  • Data: 2014-02-26 20:21:56
    Temat: Re: Mlody Technik
    Od: A.L. <a...@a...com> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 26 Feb 2014 14:12:20 +0100, Krzysztof Wilk
    <w...@m...agh.edu.pl> wrote:

    >Do naprawy/korekty taśmy perforowanej służyła taka matrycka:
    >http://www.cryptomuseum.com/telex/repair/img/301613
    /026/full.jpg
    >W naszych ośrodkach obliczeniowych nie była może taka błyszcząca i
    >piękna, ale równie skuteczna.
    >Krzysztof

    To sie nazywalo "chinczyk". Potzrebna tez byla srebrna, cienka
    samoprzylepna tasma. Niestety, tasma byla z "drugiego obszaru
    platniczego". Dysponowaly nia panienki operatorki. Trzeba bylo niezle
    kolo nich chodzic eby udostepniky kawalek.

    Znajomy czlowiek robaicy doktorat, jednej z takich panienek obiecal
    nawet malzenstwo. Potzrebowal dostepu do koputera. No i tej tasmy

    Przypominam tez ze pierwsze asemblery dzialaly w ADRESACH ABSOLUTNYCH.
    Nie bylo etykiet. Glownie z tego powodu ze jednym z zadan programisty
    bylo ulozenie programu na bebnie pamieci tak aby na wykonanie
    nastepnego rozkazu nei tzreba bylo czekac na nastepny obrot bebna
    (zapis byl rownolegly).

    Wiec jak sie czlowiek rabnal i musial wstawic instrukcje, to wszystkie
    adresy tzreba bylo przenumerowac

    Tak z ciekawostek technicznych: znakomita skadinad maszyna UMC-1 (i
    pochodne UMC-10 i GEO) W OGOLE nie mialy listy rozkazow

    A.L.