  • 11. Data: 2012-10-02 16:24:57
    Temat: Re: Mikrokontroler potrafiący zmierzyć swoje zasilanie
    Od: m...@g...com

    Witam,
    No to może, któryś z PIC'ów z poborem 20-50nA w głębokim śnie i przetwornikiem ADC.

  • 12. Data: 2012-10-02 16:40:11
    Od: m...@g...com

    > Jeżeli nie masz na myśli pierwotnych ogniw litowych (np. CR2032), a sądząc z opisu,
    nie masz, to samorozładowanie jest dość znaczne, kilka procent pojemności na miesiąc.
    Małe to ono jest w porównaniu z innymi ogniwami wtórnymi (Ni-*, Pb).

    > Jeżeli Twoje ogniwa mają pojemność rzędu Ah, to sobie nawet głowy nie zawracaj
    schodzeniem poniżej 1 uA, bo to tylko sztuka dla sztuki.

    Zawsze warto oszczędzać bo ziarnko do ziarnka ...
    http://mikrokontrolery.blogspot.com/2011/01/bateria-
    zasila-mikrokontroler-czesc-1.html

  • 13. Data: 2012-10-02 16:53:15
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    W dniu 2012-10-02 16:24, m...@g...com pisze:
    > Witam,
    > No to może, któryś z PIC'ów z poborem 20-50nA w głębokim śnie i przetwornikiem ADC.

    Zupełnie o nich zapomniałem.
    Przed laty nie wybrałem PICów z powodu braku wolnego oprogramowania.
    Jak się teraz z tym mają sprawy?

    --
    AWa.

  • 14. Data: 2012-10-02 19:31:32
    Od: "Andrzej Ekiert" <d...@t...pl>

    Dnia 02-10-2012 o 16:53:15 Andrzej W. <a...@w...pl>
    napisał(a):

    > Zupełnie o nich zapomniałem.
    > Przed laty nie wybrałem PICów z powodu braku wolnego oprogramowania.
    > Jak się teraz z tym mają sprawy?

    Oprogramowanie jest wciąż bardzo szybkie ;-)

    Najtańszy PIC, który potrafi zmierzyć swoje zasilanie, to PIC10F220 - ma
    na pokładzie referencję 0.6V. Można ją podać (wewnętrznie) na wejście i
    zmierzyć na ADC, którego odniesieniem jest VDD. Prostym wyliczeniem
    otrzymujesz wartość VDD.

    Ale na PIC10 raczej całej tej aplikacji nie wydziergasz - za mało pamięci.
    Poleciłbym PIC12F1822. Metoda pomiaru ta sama, referencja trochę lepsza no
    i tryb deep sleep.

    ae
    --
    http://www.ekiert.com

  • 15. Data: 2012-10-02 20:47:21
    Od: Paweł Hadam <h...@g...invalid>

    W dniu 2012-10-02 13:12, Andrzej W. pisze:

    > Atiny = 6 pinów, dwa piny na pomiar to karygodne marnotrawstwo no i te
    > dwa dodatkowe elementy, żal się człowiekowi robi.
    > Ale jeśli nie znajdę odpowiedniego mikrokontrolera to tak właśnie
    > zamierzam zrobić.

    ATtiny może mierzyć napięcie własnego Vref używając jako referencji
    napięcia zasilania. Pozwala to określić wartość napięcia zasilania nie
    używając ani jednego cennego pinu do pomiaru.

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 16. Data: 2012-10-02 22:33:44
    Od: "j.r." <j...@g...pl>

    Andrzej W. wrote:

> [...]
    > dwa dodatkowe elementy, żal się człowiekowi robi.
    > Ale jeśli nie znajdę odpowiedniego mikrokontrolera to tak właśnie

    Chyba kolego bardzo minimalistyczne pojeście masz, wręcz dusigroszem
    chyba jesteś:)
    Istnieją rezystor 0603 czy 0402 które prawie miejsca nie zajmą.
    Dwa piny na monitoring, jeden na wyjście komunikacyjne więc
    jeszcze jeden zostaje :)
    --
    pzdr, j.r.

  • 17. Data: 2012-10-02 22:41:55
    Od: "j.r." <j...@g...pl>

    Paweł Hadam wrote:

> [...]
    > napięcia zasilania. Pozwala to określić wartość napięcia zasilania nie
    > używając ani jednego cennego pinu do pomiaru.
    nie wiedziałem że jest taka możliwość, stosuję tylko ATMegi z takim
    rozwiązaniem :)
    --
    pzdr, j.r.

  • 18. Data: 2012-10-02 22:57:40
    Od: m...@g...com

    > Poleciłbym PIC12F1822. Metoda pomiaru ta sama, referencja trochę lepsza no
    >
    > i tryb deep sleep.

    A ja dodałbym PIC12F1840 gdyby brakło pamięci RAM lub Flash - koszt praktycznie ten
    sam.

  • 19. Data: 2012-10-04 13:38:33
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 02.10.2012 13:17, schrieb Andrzej W.:

    > Atiny ma 5.5V chyba.
    >
    > Gotowe rozwiązania są mało uniwersalne, są to rozwiązania na określoną
    > ilość ogniw, określonego typu, mało skalowalne jeśli chodzi o prąd i na
    > dodatek trudno dostępne co znaczy, że będą raczej drogie.
    >
    > Masz jakiś konkretny układ na myśli?
    > Nie przeglądałem tego rynku z dwa lata już.

    osobiście nie używam balancerów, bo wsio zasilam z jednej celi, ale
    kolega stosuje BQ77910 TI. Jest skalowalne od 4 do 10 ogniw i ma
    międzymordzie I2C. Jest to coprawda duże bydlę, ale potrzebujesz jeden,
    a nie kilka(naście).

    Waldek

  • 20. Data: 2012-10-07 18:34:40
    Od: Adam Dybkowski <a...@g...6c7o8m>

    W dniu 2012-10-02 22:57 m...@g...com napisał(a):

    > A ja dodałbym PIC12F1840 gdyby brakło pamięci RAM lub Flash - koszt praktycznie ten
    sam.

    A wracając do poprzedniego pytania - czy ta rodzina PICów doczekała się
    w końcu kompilatora gcc? Czy jesteśmy jednak zdani na łaskę narzędzi
    Microchipa oraz innych komercyjnych (IAR, Keil itp)?

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/