    From: GLaF <g...@n...takiego.numeru.pl>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: Monitor-wzrok
    Date: Sun, 6 Feb 2011 00:35:50 +0100

    Dnia Sun, 30 Jan 2011 13:58:35 -0800 (PST), yarroll napisał(a):

    > Jaki parametr jest najważniejszy żeby monitor był najbardziej
    > "przyjazny dla użytkownika"?

    Jest wiele. Zakładam, że interesują Cię monitory LCD.
    1. Minimalna jasność bieli. Im niżej można zjechać z jasnością
    podświetlenia tym lepiej. Wiele monitorów Eizo na to pozwala. Być może też
    monitory z podświetleniem LED. Niektóre monitory oszukują i od pewnej
    jasności zjeżdżają z kontrastem, a od tego obraz staje się nieostry i męczy
    wzrok.
    2. Kąty widzenia. Jest bardzo męczące, jeśli każda zmiana pozycji powoduje
    zmianę odcienia obrazu. A nawet jak siedzisz nieruchomo, to na wielu
    TN-kach góra ekranu mieni się na różowo, a dół na niebiesko (lub na
    odwrót), to też męczy wzrok.
    3. Mruganie świetlówek. W kiepskich monitorach świetlówki mrugają jak są
    przyciemnione.
    4. Odblaski. Jeśli w pomieszczeniu nie masz bardzo dobrze ustawionego
    oświetlenia, to nie kupuj matryc typu glare.
    5. Kolor ramki. Najlepiej jak jest jasna, ale nie błyszcząca. Ciemna ramka
    daje zbyt duży kontrast z na ogół jasną zawartością ekranu i może to być
    męczące.
    6. "Iskrząca się zieleń". Na niektórych MVA podobno niektóre odcienie
    zielonego jakby się iskrzą i sprawia to dyskomfort. Na własne oczy tego nie
    widziałem, więc nie będę opisywał, mam PVA.
    7. Za mały lub za duży piksel. Kwestia indywidualna, ja wolę duży piksel.
    Pamiętaj, że monitor musi pracować w natywnej rozdzielczości, inaczej jest
    kaszana.

    Mam dość wrażliwy wzrok, więc wiele osób może nie zauważać mankamentów,
    które opisałem.
    --
    GLaF