  • Data: 2009-08-30 22:34:51
    Temat: Re: Most exciting new ? series DSLR is coming
    Od: dominik <n...@d...kei.pl> szukaj wiadomości tego autora

    de Fresz wrote:
    > Mam wręcz przeciwne odczucia - że Olek właśnie robi najsolidniejsze
    > korpusy od najtańszej klasy - najlepszy jakościowo plastik, dobrze
    > spasowany, nic nie trzeszczy i nie jedzie tandetą.

    To odczucie to kwestia względna właśnie. Jeden patrzy na to czy śliczny
    matowy plastik, drugi czy skórka dobrej jakości albo guma mocna itd. Tak
    sobie można wymieniać. W olku wydaje mi się, że jest strasznie delikatny i
    kruchy. Ot takie moje zdanie.

    > Bzdura, przyzwyczajenia nie mają tu nic do rzeczy.

    Mają. Był przykład z "plastikowymi bagnetami". Tylu ludzi prezentowało tu
    swoją fobię, że jak tak można, kto to wymyślił, a aparaty mają to w nosie
    i działają. Ludzie są po prostu w wielu miejscach kierują się swoimi
    odczuciami. Jeden plastik może być słabej jakości, a drugi identyczny z
    wyglądu wytrzymały i dobry. Sęk w tym że jak poużywasz tego pierwszego to
    widząc drugi (lub podobny) nie zaufasz. To chyba jasne? :)

    > IMHO równie gównianych i tandetnych. W obu przypadkach się zastanawiałem
    > czy to nie są po prostu atrapy. Ale nie, niestety okazało się, że
    > działają :-P

    No akurat te aparaty są zupełnie inne od siebie. A100 jest z całkiem
    innych materiałów, ma badziewniejsze, bo namalowane logo, plastik jest
    taki ciemnoniebieski, ale bardzo wytrzymały. A200 jest z czegoś tańszego,
    lampa skrzypi jak nieszczęście (A700 ma taką samą niestety), ale też w
    gruncie rzeczy jest solidny.

    > Nic nigdzie nie pisałem o wytrzymałości.

    No widzisz - dla mnie wykonanie to szereg cech, pod które i egonomię
    podciągać w pewien sposób można.
    Dlatego też pisałem Ci, że sony wydaje się być tu najwytrzymalsze.
    Oczywiście to mocno subiektywne spojrzenie, ale po prostu wiem na co je
    stać i co wytrzymają. Tego samego nie powiem właśnie o olkach - za
    delikatne są na mój gust. W boju jak by się sprawdziły i który przeżyje
    którego nie wiem i pewnie ani Ty, ani ja się nie dowiemy.

    > Nie, po prostu zauważam i doceniam innowacyjność, bo to ona pcha cały
    > rynek do przodu, ona generuje postęp. Choć niestety nie zawsze
    > innowacyjność oznacza sukces finansowy.

    Każdy producent sam sobie musi wyważyć czy opłaca mu się pchać fontannę i
    karuzelę do produktu, a potem krzyczeć "my pierwsi!".
    Dla mnie jednak lepszy jest produkt ten, który po prostu jest wyważony, ma
    odpowiednie cechy i jest w dobrej cenie. Wspomniane LV nie oceniam jako
    coś, co absolutnie mi niezbędne jest, wolę za to takie proste i niechwytne
    marketingowo sprawy jak np właśnie dobry wizjer. Dla mnie wygoda, którą to
    niesie to niesamowita sprawa! :)
    Sony nie wszystkim też się chwali głośno. Dopiero co na forum pentaksa,
    ktoś krzyczał, że nie ma uszczelek. A ma, tylko nie jest to key-feature
    według nich.

    > Siakoś nie zauważyłem tego odstawiania przez Zeissa konkurencji. Owszem,
    > są bardzo dobre, choć czasem wcale nie tak zachwycające, są również
    > mocno "przecenione" (w sensie overpriced).

    Przyjrzyj się MTF-om. Są bardzo równe i spadek wartości przy najszerzej
    otwartych przysłonach jest niewielki. Porównywałem tak kilka szkiełek i
    zeiss zawsze tu wygrywał pod tym względem.
    To natomiast co mnie martwi, to że poza tym MTF nie ma takiej magii jaką
    niosła z sobą minolta. Taki przykład to 85/1.4 dostepny w systemie w
    pięciu wersjach: 85/1.4, 85/1.4G, 85/1.4GD, 85/1.4LE i 85/1.4ZA. Pierwsza
    wersja minolty została poprawiona przez nowy design i kołową przysłonę.
    Wersja "D" dostała koder odległości, czyli też niewielki skok, LE była
    limitowana i sporo legend o niej. Natomiast ZA jest zupełnie niepodobne -
    ma znacznie wyższe MTF, znacznie mniejsze CA, ale w zamian za to nie ma
    tak ładnego bokeh. No i masz do portretu wysoko rozdzielcze szkło, które
    spokojnie udźwignie 25Mpix, ale czy jest najlepsze? :)
    Dlatego ja - mając do wyboru wersję GD i ZA nawet się nie wahałem tylko
    wziąłem minoltę. Na pocieszenie zostaje tyle, że 85/1.2 robi jeszcze
    brzydszy bokeh, a nikkor jest tak po środku.

    > Zresztą dla mnie magia szkieł Zeissa czy Leici skończyła się wraz z
    > analogami - tam "rzondziły" pod względem plastyki obrazu, co było czasem
    > wręcz drastycznie widoczne na slajdach. Dżapsy w wielu miejsach
    > dościgały niemców pod względem geometri, kontroli CA czy ostrości, ale w
    > kwestii wspomnianej powyżej - zawsze byli w tyle, nawet w najdroższych
    > szkłach.

    No i tu się w pełni zgadzam - minoltowe szkiełko pod tym względem jest
    półkę wyżej od porównywanego zeissa. Nie robi bokeh-cas, nie rozdwaja
    linii, po prostu działa świetnie.
    Zeiss dzisiaj wybrał więc drogę MTF. Tutaj robią obiektywy, które mają za
    zadanie być w zadanym kole obrazowym świetne i już. Dlatego np 16-35/2.8
    jest kapitalny w całym zakresie poza naprawdę skrajnymi rogami z pełnej
    klatki. Ot taka bezlitosna kalkulacja, że tam to i tak nie ma tak wiele
    ciekawego.

    > Rzecz w tym, że w erze cyfrowej coś takiego, jak plastyka
    > obrazu nie ma już większego znaczenia, bo potrafi ją doskonale zabić lub
    > wzbogacić processing aparatu, czy kombinacja kilku suwaczków w wołarce.
    > I piszę to jako wieloletni użytkownik optyki Zeissa.

    Rzecz w tym, że trudno zadefiniować to pojęcie i pisał o tym Mateusz.
    Według mnie tę całą plastykę większość po prostu ordynarnie myli z bokeh,
    a pojęcie powstało zanim to japońskie się wykluło. Masz rację, że zeiss
    się zmienił, byćmoże stoi za nim jasno sony, zresztą nie wiem czy wiesz,
    ale obiektywy mają po dwa loga by podkreślić, że są takie "wspólne".
    Byćmoże to zasługa nowości, ale prezentowane zeissy i nowe sony G MTF-y
    mają niezłe. Dla kontrastu - 70-200/2.8G to dokładnie obiektyw minoli i
    widać, że charakter obrazu jest znacznie inny.

    > Oczywiście że wolę Pentaxa. Bo po kiego mi obecność w systemie pełnej
    > klatki, której na 98% nie kupię przez kolejne ładnych parę lat - bo
    > najzwyczajniej nie ma to większego sensu dla amatora?

    To o jakiej Ty półce mówisz? Różnica pomiędzy K7, a A900 to teraz 3000zł,
    ale pomiędzy A850 będzie pewnie 1000zł, czyli nic strasznego.
    Oczywiście jeśli Ci specyfika cropa odpowiada to K7 jest wyborem ok, ale
    to aparat który należałoby porównać do A700, a ten jest 2000zł tańszy.
    Musiałbyś jasno chcieć bajerów z K7 (lv, filmy itd..) by mieć argument za
    dołożeniem... Ale zaraz... rozmawialiśmy o tym, że pentaks miał być dobry
    w dobrej cenie, więc nie K7.

    > Za to już dziś jest to system oferujący bodaj najlepszą ergonomię i nowe
    > K7, mimo że ciut spóźnione jest chyba najciekawszą pozycją w segmencie.

    Jest spóźniony, ale przede wszystkim dość drogi w tej klasie. Droższy
    pewnie będzie tylko nowy d300s, ale to z kolei odświeżony o dwa bajery
    korpus. IMHO cena K7 do świąt spadnie do poziomu 4000zł, ale wtedy to już
    nawet nie porównasz z A700, bo tego w sklepach nie będzie już.

    > Z optyką u nich jest trochę słabiej IMHO, ale pokaż mi inną firmę z
    > ofertą fajnych stałek o ludzkich ogniskowych pod kropa (co mnie
    > osobiście nie kręci, ale ma wielu zwolenników).

    Najsłabiej to chyba u nich wciąż z AF. Liczyłem że K7 to zmieni, ale z
    komentarzy na forum pentaksa i testów to nie wynika niestety. Matryca
    również jest dokładnie ta sama. Tymczasem nikon wydaje tak fajne D90, a
    sony idzie jeszcze krok dalej jeśli chodzi o czułość i daje A550 (ma
    kosztować 3500zł). Gdyby w tym soniaku wizjer był lepszy to pentaks nie
    miałby po prostu szans.
    Co do szkiełek to chyba najbardziej pentaks słynie z naleśników. Poza tym
    jednak nie ma np. porządnego standardu. Nie ma też bardzo jasnych
    szkiełek. Dlatego według mnie to alternatywa tylko dla tych, którzy chcą
    systemu małej wielkości i tu K7 się fajnie spisze. Sam wolę duże, ciężkie
    i z możliwościami więc nawet nie biorę pod uwagę.

    > Doprawdy jest? Doprawdy wiadomo? Radziłbym Ci jednak większą ostrożność
    > w szafowaniu osądami.

    Zdecydowanie jest. Może jeszcze coś będzie, jakiś odświeżony E-3s z
    bajeranckimi filmikami i może lepszym LV, no i oczywiście z art-filtrami.
    Ale olek sobie świetnie zdaje sprawę z tego, że już nie ma szans z pełną
    klatką. Idea "pełna klatka będzie zawsze za droga" niestety prysła. Już
    poddali się z megapikselami, mają ich więc najmniej, a i tak ich jakość
    jest taka sobie.
    Jest za to szansa by utrzymać się z nowego trendu, który brzmi "małe".
    Tutaj muszą wytaczać największe działa i robią to świetnie. Do pary z
    panasonikiem mają szansę na sukces.

    > Tak ogólnie patrząc, to można do niego podpiąć znacznie więcej, niż do
    > Sonolty :-P

    Do sonego można popodpinać całkiem wiele fajnych rzeczy. Znów nie odwracaj
    kota ogonem, że to taki okrutnie samolubny system. Prędzej czy później z
    pewnością będzie jak w nikonie, że znikną silniki z body, ale póki co cały
    bagnet A jest do dyspozycji, a M42 też się daje używać.

    > Zresztą Pentax ma kilka ciekawych i unikalnych szkiełek -
    > jak wspomniane Limitedy, jak 17-70/4, jak 60-250/4 (który właśnie
    > zniknął z europejskich stron Pentaxa).

    Każdy system ma ciekawe unikalne szkiełka.

    > A co mogą mieć gdzie indziej? Więcej marketingu? Niższą jakość? Większe
    > towarzystwo fanbojów? :->

    Przesadzasz.

    > Przedewszystkim. Alfa jest tu lekko w tyle, z racji kiepsko
    > rozstawionych punktów. Fakt że ma sprawniejszy od 5d nie jest specjalnym
    > komplementem, bo obecnie już chyba wszystko ma od niego lepszy ;-)

    > Sik falisty.
    > Powinno być.

    Pytanie dodatkowe - co z AF-em tam? :)

    > Dla mnie okolice 4 są w zupełnności wystarczające.
    > Wszystkie FF są powyżej kwoty, jaką jestem skłonny wydać na body.

    Dla mnie już nie, znaczy się mógłbym już teraz kupić sobie sonowe, ale
    wiem doskonale, że będzie jeszcze wiele taniej, a musu na już jeszcze nie
    mam.

    > Tak naprawdę dla mnie wszystko od poziomu pryzmatu z kryciem ~95% jest
    > wystarczające. Owszem, 100% jest miłe, ale IMHO to taki bonusik,
    > przyjemny, acz niekonieczny.

    Ale wizjer to nie tylko krycie w %! Po pierwsze jego jasność - jest różna,
    jak nie wierzysz to wyszperaj jakiegoś zenka i się przeraź.
    Po drugie wielkość - tu optimum jest w granicach tak 0.7 - 0.85x - no i
    zależy od osoby. Da się to deko regulować powiększajkami na wizjer.

    > Obok ergonomi i dopasowanego do potrzeb zakresu optyki ona jest jednym z
    > najistotniejszych faktorów.

    Ale który z jej czynników? Ilość Mpix? Dynamika? Czułość? Detale?

    > Podawanie cen historycznych w zł jest bez sensu, bo ciężko teraz ustalić
    > jakie wtedy były kursy walut i jak się mają do dzisiejszych.
    > 300D kosztowało wtedy 1100/1200 ojro, dzisiaj odpowiednik modelu z tej
    > firmy kosztuje 800/900 ojro. Ale jest też i model tańszy.

    To już chyba nie jest odpowiednik, to po pierwsze.
    Po drugie na szczęście u nas inflacja została zahamowana przez
    nielubianego przez kilka osób pana B. Kiedyś owszem gnało i poganiało się,
    że szok. Dzisiaj spokojnie możesz z przestrzeni ostatnich pięciu lat
    porównywać ceny, bo pi razy drzwi są porównywalne.
    W dolarach to nie ma za to sensu, bo kurs zmieniał się prawie że
    dwukrotnie nawet.

    > Mieszasz modele, nie uwzględniasz kursów walut, podajesz spekulacyjną
    > cenę modelu, którego nie ma jeszcze na półkach - bądź poważny.

    Mówiłem, że to orientacyjne ceny. 5D miałem na myśli stare, ale ostatnie
    nowe sztuki (dziś już nowego trudno kupić). 5DII nie podawałem jako że i
    tak był wiele droższy od ostatków 5D. 6000 zł to prognozowana cena A850 na
    koniec roku.

    > Marzenia. Dopóki FF będą się sprzedawały dobrze jako body
    > higher-semi-pro, dopóki wyższe modele kropowe idą bez problemu - to się
    > po prostu nie wydarzy. Pamiętaj, producenci wkładają minimum wysiłku,
    > aby zarobić jak najwięcej, FF za 3k zł zupełnie nie znajduje miejsca w
    > tym modelu.

    Producenci też jak nikt dbają o swoje tyłki. Takie sony, canon czy nikon
    nie wiem czy bardziej zarobi na wprowadzeniu nowego EVIL-systemu czy na
    rzuceniu do niższej klasy pełnej klatki.
    Teraz ludzie są gotowi dopłacić 20% więcej za pełną klatkę. Bo różnica
    jest naprawdę spora (wizjer, obraz). No i wiadomo też, że A850 to aparat
    klasy wyższej i jest wiele staranniej wykonany, co za tym idzie droższy od
    średniej półki. Spokojnie więc w możliwościach producentów jest teraz FF
    za 4 tysiące. Kwestia tego tylko czy chcą to wprowadzić.

    > Przez kogo? Przez Ciebie? Przez miłośników gładkiego wysokiego ISO,
    > którego i tak będą używać sporadycznie? Przez fanów papierowej GO,
    > którzy rzadko kiedy mają coś jaśniejszego niż f2,8, jak nie f4? Komu i
    > do czego jest tak naprawdę _potrzebne_ FF?

    Przez wszystkich tych, którzy mieli 35mm i chcą mieć 35mm, a nie 47,5mm.
    Po drugie wizjer - wystarczy spojrzeć i nawet najlepsze APSy nie mają
    szans z pełną klatką. Po trzecie wymieniałeś - większa kontrola nad GO,
    większa jakość obrazu itd.
    Nie ma co wiele kryć - APS był ekonomicznym wariantem i takim pozostanie
    jeszcze chwilkę. Może będzie linia "wszystko co najlepiej z APS-C", ale
    będzie to już specjalizowane (np pod szybkość, "długą ogniskową" i fps), a
    nie produkt główny.

    > No to zabulisz. I Ty będziesz szczęśliwy i producent, czyli - bez zmian.

    Pewnie, że kupię, ale to w swoim czasie dopiero. Narazie sony się uczy
    pełnej klatki, radzić sobie z matrycą, z obrazem itd. Wiesz, że główne
    prace nad A900 polegały nie na przetworniku, ale przede wszystkim nad
    projektem komory lustra, stabilizacji i samego "klapania". Coś co każdy
    dziś uznaje, że jest i działa. Tam musieli sobie poradzić sami, zrobić to
    wszystko. Teraz może będzie z górki. Ja tak jeszcze ze dwa lata to
    spokojnie mogę poczekać. Wtedy będą naprawdę udane produkty. Mam jeszcze
    60 rolek filmów i slajdów, to tak akurat na ten czas.

    > Stąd to pojawiające się tu i ówdzie parcie na pełną klatkę - kupowanie
    > obiektywów pod nią, mimo że na kropie przy krótszych ogniskowych są
    > średnio użyteczne, wchodzenie w systemy gdzie jest FF, a "już za chwilę
    > będzie za grosze". I latają później tacy po kilka lat z przypiętą optyką
    > daleką od optymalnej, używają dużo łyżwowrotek, czasem nawet zmieniają
    > body na nowsze kropowe, bo FF ciągle w cenie nieprzyswajalnej, ale udają
    > że są zadowoleni i przekonują innych do obrania tej samej kamienistej
    > drogi, bo to "już za chwilę"...

    To już jest inna sprawa. ZF raczej kupują sobie kita. Zaawansowani
    amatorzy (ZA?) nawet jak kupują już pełnoklatkowe szkiełka to mają jasne
    plany zmian na przyszłość, a wtedy to jest tylko wymiana body.
    Czasem jak u mnie niestety nie ma niepełnoklatkowych szkieł o jakości jaką
    chcesz. Np na próżno szukać 70-200/2.8 przeliczonego pod cropa.

    > Jasne - z 12k zł na 9k - no po prostu prawdziwa okazja.

    Chłopie, dopiero co ten rynek stał się konkurencyjny, dopiero co pojawiło
    się na nim kilka modeli, które mogą walczyć o klienta. Ile ta sytuacja
    trwa? Pół roku dopiero? Już nie 9k, ale niedługo to będzie 6k, a to
    początek ofensywy. Za rok będzie 4k, a za dwa lata 3k. Po świętach teraz
    przekonamy się jak bardzo ludzie lecą w stronę pełnej klatki, ale IMHO to
    już jest cana całkiem niezła. Prawdziwie niska będzie jak i producenci
    pokażą coś z aparatów mniejszej klasy.

    > Doprawdy? ;-)

    Uważasz, że dziś to jest tak wielkim argumentem? :)
    7D nie wiem czy będzie hitem dzięki tylu Mpix, raczej sławy mu to nie za
    bardzo przyniesie.

    > Wiedzieć co to raw, a być zmuszonym do używania tylko jego, to jakby
    > dwie różne kwestie.

    Zależy najwidoczniej od osoby. Osobiście i tak nie korzystam z JPG i
    jedyne co mnie tu boli to brak możliwości druku wprost z aparatu. Czasem
    bym tak chciał.

    > To może jeszcze raz uważnie przeczytaj co napisałem na początku.

    Wiem co napisałeś, zdania nie zmieniam - jeden i drugi to tylko pokaz siły
    i mały ułamek tego jaka jest naprawdę sprzedaż.

    > Mieli obrót na "drobne" 150 milionów ojro w zeszłym roku. Nawet jeśli na
    > sztuki to nic w porównaniu z dżapsami, to i tak wynik całkiem
    > przyzwoity, jak na najbardziej niszowego producenta.

    A masz rozpiskę z czego ten obrót był? Bo wątpię, że z serii S, której
    jeszcze nie było. Przy tych cenach wątpię też że znacząca część to korpusy
    pod M. Za to kompakty i panasonikowizmy to całkiem pewnie tak.

    > Inni mają top panele, więc rzeźbienie ze statusem na LCD było pewnie dla
    > nich zbędne, ale fakt, to miłe.

    A850 też ma jakiśtam top-panel, ale jak widać jasno nie jest to kluczowe w
    nim. Miejsce woleli przeznaczyć na przyciski, zresztą podobnie jak minolta
    to robiła.
    Ciągle jednak jak widzisz - przychodzi takie sony i odkrywa tak prostą, a
    jakże fajną rzecz.

    > Dla mnie dopinanie gripa, poza kilkoma szczególnymi przypadkami, to
    > zasadniczo bezsens, więc mnie jakoś szczególnie nie przekonuje, ale wiem
    > też, że jest wielu fanów skuszonych wyglądem "prawie jak profi" ;-)

    Co do wyglądu to kwestia na inny wątek. Kiedyś jedna dziewczyna
    powiedziała mi, że nie może pojąć, czemu ludzie dopinają coś tak
    brzydkiego do aparatu jak grip :)
    Kwestia może gustu, czasem jednak funkcjonalności.

    > Bo okazała się bardzo wygodna. Nie znaczy to, że nie można lepiej, ale
    > jak na razie w rozwiązaniu Sony nie widzę jakiejś szczególne przewagi
    > jakościowej. Więc fajnie że ktoś szuka nowych rozwiązań, ale to jeszcze
    > nie jest jakiś szczególny przełom.

    Nie jest, ale ktoś w końcu popatrzył na gripa troche lepiej niż na
    pojemnik na akumulatory. To tak jak z tym ekranem LCD - małe a cieszy.
    Cena gripa nie wzrosła wiele, a w końcu grip prawdziwie pozwala na pracę w
    pionie.

    > Ale jak już, to Leaf, nie Hassel, bo sam aparat był seryjny i mogli w
    > jego miejsce zapewne użyć dowolnego innego MF z wymiennymi magazynkami
    > (co niedługo miało miejsce).

    Owszem - hassel + leaf. Chyba jednak w ramach klasyfikacji są wobec tego
    pierwsi. Mnie zaskoczyło za to to, że jak na 1991 to 4MPix było niezłym
    osiągnięciem nawet jak na coś większego od 35mm.

    > Od wtedy, gdy nikt inny wcześniej tego nie oferował.

    To jak się pojawi lustro z milionem to będzie rewolucyjne mimo, że sama
    czułość nie będzie jakkolwiek użyteczna już?
    Zresztą to tylko kwestia numerka - w wielu puszkach i tak możesz jeszcze
    forsować.

    > W jakim czasie PO D3?

    Na szczęście rynek aparatów to nie jest olimpiada, a nikt się nie
    przejmuje każdym kolejnym rekordem tak jak Ty.

    > W połączeniu z pełną klatką? Niesamowite. Czytaj może uważniej.

    No nie w połączeniu, ale jeśli mowa o fps to rekord tu niewątpliwie należy
    do casio. Pokazuje przy okazji bezsensowność takiego myślenia, że sporo
    fps to tylko jest lepsze. Raczej zaczyna być środkiem specjalnym. Zresztą
    IMHO tak jak pisałeś wyżej - okolice 4fps jest ok.

    > No niebywałe, że głowny konkurent do dziś nie daje takiej opcji. Sony
    > też jakoś samo tego nie wymyśliło.

    Chyba chciałeś napisać "DX"? Co do sony to nie wiem czy ktoś coś im
    podpowiadał :) Po prostu w chwili gdy brali minoltę nie uznali za słuszne
    robić kolejny bagnet jeszcze. Czemu mieliby więc nie dać możliwości
    stosowania tych szkieł? :)

    > Sony po pierwsze ma dupnie rozstawione pola, żywcem wzięte z A700, po
    > drugie do skutecznego śledzenia ma zdecydowanie za mało punktów.

    Nie mają ambicji pokazywać się jako puszka sportowa, do reporterki w sumie
    może to wystarczać. Większości fotografującym również.
    Co do rozstawienia to ktoś robił porównanie kiedyś i większość puszek ma
    mniej więcej tak samo rozstawione te punkty. Moim zdaniem również jest to
    zbyt bardzo zcieśnione.

    > Teraz. A w momencie wyjścia D3?

    Też.

    > Bo rynek profi rządzi się nieco innymi prawami, niż elektronika
    > konsumencka, tu nie ma nowości co rok.

    Owszem, ale Ty porównujesz korpus amatorski z profesjonalnym. To tak jak
    porównanie d3x z A900, fajne jest dopóki zapomina się o cenie.
    D3 jak na swoją cenę musiał mieć kilka drobiazgów. Bez tego byłoby mu
    trochę ciężko. Jednak wciąż nie uważam, że jest tak rewolucyjny - Ot
    rozsądna puszka w sporej cenie przy bardzo niewielkiej konkurencji.

    > Dla Sony to ciągle za wysoka liga.

    Owszem, po co mieliby pchać się w segment, w którym nie mają nawet jednego
    odpowiedniego obiektywu? Jest tylko 300/2.8, a to trochę za krótko. Nikon
    i canon od lat siedzą tam i nie mają tych problemów.
    Sony kiedyś może będzie próbować coś, póki co dobrze, że tego nie robią.

    > Rozmowa nie była o tym, na co Cię stać, tylko o puszczce, która
    > stanowiła jakiś tam krok naprzód w konstrukcjach dSLR.

    I jak sony puści jutro puszkę A999 z 50FPS, Wifi, GPS, 50Mpix i iso 512000
    to nagle staną się rewolucyjni?
    IMHO to nie na tym polega. W nikonie wszyscy piszczeli o FX, nikon się
    upierał, a canonierzy liczyli jak to niemożliwe jest tam zrobienie go. A
    jednak się dało. W nikonie taka puszka była formalnością i spokojnie mogli
    oni to wydać w takiej cenie.
    Sony nie ma szans jeszcze na aparat takiej klasy, za dużo by na tym
    stracili. Ważne że wiele fajnych spraw wkłada do znacznie tańszych produktów.

    > A jest? Bo IMHO rewolucyjna jest co najwyżej cena.

    Jest chociażby jako pierwsza stabilizowana 35mm. Na szczęście nie kosztuje
    to tyle co nikon d3x.

    > Nie jestem taki przekonany na ile wpływ miało na to Sony, a na ile pewne
    > przesycenie rynku luster entry-level. Zresztą kierunek rozwoju z
    > pojawieniem się modeli jeszcze bardziej entry robi nieco zamieszania i
    > zaciemnia obraz.

    Minolta by z pewnością tak nie walczyła ceną, canon i nikon zresztą znani
    są z swojej opieszałości. Zdecydowanie spadły po prostu ceny matryc, a nie
    bez znaczenia jest to kto je produkuje.

    > Czy Ty przypadkiem nie wieszczysz im upadku od ładnych paru lat? Patrz,
    > a oni jak te uparte osły upaść nie chcą. Przemyśl lepiej swoje śmiałe
    > wizje, bo jak na razie skuteczność Ci szwankuje.

    Napewno nie - kiedyś tylko uważałem, że są tylko za drodzy dając zbyt
    mało, żeby zdobyć znaczącą popularność. Teraz jasno widzę, że ich główna
    cecha, czyli wielkość matrycy się odwróciła przeciw nim i muszą zmienić
    taktykę. A zmieniają ją na m4/3 i bardzo dobry to krok bo tylko w ten
    sposób mogą ugryźć i o wiele lepiej mające się kompakty i nadgryźć
    lustrzanki.

    > To rozwiązanie miało tyluż samo zwolenników, co przeciwników.

    Było całkiem ciekawe, szkoda, że nie ma już dziś go :(

    > No fajnie, tylko gdzie to dzisiaj jest?

    Chyba zostało w kamerach jeszcze. Powiedz mi jak sobie to wyobrażasz w
    lustrach? Tym bardziej z stabilizacją.

    > Oni mają wiele zalet, których większość nie doceni, jak choćy zielony
    > guziczek, priorytet ISO, stała kompensacja ekspozycji przy semi- i
    > full-auto, etc. Plus uszczelnienienia zarówno korpusów, jak i kropowych
    > szkieł. Plus zestaw ciekawych kropowych stałek, w tym naleśników.

    Każdy system ma swoje zalety jak i wady. To od Ciebie zależy, które Ty sam
    docenisz. Mnie np naleśniki nie interesują - wolę ideę EVIL-ów i tam
    owszem, w zwykłym lustrze wolę zwykłe obiektywy - jasne.

    > Dla Ciebie może nie.

    No zdecydowanie nie jeśli pojawi się niedługo u reszty, a jest przydatne.

    > No chyba że miałbym Pentaxa albo Olka...

    W jednym i drugim bardzo jasnych stałek jak na lekarstwo. Sony też nie ma
    ich tak wiele jak np canon, ale tak źle nie jest. Po drugie na olku GO
    jest prawie działkę mniejsza, w stosunku do pełnej klatki (teraz tylko
    sony) o dwie.

    > A od kiedy to Ty masz pełną klatkę? Jakoś zapomniałeś się pochwalić :-P

    Nie napisałem, że ja mam już teraz, ale że sony jako jedyne ma w pełnej
    klatce.

    > Do tej znanej już od paru lat obecnej na rynku?

    Tak.

    > To była tylko kwestia dopracowania strony inżynieryjnej i
    > "przeskalowania" rozwiązania z mniejszego formatu. Nie widzę w tym nic
    > przełomowego.

    Jak to tylko przeskalowanie to czemu canon i nikon "tylko" nie
    przeskalowali jeszcze stabilizacji z zoomów do stałek?
    Zrozum, że tak łatwo to to nie było. W pracach nad tym aparatem to był key
    feature. Pomyśl jaka by była reakcja gdyby stabilizacji tam nie było.
    Jak widać pentaksowi też nie bardzo idzie w tym kierunku, a szkoda, bo mam
    nadzieję, że tak jak nikon tylko mydlą oczy, że oni to crop, ale
    pełnoklatkowca wypuszczą.

    > No jak Ty taką wiarę pokładasz w domorosłych ekspertach z różnych
    > forumów, to w sumie nie dziwny staje się Twój zachwyt... ;-)

    Sam twierdzisz, że "przeskalowanie" to takie hop siup :) hehe :)

    > Piszesz jak rasowy "catalog boy" :->

    No a co Ci mogę poradzić, że mają najfajniejszy wizjer z wszystkich? :)
    Co warto zauważyć - znacznie droższych :)

    > Ciekaw jestem jak wyglądają obiektywne testy stabilizacji, bo ja jeszcze
    > o takich nie słyszałem. Wyniki wręcz drastycznie się różnią w
    > zależności od tego, kto testuje.

    Owszem, różnią się, ale te zbiorcze można traktować przynajmniej
    referencyjnie pomiędzy modelami. Ja tam nie mam wątpliwości, że A100 ma
    gorszą stabilizację od A700. Oczywiście do tego jest kilka czynników,
    które o tym decydują, ale to po prostu widać w uzywaniu.

    > Dla wielu np. porządne uszczelnienia w tej cenie są znacznie więcej
    > warte. Zresztą już dało się zauważyć Twoje parcie na "full HD na 3
    > calach", które dla większości nie ma aż takiego znaczenia. Owszem, miłe,
    > nic więcej, żaden tam dil-brejker.

    Zadziwiające to było jak przez dłuższy okres czasu LCD dobywały kolejne
    cale i tylko powiększano im punkty. O ile mogę zrozumieć różnicę pomiędzy
    LCD 1.5" a 2" o tyle przy 3" i tej samej rozdzielczości to nie ma
    wielkiego sensu już.
    IMHO ten element najbardziej chyba wpływa na ergonomię korzystania z
    aparatu. Każdy w końcu przegląda, ocenia itd. Jako osoba, która nie kąpie
    aparatu zdecydowanie wolę to, niż nawet najlepsze uszczelnienia.
    Oczywiście ktoś może mieć zupełnie inne preferencje.

    > Poczytaj rewiusy tych, co mieli w ręku, a nie tylko czytają katalogi,
    > zamiast chrzanić.

    No właśnie najbardziej mnie interesował ten AF i nie wypadł jakoś
    szczególnie na tle konkurencji. Jakiś postęp od K20d jest, ale chyba mogli
    się bardziej postarać :)

    > Ma za to 8 fps (z gripem), świetne wysokie ISO i AF z D3. Takie tam
    > duperelki, na pewno nie wygrają z wizjerem Sonolty... :-P

    Z wizjerem, stabilizacją w korpusie, 24Mpix i kilkoma takimi. No cóż.. :)

    > ZTCP tam było trochę wątpliwości co do rzetelności, ale już mniejsza z tym.

    Nie no... wyszło tylko to, że niektórzy potrafią zeskalować tak zdjęcie by
    wzmocnić szum :) Rawy były opublikowane do samodzielnych wniosków. 2x
    więcej Mpix trzeba potrafić wykorzystać.

    d.