodzaju opon, ustawienia
    zawieszenia, działań kierowcy.

    Jeśli Cię to interesuje, to masz sporo do czytania, lektury już były
    podawane.
    Jak chcesz po eksperymentować, znajdź sobie kółko o średnicy ze 30m
    i pojeździj w koło, z różnymi prędkościami, przyśpieszając, hamując
    przodem, tyłem.
    Siły nie biorą się znikąd, zmieniając kierunek tracisz część energii
    (prędkości), znacznie więcej niż jadąc prosto. Jednoślady nie jeżdżą
    po zakrętach "same". "Same" mogą jechać w miarę prosto.
    Sprawdzałeś kiedyś jak oddziałujesz na kierownicę w zakręcie?
    Przejedź się parę kółek, trzymając kierownicę jedną ręką. Będziesz
    miał materiał do przemyśleń.
    >
    > Może skoro wali Ci się motocykl - masz jakieś uszkodzenie błędnika?
    > Poza tym - nie o Ciebie tu chodzi. Nie jesteś jedynym, któremu motocykl
    > się wali pomimo napompowanych opon.
    >
    Pojeździj różnymi motocyklami, zauważysz że niektóre bardzo się różnią
    swoim zachowaniem w zakręcie, od tego do czego się przyzwyczaiłeś.
    Reakcja na ruch kierownicą, gaz, hamulce, to jak bardzo dany motocykl
    zwalnia, w złożeniu mogą być znacząco różne.
    Nawet zmieniając nieznacznie ciśnienie w kołach i/lub nastawy
    zawieszenia, uzyskuje się zauważalne różnice. Tylko jechać trzeba
    szybciej niż rekreacyjnie.

    --
    kakmaratgmaildotcom

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: