  • 21. Data: 2016-03-24 15:38:51
    Temat: Re: Mikrokontroler od Raspberry Pi w swoim projekcie?
    Od: Elektrolot <e...@N...pl>

    W dniu 2016-03-24 o 15:25, Marek pisze:
    > Używacie go w jakiś mission critical 24h/7/365?

    W życiu bym nie użył "gołego" RPi w takiej aplikacji. Firma z Polski zaprojektowała
    komputer
    przemysłowy wykorzystujący RPi Compute Module i chyba go nadal sprzedaje:
    http://modberry.techbase.eu/
    takie coś ma już większy sens w takim zastosowaniu.

  • 22. Data: 2016-03-24 15:51:40
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 24.03.2016 o 11:47, jacek pozniak pisze:

    > A jak ze stabilnością tych RPi?
    > Nie mam doświadczenia w tym temacie i z ciekawości pytam ponieważ rozważałem
    > zastosowanie w domu; do podlewania ogrodu i takiej tam prostej automatyki
    > sterowanej z basha.

    Sam jestem tego ciekaw. Obiło mi sie o uszy, że te karty pamięci sa
    zawodne. Bo tam jest system plików używany na okrągło, cały szas zapisy,
    logi itp. Do poważniejszych zastosowań to bym sie bał, np to podlewanie,
    woda si zacznie lać na okragło, trzeba dodatkowe zabezpieczenie chyba dać.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 23. Data: 2016-03-24 16:04:20
    Od: s...@g...com

    W dniu czwartek, 24 marca 2016 15:51:42 UTC+1 użytkownik Cezary Grądys napisał:

> [...]
    > woda si zacznie lać na okragło, trzeba dodatkowe zabezpieczenie chyba dać.

    No to ja waszą ciekawość zaspokoję:
    Generalnie tak długo jak na karte sd nie będą zrzucane logi to generalnie malina
    działa bez problemowo.
    Mam wersje B i miałem z ną takie problemy:
    -Raz padła karta sd (po paru miesiacach - po wyłączeniu wszystkiego logownaia
    syslogiem na te karte dziala stabilnie juz ze dwa lata)
    -dwa razy padły pendrive. Jakies szmelcowe 256MB.
    -pare razy mi przestała działać magistrala 1wire dla czujnika wilgotnosci (okazało
    sie ze te gniazdka na kabelkach (takie obejmy małe) wpinane na goldpiny, czasem nie
    stykaja, poprawienie styku poprzez scisniecie gniazdka pomogło)
    -mialem pewne problemy z karta sd jak mialem przetaktowana maline.
    Zamiast tych standardowych 700MHz puszczalem ja na 790MHz i zapisy na karte SD nie
    zawsze dzialaly i sie system sypal.

    Od jakichś 12-18 miesiecy calosc dziala stabilnie.
    Na malinie mam:
    apache +wordpres+svn
    mysql
    samba
    openvpn
    rejestracja temperatur z 1wire przez usb - ftdi
    rejestracja wilgotnosci przez 1wire do czujnika wilgotnosci (jakis popularny nie
    pamietam nazwy sht11 czy cos w ten desen)
    Nagios.

    Calosc dziala IMHO calkiem stabilnie ale mam teraz podpiety zewnetrzny hdd z swoim
    zasilaniem.
    Na pendrive czasem zasilania brakowalo. Od czasu przejscia na hdd calosc dziala
    stabilnie i nie robi cyrków.

    Czasem tesknie za zwyklym laptopem z x86 zamiast maliny ale generalnie nie jest źle.
    Jej wady to w sumie tylko mała moc obliczeniowa i właśnie takie problemy które po
    ogarnieciu nie są upierdliwe.

    Sterowanie automatyka z maliny jest przyjemne bo do tego akurat mocy jej nie brakuje.

    Skrypty mozna puszczac nawet z basha czy jak ktoś lubi z php.

    Dodatkowo ma te zalete ze wygodnie mozna sie podpinać do rozwiązań w rodzaju
    arduino+esp8266 i w oparciu o to co sie na tych uC dzieje albo nimi sterowac po wifi
    albo tylko zbierać dane.
    A calosc wygodnie konfigurowalna.

  • 24. Data: 2016-03-24 16:22:46
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 24.03.2016 um 15:27 schrieb Elektrolot:

    > Chwalić się kupowaniem podróbek układów elektronicznych na grupie, gdzie
    > sporo ludzi żyje z ich projektowania, to trochę ryzykowane ... ;)

    Layout jest inny od oryginału, międzymordzie USB jest też chińskie, a
    nie FT232, oprogramowania Arduino nie używamy, bo nam potrzebne jest
    gołe hardware. Dlatego nie uważam tego ani za niemoralne, ani za ryzykowne.

    > Ale to przecież koszt samego klona Arduino. I tak przecież trzeba
    > zaprojektować układ do "kontaktu ze światem". Przecież taka płytka nie
    > przejdzie najprostszych testów odporności. Chyba że rozmawiamy o
    > kaskaderskim sprzęcie amatorskim.

    Zdziwisz się, ale przechodzi.
    Jak na razie używamy 3 rodzaje gotowców: Raspberry Pi 2, STM32F103 i
    klonów arduino. Problemów jak na razie nie ma. To nie jest rocket
    science i nie potrzebuję certyfikatów NASA i RKA, ale jak by trzeba
    było, to nie powinno być jakichkolwiek problemów, za wyjątkiem tego, że
    płytki, które używamy są pokryte lakierem ochronnym.

    Waldek

  • 25. Data: 2016-03-24 16:32:16
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Cezary Grądys pisze:
    [..]
> [...]
    > woda si zacznie lać na okragło, trzeba dodatkowe zabezpieczenie chyba dać.

    Na konkurencie (banana pi) mam regularnego debiana, system plików
    okrojony ze zbędnych zapisów (noatime), logi trzymane w ramdysku 50MB,
    są tam przeniesione również inne często zapisywane duperele np pliki
    serwera statystyk munin, synchronizacja ramdysku ustawiona na raz w
    tygodniu, pakiet ramdysku to ramlog ale na pewno można sobie na piechotę
    samemu zrobić, sama karta pamięci SD prawie nie ma zapisów.
    Docelowo zamierzam kupić multiplikator portów SATA i podpiąć dysk I-RAM
    https://en.wikipedia.org/wiki/I-RAM
    by po starcie podmontować to jako system, akurat 4GB całkowicie wystarczy.

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 26. Data: 2016-03-24 16:45:14
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 24.03.2016 um 15:25 schrieb Marek:
    > Pi
    > świecie").
    > Używacie go w jakiś mission critical 24h/7/365?
    > Coraz bardziej się zastanawiam zamiast rzeźbić w mcu skomplikowane
    > systemy komunikacyjne przejść po prostu na raspi. Tylko trochę jego
    > stabilności się właśnie boję. Nie chce miewać o 3.30 telefonu od
    > kierownika zmiany, że coś "wisi".

    Mission critical, trochę tak. Malinki sterują habitaty dla gryzoni. Ale
    mają dodatkowe systemy sprawdzające, czy wszystko gra. W sytuacji
    awaryjnej system przełącza się na bezpieczny dla zwierząt (np. otwierane
    są wszystkie grodzie, by zwierzak nie zdechł z głodu czy pragnienia) i
    jest dawany alarm dla opiekuna.
    Mamy też dostęp przez team viewer, w razie czegoś.

    Waldek

  • 27. Data: 2016-03-24 16:57:56
    Od: v...@g...com

    W dniu czwartek, 24 marca 2016 15:27:41 UTC+1 użytkownik Elektrolot napisał:

    > Chwalić się kupowaniem podróbek układów elektronicznych na grupie, gdzie sporo
    ludzi żyje z ich
    > projektowania, to trochę ryzykowane ... ;)

    Arduino jest projektem otwartym, pewnie tylko nazwa jest zastrzeżona.
    A ty masz oryginalny komputer osobisty IBM czy jakąś marną
    podróbkę wyprodukowana w chinach albo co gorsza na tajwanie?:)

  • 28. Data: 2016-03-24 17:13:14
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 24 Mar 2016 15:38:51 +0100, Elektrolot
    <e...@N...pl> wrote:
    > W życiu bym nie użył "gołego" RPi w takiej aplikacji. Firma z
    Polski zaprojektowała komputer

    Jakie ubranie msz na myśli? raspi nie ma watchdoga?

    --
    Marek

  • 29. Data: 2016-03-24 17:15:32
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 24 Mar 2016 16:45:14 +0100, Waldemar
    <w...@z...fu-berlin.de> wrote:
    > są wszystkie grodzie, by zwierzak nie zdechł z głodu czy
    pragnienia) i

    Umarł, kurde.

    > Mamy też dostęp przez team viewer, w razie czegoś.

    Team viewer do raspi? Nie za ciężkie o bezpieczeństwie nie
    wspominając?

    --
    Marek

  • 30. Data: 2016-03-24 17:21:51
    Od: Elektrolot <e...@N...pl>

    W dniu 2016-03-24 o 16:57, v...@g...com pisze:
    > Arduino jest projektem otwartym, pewnie tylko nazwa jest zastrzeżona.

    Masz rację Arduino jest projektem otwartym i nazwa jest zastrzeżona. Jeśli ktoś
    sprzedaje swoje
    produkty pod tą nazwą to jest to nielegalne. Fundacja Arduino żyje tylko z zysków ze
    sprzedaży
    oryginalnych płytek.