  • 101. Data: 2021-02-15 16:06:21
    Temat: Re: Mix energetyczny w Polsce
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 15-02-2021 o 15:21, J.F. pisze:

    > Zachmurzenie niestety jest czeste zima.

    Latem też tak bywa.

    > I slonce slabo swieci.

    Z reguły tak.
    Ale ostatnio reguły z poprzednich kilku lat lubią być łamane.

    > A przez ostatni miesiac, a nawet trzy ?

    Przez ostatni miesiąc to mniej więcej tyle, ile w ostatnie kilka dni.
    Ale od listopada to u nas głównie chmury były, więc to nic dziwnego.

  • 102. Data: 2021-02-15 17:42:33
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2021-02-15 o 15:26, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Janusz"  napisał w wiadomości grup

    em-elektroenergetyczny/zapotrzebowanie-kse

    > Mowie o wieczornym godzina 18-19.
    > Teraz akurat mniejszy, ale zobacz inne dni - np luty rok temu.

    Chciałem tylko zauważyć że ten szczyt trwa dłużej, a PV mamy jak na
    razie niewiele
    więc różnica miedzy powiedzmy południem a 18-19 o której piszesz jest z
    punktu widzenia energetyki, żadna.

    > I skad wezmiesz prad o 18-tej ? Na pewno nie ze slonca.
    Słońce w południe też niewiele daje u nas, więc nadal węgiel, chyba że
    akurat dmucha to wiatraki, które już konkretną moc potrafią dać bo jest
    tego około 5,5GW mocy zainstalowanej.

    --
    Janusz

  • 103. Data: 2021-02-15 18:00:11
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    W dniu 12-02-2021 o 19:33, J.F. pisze:

    >Ładowanie zaczyna się o 22, wraz z tańszym prądem.

    Ale suweren chce pradu o 19-tej, i elektrownie cieplne musza pracowac,
    aby mu ten prad dac.

    I PV nic tu nie zmnieni.

    Wiec owszem - po 22 mamy tani prad, ale to prad z wegla ...

    J.

  • 104. Data: 2021-02-15 19:05:56
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 15.02.2021 o 11:02, Cavallino pisze:

    > HINT: Nikt nie pisał o wydajności na dzień, miesiąc czy kwartał.
    > Wiadomo, że w takich przypadkach większa ilość godzin i dni słonecznych
    > swoje zrobi.

    Wiadomo, że pomyliłeś sprawność z wydajnością.

    > No i było wyraźnie napisane, ze w skali dnia, to była/jest połowa tego
    > co latem.

    NIe wyraźnie, bo wyraźnie unikasz odpowiedzi ile to konkretnie było.

    --
    Shrek

  • 105. Data: 2021-02-15 19:07:45
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 15.02.2021 o 13:17, Janusz pisze:

    > Ale dla tej pory roku to nie jest tak źle, dziś 15.02 o 13.13 dają 755MW
    > czyli w szczycie.
    > Widać że są to jak na razie ilości symboliczne.

    Dokładnie. Widać, że całe PV to ilości homeopatyczne i żadnej
    elektomobilności nie naładują. Zwłaszcza w nocy. Więc całą
    elektromobilność oparta o PV można włożyć tam gdzie bajki pinokia.

    --
    Shrek

  • 106. Data: 2021-02-15 19:44:50
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Znowu bijesz pianę. Nie mówię "samochód" mówię "bateria". To chyba jest
    > różnica, nie?

    NIespecjalnie. Silników nikt nie wymienia, co najwyżej robi generalkę. W
    bateriach takiej możliwości nie będzie. Cena baterii zabije ekonomiczny
    sens naprawy.

    > Przypomnij sobie prawo Moore'a w odniesieniu do układów
    > scalonych, ich wydajności i ceny.

    Prawo moora już nie obowiązuje. W technice obowiązywało przez kilka
    (nawet niespecjalnie naście) lat w odniesieniu do specyficznej gałęzi.
    Dopóki nie wyczerpano prostej drogi. W odniesieniu do samochodów,
    samolotów i pociągów nie wsytepowało prawie nigdy poza rewolucjami (na
    przykład tłokowe t turboodrzutowe - i dawało efekty niemal natychmiast).
    Spójrz na jambojeta o a 380. Na airbusa czekano latami a jak już go
    zrobiono okazał się ślepą uliczką.

    > Za 10 lat nowa bateria będzie
    > kosztowała najwyżej połowę tego co dziś

    Dalej drogo.

    > i będzie miała dwa razy większą
    > pojemność właściwą (czyli na kg wagi).

    Nie pojemność jest problemem a ładowanie.

    > Tak, wiem, sprawdzimy za 10 lat :)

    Już za 10, było 20;)
    > Tylko pamiętaj, dziś kupujesz procesor w sklepie za 1000 zł a za 2 lata
    > go nie sprzedasz na Allegro nawet za dychę.

    Dokładnie. A będziesz na podmiankę potrzebował dalej za 1000.

    --
    Shrek

  • 107. Data: 2021-02-15 21:28:35
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 15 Feb 2021 19:44:50 +0100, Shrek napisał(a):

    > Dalej drogo.

    Tu masz ciekawy link:
    https://kopalniawiedzy.pl/e5-tankowiec-Zatoka-Tokijs
    ka-naped-elektryczny,33346
    A dla leniwych, cytat:
    "Dwa czynniki zwiększają zainteresowanie napędem elektrycznym w
    transporcie morskim. Pierwszym to szybki spadek cen akumulatorów
    litowo-jonowych. Jeszcze w 2013 roku średnia cena kilowatogodziny
    pojemności akumulatora wynosiła 670 USD. Obecnie jest to około 140 USD.
    Specjaliści spodziewają się, że do roku 2023 cena spadnie do około 100
    USD za kWh pojemności."

    --
    Jacek
    -I hate haters-

  • 108. Data: 2021-02-15 21:49:28
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 15-02-2021 o 18:00, J.F. pisze:

    > Ale suweren chce pradu o 19-tej, i elektrownie cieplne musza pracowac,
    > aby mu ten prad dac.

    A jaki to ma związek z ładowaniem ev?

    > I PV nic tu nie zmnieni.
    >
    > Wiec owszem - po 22 mamy tani prad, ale to prad z wegla ...

    A o to już pretensje do PIS.

  • 109. Data: 2021-02-15 22:31:25
    Od: Shrek <...@w...pl>

> [...]
    > litowo-jonowych. Jeszcze w 2013 roku średnia cena kilowatogodziny
    > pojemności akumulatora wynosiła 670 USD. Obecnie jest to około 140 USD.

    Dalej pomijasz to o co pytałem. Za 10 lat nie wymienisz aku, bo bedą
    nowsze i te tansze nie będą pasować.

    To jak z silnikami. Pochodzi 300kkm i to że teraz masz inne nie robi
    różnicy - nie wstawisz TSI do dizla.

    --
    Shrek

  • 110. Data: 2021-02-15 22:57:00
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2021-02-15 o 15:07, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Michal Jankowski"  napisał w wiadomości grup
    pl...

    > Czekaj czekaj - to jest ciagle to samo Slonce, chyba nawet ciut blizej,
    > wiec co tlumi swiatlo po drodze ?
    >
    > Oczywiscie moga chmury, ktore w zimie jakby gestsze, ale dzisiaj sa ?
    >
    > Jest jeszcze kat padania, ale jak ktos ma jeden rzad paneli, to moze i
    > je dobrze ustawic.

    > Otoz to.
    Sprawdziłem za was, dzisiaj poziom radiacji na południu w BB był
    pomiędzy 12-13 i wynosił 400W z małym haczkiem.
    http://web2.um.bielsko.pl/pogoda/

    --
    Janusz