  • 1. Data: 2012-03-31 19:51:02
    Temat: Moc promieniowania + czułość modemu
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

    Witam.
    Mam pytanie do teoretyków. ;)
    Z jaką maksymalną mocą może nadawać w Polsce BTS na UMTS 900 MHz.
    Dodatkowo poszukuję informacji o minimalnej sile sygnału UMTS 900 MHz dla modemu
    E169. Pytam się, gdyż znalazłem starą antenę kierunkową na 900 MHz (zysk 17 dB)
    i mam pasujący konektor do modemu.

    Mam zamiar złapać sygnał z jednego z dwóch nadajników:
    1. odległość 25,7 km
    2. odległość 24,4 km

  • 2. Data: 2012-04-01 18:36:17
    Temat: Re: Moc promieniowania + czułość modemu
    Od: "Q" <n...@s...org>

    > 17 dB - straty na kablu (~1,0-2,0 dB na metr) - straty na konektorze (~1,5
    > dB)

    Straty na konektorze srednio wynosza az tyle?

    Czyli jak mam 2m kabla SH-200
    (0.425 [dB/m] @ 2.4 GHz)
    zakonczonego zlaczami N i RP-SMA
    (na jednym koncu antena wifi, na drugim AP),
    to mam tam ~2*0.5+2*1.5 = 4 dB strat?

    Czyli (teoretycznie) czy wezme antene ze zlaczem N + 2m kabla
    czy antene z "wbudowanym kablem" 5m,
    to straty powinny byc w obu przypadkach bardzo podobne?

  • 3. Data: 2012-04-01 18:40:20
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    "qwerty" <q...@p...fm> wrote:
    > Witam.
    > Mam pytanie do teoretyków. ;)
    > Z jaką maksymalną mocą może nadawać w Polsce BTS na UMTS 900 MHz.

    20 W, chociaż taka informacja jest i tak bezużyteczna ;-)

> [...]

    dB)

    > Mam zamiar złapać sygnał z jednego z dwóch nadajników:

    Jest jakaś szansa, pod warunkiem, że nie masz zbyt dużo przeszkód
    terenowych ORAZ nie masz po drodze lasu, szczególnie liściastego. No i
    antenę w miarę wysoko musiałbyś zawiesić.
    W dużym przybliżeniu, masz szansę na sygnał na poziomie -100 dB czyli modem
    się powinien połączyć. Im więcej, tym lepiej dla Ciebie.

    Na BTS-ie Aero2 w podobnych warunkach mialem -96 dB (modem Sierra Wireless,
    krótki kabel 1,5 m) transfer w granicach 0,5 - 1 Mbps, z kartą CP. Z
    przeszkód terenowych między anteną a BTSem tylko Wisła, a poza tym
    mazowieckie równiny ;) Antena 7 m npt + kilkumetrowa skarpa czyli z górki.

  • 4. Data: 2012-04-01 19:18:55
    Od: "dremka" <f...@z...pl>

    > 20 W, chociaż taka informacja jest i tak bezużyteczna ;-)

    Nie ma limitu, zależy od sieci, Aero2 oidp 60W plus oczywiście zysk anteny
    BTSa, czyli trochę ponad 2000W.

    Problemem nie będzie za mały poziom sygnału z BTSa, a za mały poziom sygnału
    z modemu w BTSie. Dlatego antena o jak njwiększym zysku i kabel o jak
    najmniejszej stratności. Ale - może zdarzyć się tak, że modem pokaże zasięg,
    ale nie połączysz się z powodu podanego powyżej.

    --
    dremka

  • 5. Data: 2012-04-01 20:12:33
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    "Q" <n...@s...org> wrote:

    > Straty na konektorze srednio wynosza az tyle?

    Nie mówimy o złoconych konektorach wykonanych w normalnej fabryce, tylko o
    chińskich, prawda? ;-)
    Z tego co pamiętam 0,5 dB na złącze to dobra wartość. 1,5 dałem trochę z
    głowy, ale sądzę, że dużo się nie pomyliłem.

    > Czyli jak mam 2m kabla SH-200
    > (0.425 [dB/m] @ 2.4 GHz)
    > zakonczonego zlaczami N i RP-SMA
    > (na jednym koncu antena wifi, na drugim AP),
    > to mam tam ~2*0.5+2*1.5 = 4 dB strat?

    Pytanie, jakie ma straty na 900 MHz, bo tu różnie bywa.

    > Czyli (teoretycznie) czy wezme antene ze zlaczem N + 2m kabla
    > czy antene z "wbudowanym kablem" 5m,
    > to straty powinny byc w obu przypadkach bardzo podobne?

    Pi razy oko tak. Zmierzyć tego nie zmierzysz, bo i tak nie ma czym. Reguła
    numer jeden - jak najkrótszy kabel, jak najmniej złącz. Dla modemu 2100
    można np. śmiało przyjąć, że antena prętowa 3 dB z 1,5 metrowym kablem nic
    nie daje, ale... odsuwa fizycznie antenę od komputera (zakłócenia) i wpływu
    masy człowieka (pojemność), więc działa pozytywnie ;-)

  • 6. Data: 2012-04-01 20:15:57
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

    Użytkownik "Maciej Bebenek" napisał w wiadomości grup
    s...@n...home.net.pl...
    > 20 W, chociaż taka informacja jest i tak bezużyteczna ;-)

    Bo nadają z większą mocą? ;)

> [...]
    > W dużym przybliżeniu, masz szansę na sygnał na poziomie -100 dB czyli modem
    > się powinien połączyć. Im więcej, tym lepiej dla Ciebie.

    W teorii powinno działać. Kiedyś miałem T610 i miałem problem ze złapaniem GSM.
    Po podłączeniu wspomnianej anteny (z tym samym przewodem i innym konektorem)
    łapałem GSM z odległości 17 km. Antena była na wysokości 0,7-0,8 m n.p.t. Nawet
    jak ustawiałem w zupełnie inny kierunek to miałem "5 kresek" na telefonie.
    Jednak 2W to nie 0,25 W (różnica to jakieś 9 dB, a więc nie byle co).

  • 7. Data: 2012-04-02 02:37:17
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    "qwerty" <q...@p...fm> wrote:
    > Użytkownik "Maciej Bebenek" napisał w wiadomości grup
    s...@n...home.net.pl...

    > Bo nadają z większą mocą? ;)

    Bo i tak nie wiesz, czy nie jesteś np. na granicy sektorów, czy panowie w
    NMC nie zmienili nachylenia anten itp. itd. Poza tym przeliczenie mocy
    promieniowanej na poziom sygnału w miejscu X jest dość karkołomnym
    zadaniem.

  • 8. Data: 2012-04-02 19:04:55
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

    Użytkownik "Maciej Bebenek" napisał w wiadomości grup
    s...@n...home.net.pl...
> [...]
    > NMC nie zmienili nachylenia anten itp. itd. Poza tym przeliczenie mocy
    > promieniowanej na poziom sygnału w miejscu X jest dość karkołomnym

    Dlatego rozważam teoretycznie. Nie wiem czy w UMTS jest coś takiego jak
    "szerokość ramki", która ogranicza zasięg (ze względu na duże opóźnienia).

  • 9. Data: 2012-04-02 22:05:01
    Od: berloo <p...@w...berloo.ovh.org>

    31.03.2012 19:51 qwerty <q...@p...fm> w wiadomości
    <news:jl7g60$log$1@inews.gazeta.pl> napisał(a):

    > Witam.
    > Mam pytanie do teoretyków. ;)
    > Z jaką maksymalną mocą może nadawać w Polsce BTS na UMTS 900 MHz.

    Z tego co wiem, nie ma takiego ograniczenia. Stacja bazowa nie może
    wytwarzać pól uznawanych za szkodliwe w miejscach dostępnych dla ludzi
    (tym chyba w tej chili zajmują się sanepidy), a w przypadku stacji w
    obszarach przygranicznych natężenia pola na granicy nie mogą być wyższe
    niż uzgodnione z naszymi sąsiadami (to jest działka UKE). A tak poza
    tym, to zwykle unika się stosowania wysokich mocy.

    > Dodatkowo poszukuję informacji o minimalnej sile sygnału UMTS 900 MHz dla modemu
    > E169. Pytam się, gdyż znalazłem starą antenę kierunkową na 900 MHz (zysk 17 dB)
    > i mam pasujący konektor do modemu.

    Urządzenia końcowe powinny być zgodne ze standardem 3GPP TS 25.101
    (http://www.3gpp.org/specification-numbering). Tam znajdziesz m.in.
    czułość. W praktyce urządzenie może mieć odrobinę lepsze parametry.
    Tylko trzeba jeszcze pamiętać o tym, że czułość to nie wszystko, ważny
    jest np. poziom interferencji, a do osiągnięcia odpowiedniej
    przepływności konieczne jest uzyskanie odpowiedniego stosunku sygnał /
    szum (interferencje).

    > Mam zamiar złapać sygnał z jednego z dwóch nadajników:
    > 1. odległość 25,7 km
    > 2. odległość 24,4 km

    Życzę powodzenia, choć sukcesu, a na pewno satysfakcji z uzyskanego
    połączenia nie wróżę. Pamiętaj, że modem ma stosunkowo małą moc, a
    stacja musi go usłyszeć.

    --
    Mateusz Berlik

  • 10. Data: 2012-04-02 22:05:44
    Od: TGor <t...@g...peel>

    On 2012-04-02 19:04, qwerty wrote:

    > Dlatego rozważam teoretycznie. Nie wiem czy w UMTS jest coś takiego jak
    > "szerokość ramki", która ogranicza zasięg (ze względu na duże
    opóźnienia).

    Powiedzmy.

    --
    Pozdr., TG
    "Ty sam jesteś pomnikiem głupi szczylu."