  • Data: 2011-04-04 20:21:04
    Temat: Re: Motocykl prostuje w zakręcie
    Od: Lovtza <lovtza@_NOSPAM_scigacz.pl> szukaj wiadomości tego autora

    KinKongnapisal

    > Witam Szanowną Grupę,

    > Mam pytanko odnośnie dziwnego zjawiska, którego ostatnio doświadczam. Byłem
    > posiadaczem Horneta 600, którym jeździłem dwa sezony, a ostatnio zmieniłem
    > go na nowszego GSRa, który dziwnie zachowuje się w zakrętach. Horneta mogłem
    > bezbłędnie kontrolować w zakręcie, a w GSR lekkie odjęcie gazu dosłownie
    > natychmiast prostuje mi motocykl nawet z głębokiego złożenia. Nie wiem za
    > bardzo gdzie szukać przyczyny? Może to wina opon czy może raczej wyjechanego
    > łożyska główki ramy? GSR o wiele ciężej się składa w zakręcie i prostuje się
> [...]

    "Prostowanie" po odjęciu gazu to normalne zjawisko. W zależności o paru
    czynników może być mocniejsze, lub słabsze. Lekki wpływ mogą mieć na to
    opony, ale też stan zawieszenia, łożysk w kołach i główce ramy. Np.
    miękkie zawieszenie (słabe napięcie wstępne, ściorany olej, albo uklepane
    sprężyny) i motocykl po ujęciu gazu mocniej nurkuje -> wyostrza się
    geometria -> mocniej prosuje.

    W każdej poważnej szkole jazdy będą uczyli Cię, abyś w zakręcie nie
    ujmował gazu. Bo Cię wyprostuje, a przy dużej prędkości wyrzuci z zakrętu
    na zewnątrz. Zjawisko to da się kontrolować i wykorzystywać, np. do
    ponoszenia motocykla ze złożenia albo do zmiany kierunku. Zamiast szarpać
    się z kierą, podkładasz heblem, motocykl się podnosi do pionu i
    przekładasz go w drugą stronę. Lekko i stabilnie.

    Reasumując. Zobacz w jakim stanie masz opony i czy nie masz za miękkiego
    zawiasu. W GSRze pod Twoim ciężarem powinien ugiąć się w granicach 25 mm
    (Rider Sag). Jeśli siadasz na moto (najlepiej podparte z boku, abyś
    całkowicie je dociążał, jak w czasie jazdy) to możesz mieć pierwszą z
    przyczyn.

    Ale mogą być też inne przyczyny. Trzeba by zobaczyć. W każdym razie
    zjawisko nie jest "nienormalne". Aha, cały czas zakładam że masz prosty,
    sprawny motocykl.

    Pozdr,
    Mariusz