    From: Mariusz Krukowski <k...@n...spam.pl>
    Newsgroups: pl.internet.polip
    Subject: Re: Moje 3 grosze czyli amerykański punkt widzenia
    Date: Mon, 23 Sep 2002 12:36:19 +0000 (UTC)

    Marek Moskal wrote:

    >Ten srednio obeznany w technologii Amerykanin potrafilby znalezc witryne
    >Tel-Energo, napisana w jezyku angielskim, na ktorej znajduje sie oferta
    >firmy ;)
    >http://www.telenergo.pl/serwis_IP_en.html

    Pomijając ofertę powyższej, właściwie nie widzę powodu dla którego firma
    posiadająca sieć światłowodową miałaby koniecznie świadczyć usługę
    dostępu do Internetu. Budowa sieci internetowej to jednak zupełnie inna
    klasa abstrakcji niż budowa sieci DWDM czy SDH. Wymaga odmiennej bazy
    sprzętowej (przynajmniej routery), a przez to zatrudnienia innego typu
    kadry. Tu naprawdę trzeba dobrze przemyśleć strategię rozwoju firmy -
    czy rzeczywiście poszerzenie oferty warte jest ryzyka "umoczenia"
    milionów USD (bo takie kwoty wchodzą tu w rachubę). A popełniony błąd
    zemści się rozłożeniem na łopatki całego interesu - też obecnego, który
    zapewne ma się całkiem dobrze.
    Świadczenie usług dla końcowego odbiorcy, takiego jak małe firmy czy
    (przede wszystkim) użytkownicy indywidualni, to jeszcze inna historia.
    Tu dodatkowo trzeba zatrudnić mnóstwo personelu zajmującego się
    instalacjami i pomocą. Nie każda firma ma ochotę na pójście tą drogą. I
    nie widzę sensu by kogoś do tego zmuszać.