  • 31. Data: 2014-03-13 08:00:06
    Temat: Re: Moduły RFM73 - opinie
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    W dniu 13.03.2014 01:04, Marek pisze:
    > rozjechany
    >
    > A w ogóle nie rozumiem po co ta cała kalibracja i zabawa z dobraniem C
    > skoro moduł ma i tak AFC? Przecież do tego właśnie służy afc, żeby
    > skalibrować odchyłki w Fo TX'a... czy jednak nie?

    Te AFC działa jak ARCz w domowych odbiornikach radiowych FM. Potrafi
    dociągnąć częstotliwość heterodyny do nadajnika, ale pod warunkiem, że
    radio już coś tam odbiera i detektor FM jest w stanie wytworzyć sygnał
    błędu do korekcji częstotliwości heterodyny. Jak częstotliwość nadajnika
    jest poza kanałem odbieranym przez odbiornik (wynikający z szerokości
    pasma toru p.cz.) to ARCz nie pomoże.

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 32. Data: 2014-03-13 10:57:47
    Od: Michał Lankosz <m...@t...pl>

    W dniu 2014-03-12 23:08, John Smith pisze:

    > Zależy kto to produkuje. Na jakość modułu mają wpływ jego elementy. :)
    > W obwodzie anteny występuje obwód "przerabiający" sygnał różnicowy
    > transirwera na obwód anteny, zwany balun. W obwodzie tym powinny być
    > użyte elementy LC o tolerancji co najwyżej 5%, najlepiej 2%. Chińczyk
    > może użyć dowolne, byleby tanie, co skutkuje rozstrojeniem i spadkiem
    > siły sygnału, a więc i zasięgu.
    >
    > Napisz coś więcej o wymaganiach projektu.

    Już kiedyś pisałem jakie miałem problemy z RFM12B, co prawda było to
    pasmo 868MHz:
    https://groups.google.com/forum/#!topic/pl.misc.elek
    tronika/nGpIpoz6LSA
    Nie wiem, czy to można nazwać intermodulacją z, ale jakby sygnał
    wejściowy miesza się z częstotliwością kwarca. Ciekaw jestem, czy nRF
    lub RFM73 są odporniejsze na takie zjawiska?

    --
    Michał

  • 33. Data: 2014-03-13 21:40:35
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    On 13-03-2014 10:57, Michał Lankosz wrote:

> [...]
    > wejściowy miesza się z częstotliwością kwarca. Ciekaw jestem, czy nRF
    > lub RFM73 są odporniejsze na takie zjawiska?

    Obwody generatora trzeba zaprojektować ze starannością, scieżki do
    kwarcu powinny biec obok siebie otoczone masą na jednej stronie PCB
    bez przelotek, po drugiej stronie płytki też masa. Ja tak konstruuję
    i później z modułem nie mam żadnych problemów.
    Schematu RFM12B i rysunku płytki nie znalazlłem, patrząc na zdjęcia
    chyba widzę jedną nogę kwarca podłączoną do masy, czyli rezonans
    równoległy. Hmmm. Jeśli chcesz się jeszcze bawić z tym modułem, daj
    10MHz zegara z zewnętrznego dobrze zaekranowanego źródla i powtórz
    pomiary z analizatorem widma.
    K.

  • 34. Data: 2014-03-14 10:26:58
    Od: Michał Lankosz <m...@t...pl>

    W dniu 2014-03-13 21:40, John Smith pisze:
> [...]
    > bez przelotek, po drugiej stronie płytki też masa. Ja tak konstruuję
    > i później z modułem nie mam żadnych problemów.

    Wszystko w porządku, tylko że ja nie projektowałem modułu, a kupowałem
    gotowe!

> [...]
    > równoległy. Hmmm. Jeśli chcesz się jeszcze bawić z tym modułem, daj
    > 10MHz zegara z zewnętrznego dobrze zaekranowanego źródla i powtórz

    Moduł wygląda tak:
    http://skpang.co.uk/catalog/images/wireless/434mhz/0
    9582-01.jpg
    Kłopot byłby z ponownym zorganizowaniem wszystkich sprzętów. W zasadzie
    dostałbym informację, która na niewiele się zda. Dobudowywanie do modułu
    czegokolwiek nie wchodziło w grę. Jedynie, jak pisałem wcześniej,
    starałem się zaekranować moduł blachą stalową cynowaną w taki sposób,
    aby zminimalizować promieniowanie od generatora do anteny. Niestety nic
    to nie dało.
    W przypadku nRF24L01 jest może trochę inaczej, bo producentów modułów
    jest chyba kilku, a ponieważ kość można kupić to i własną płytkę można
    wykonać.

    --
    Michał