  • 21. Data: 2012-01-20 06:06:21
    Temat: Re: Monitor - tanszy S-IPS czy drogi TN
    Od: z <z...@g...pl>

    W dniu 2012-01-20 01:36, Padre pisze:
    > Wygląda że wszyscy wkoło zajmują się w domu profesjonalną edycją zdjęć
    > tylko ciekawe czemu, do kogo nie pójdę, to mam wrażenie graniczące z
    > pewnością że nikt ich nie edytował, ba nawet z aparatu korzystał
    > wyłącznie w funkcji auto :) Ale sprzęty to trzeba mieć "pro".

    Zależy kto co znosi. :-) Przez wiele lat się pracowało na CRT to
    przejście na marne TN było dość frustrujące. O laptopach nie wspomnę bo
    tu już się całkiem scyzoryk otwiera.
    Jako że lepsze matryce nie są już tak drogie to monitora TN nie
    kupiłbym. Nawet mój 3 letni telewizor sharpa 32" kupiony za 1700 zł ma
    kąty porównywalne z IPS. Nie strawiłbym konieczności pochylania monitora
    w zależności czy siedzę przed biurkiem czy chcę oglądać film z pozycji
    horyzontalnej na łóżku :-)

  • 22. Data: 2012-01-20 07:03:32
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2012-01-20 07:06, z pisze:

    > Zależy kto co znosi. :-) Przez wiele lat się pracowało na CRT to
    > przejście na marne TN było dość frustrujące. O laptopach nie wspomnę bo
    > tu już się całkiem scyzoryk otwiera.

    Dla mnie przejście z CRT na "marny LCD" było rozkoszą dla oczu. Idealna
    geometria, zupełny brak migotania. Miodzik.

  • 23. Data: 2012-01-20 10:00:36
    Od: z <z...@g...pl>

    W dniu 2012-01-20 08:03, Marcin N pisze:
    > Dla mnie przejście z CRT na "marny LCD" było rozkoszą dla oczu. Idealna
    > geometria, zupełny brak migotania. Miodzik.

    To zupełnie inna para kaloszy. Niestety moja praca dyskwalifikuje TN.
    A do dobrego się człowiek przyzwyczaja :-)

  • 24. Data: 2012-01-20 10:10:51
    Od: kamil <k...@s...com>

    On 20/01/2012 00:31, Padre wrote:

    > A na wuj patrzeć inaczej niż prosto? Jak kupuję kibel to też mam
    > sprawdzać jak się do niego leje z ukosa albo z klęczek?

    Na 22-24" musiałbym chyba z metra patrzeć, żeby różnic między kontami po
    bokach ekranu nie widzieć.

    Tobie nie przeszkadza, innym może. Jeden pije Van Steenberga, drugi piwo
    z biedronki po złotówce za puszkę i też nie widzi sensu przepłacać.

    --
    Pozdrawiam,
    Kamil

    http://bynajmniej.net

  • 25. Data: 2012-01-20 10:11:24
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 19 Jan 2012, Marcin N wrote:

    > Ciekawe, jak by wypadł "ślepy test" obrazu różnych monitorów.

    Przyzwoicie, tylko trzeba wiedzieć jaki test zapuścić.
    Patrz link niżej :)

    Ponieważ różnice w postrzeganiu kolorów są subiektywne i mocno
    khm... "osobniczo zależne", test musi uwzględniać coś, co jest
    relatywnie odporne na te różnice.
    Na szczęście coś takiego istnieje - otóż postrzeganie szarości
    jest dość "równomierne", zarówno w skali jasności od czerni do
    bieli (przy czym większa zdolność rozróżniania odchyleń kolorów
    dotyczy części ciemnej, na "oszustwo na białym", znaczy zaakcep-
    towanie nieco zabarwionej bieli jako bieli, ludzie są bardziej
    podatni), jak i nie ma większej różnicy w ustaleniu co jest
    w końcu szare przez kilka osób ;)

    > Czy dostrzegłbyś różnice nie wiedząc, jaki monitor generuje obraz.

    Skromne 99%++ bez problemu widzi różnicę po obejrzeniu poniższego.

    UWAGA: ustawić odwzorowanie 1:1, np. pod firefoksem jeśli
    pojawia się "lupka" ze znakiem plus należy odżałować jedno
    kliknięcie, zeby przeskalowało obraz!
    Jeśli obraz jest przeskalowany, test wypadnie tragicznie
    z założenia (bo nie zostaną dobrze zachowane proporcje
    powierzchni, chyba że jest to odwzorowanie *dokładnie*
    w skali n:1 dla całkowitych n).

    To poniżej to "test szarości" - o ile TN rzeczywiście potrafią
    jako tako odwzorować obraz w co jaśniejszych miejscach, w co
    ciemniejszych bywa źle, ale tylko rzadko bywa źle, na ogół
    jest tragicznie ;>
    Na dobrze poustawianym monitorze cały obraz powinien być
    jednolicie szary:

    http://members.chello.pl/m.kaluza/rzeznik_lcduf.png

    Celem wyjaśnienia - to nie moje, ale od lat, kiedy widziałem
    chyba na .foto.cyfrowa, zapodaję jako jednosytkę miary dla
    unaocznienia "rozjazdu" kolorów.

    Dla wyjaśnienia: mam "szybkiego" TN oraz sIPS.
    O różnicy w odwzorowaniu trudno pisać ;)
    A o odwzorowaniu na netbooku tym bardziej, bo jest poza
    wszelkimi skalami.

    pzdr, Gotfryd

  • 26. Data: 2012-01-20 10:27:36
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2012-01-20 11:10, kamil pisze:

    > Tobie nie przeszkadza, innym może. Jeden pije Van Steenberga, drugi piwo
    > z biedronki po złotówce za puszkę i też nie widzi sensu przepłacać.

    Przypomniałeś mi, jak to niedawno zrobiono test wód pitnych
    sprzedawanych w sklepach. W badaniu uczestniczyli wzięci testerzy smaków.

    Wiesz, jaka woda wygrała poprzez najlepsze walory smakowe i
    Bóg-wie-jakie-jeszcze? Woda z Tamizy zaczerpnięta w okolicach Londynu.

  • 27. Data: 2012-01-20 10:29:24
    Od: kamil <k...@s...com>

    On 20/01/2012 10:27, Marcin N wrote:

> [...]
    >
    > Wiesz, jaka woda wygrała poprzez najlepsze walory smakowe i
    > Bóg-wie-jakie-jeszcze? Woda z Tamizy zaczerpnięta w okolicach Londynu.

    Nie bardzo wiem, co woda ma z piwem wspólnego, ale jeśli ty nie
    odróżnisz puszek z biedronki za złotówkę od guinessa, to rzeczywiście
    nie ma sensu, żebyś przepłacał.

    --
    Pozdrawiam,
    Kamil

    http://bynajmniej.net

  • 28. Data: 2012-01-20 10:38:02
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2012-01-20 11:29, kamil pisze:

    > Nie bardzo wiem, co woda ma z piwem wspólnego, ale jeśli ty nie
    > odróżnisz puszek z biedronki za złotówkę od guinessa, to rzeczywiście
    > nie ma sensu, żebyś przepłacał.

    Widzę, że masz ugruntowane poglądy na każdy temat i nic nie jest w
    stanie zachwiać Twojego światopoglądu. Uszanuję to.

  • 29. Data: 2012-01-20 10:44:19
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 19 Jan 2012, Marcin wrote:

    > Wszedzie moge przeczytac, ze jesli zdjecia to nigdy TN (bo nie odwzoruja
    > poprawnie kolorow), ale jak ogladam specyfikacje S-IPS np HP ZR2440w i dobrych
    > TN, to okazuje sie, ze jedne i drugie potrafia pokazac prawie 100% przestrzeni
    > RGB, a to chyba powinno mi wystarczyc.

    Problemem nie jest pokazanie całej przestrzeni barwnej przez TN.
    Problemem jest jest równomierne odwzorowanie, szczególnie w ciemniejszej
    części oraz zmienność kolorów (od kąta patrzenia).
    Nierównomierność skutkuje zafałszowaniem barw, jeśli możesz, to BARDZO
    polecam obejrzenie sobie czegoś takiego:
    http://members.chello.pl/m.kaluza/rzeznik_lcduf.png
    ...na takim sobie TNie, najlepszym TNie jakim znajdziesz oraz
    jakimś tańszym IPS albo VA (PVA, MVA).
    Opis jak ten test działa w poście obok.

    Tę krzywiznę charakterystyki można oczywiście próbować korygować, ale
    po pierwsze wymaga zaznajomienia się z hasłem "kalibracja", a po drugie,
    ze względu na fakt iż ilość przesyłanej do monitora informacji (8 bit
    na kolor) jest i tak "na styk" z rozdzielczością kolorów przez oko,
    w charakterystyce pojawiają się "schodki", co na zdjęciu objawia się
    pojawianiem "placków" o jednolitym kolorze z granicami za którymi
    jest większy skok kolorów, zamiast jednolitych przejść.
    To by się dało przeżyć, ale po pierwsze jakoś tę kalibrację trzeba
    by zrobić, a i pozostanie sprawa kąta, jak widzę przewałkowana
    w osobnym flejmie ;)

    Coś jeszcze.
    Najtańsze matryce tak naprawdę przetwarzają obraz 6-bit per
    kolor, emulując najmłodsze bity przełączaniem najmłodszego
    dostępnego (swojego) bitu jaśniej/ciemniej.
    Niby śladowe migotanie, ale jest, jak będziesz o nim wiedział to się
    wkurzysz ;)
    O ile pamiętam, poznaje się to po ułamku w milionach podawanych
    rozróżnianych kolorów :P (16,7 vs 16,2)
    Korygowanie 6-bitowego przetwarzania fachowiec pewnie określiłby
    mianem nieporozumienia ;>

    Jeśli wyspecyfikowane parametry są prawdziwe, to ten:
    http://allegro.pl/monitor-lg-flatron-lcd-w1946s-d-su
    b-16-7m-kolorow-i2068564105.html
    ...ma 8-bit per kolor per piksel, zaś ten:
    http://allegro.pl/monitor-lcd-lg-19-calowy-l1932s-sf
    -i2057568317.html
    ...już tylko 6.

    I teraz uwaga:
    http://allegro.pl/okazja-monitor-lcd-19-mva-nec-1970
    nxp-gw6m-i2056977617.html
    ...nieistotne że używany, chciałem tylko przestrzec, że na rynku
    występowały również 6-bitowe "lepsze" matryce *VA, czyli niby matryca
    konstrukcyjnie lepsza, ale z wykorzystaniem tej lepszości już gorzej,
    nie wiem jak "migotaniem" przy emulacji w MVA, nie wiem też czy spotyka
    się 6-bit IPS.

    > Oczywiscie sa drozsze S-IPS, ktore
    > zblizaja sie do AdobeRGB,

    Jeszcze raz: paleta barw to nie wszystko.
    Do tego, jakbyś wpadł na pomysł żeby kupić monitor z rozszerzoną paletą
    barw, to BARDZO pilnuj żeby to był model który umie w swoim menu ustawić
    ograniczenie do s-RGB.
    Ważne, bo w samym pececie ma miejsce sieczka - nie wszystkie programy
    potrafią obsłużyć rozszerzoną paletę w tym znaczeniu, aby dla obrazu
    sRGB wykorzystać "normalny" zakres - na szerokogamutowym kolory będą
    przesycone.

    > Czy wiec nowe, dobre TN naprawde sa pod wzgledem odwzorowania kolorow
    > zdecydowanie gorsze od IPS?

    Skopiuj sobie "rzeźnika", idź do sklepu i obejrzyj.

    pzdr, Gotfryd

  • 30. Data: 2012-01-20 10:46:50
    Od: kamil <k...@s...com>

    On 20/01/2012 10:38, Marcin N wrote:

    > Widzę, że masz ugruntowane poglądy na każdy temat i nic nie jest w
    > stanie zachwiać Twojego światopoglądu. Uszanuję to.

    Widzę, że po prostu nigdy nie siedziałeś przed dobrym monitorem i
    dorabiasz filozofię do pozornych oszczędności. Wróć może do odkrywania
    lobbystów energetycznych.

    --
    Pozdrawiam,
    Kamil