  • 11. Data: 2016-03-24 12:05:33
    Temat: Re: Mikrokontroler od Raspberry Pi w swoim projekcie?
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 24.03.2016 um 11:47 schrieb jacek pozniak:

    > A jak ze stabilnością tych RPi?
    > Nie mam doświadczenia w tym temacie i z ciekawości pytam ponieważ rozważałem
    > zastosowanie w domu; do podlewania ogrodu i takiej tam prostej automatyki
    > sterowanej z basha.
    Używamy do sterowania habitatów i "placów zabaw" dla myszy i szczurów i,
    jak na razie (odpukać) problemów nie mamy. Chodzą przez (przynajmniej)
    parę tygodni bez przerwy u klientów.

    Waldek

  • 12. Data: 2016-03-24 12:39:21
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "cezar" <c...@t...invalid> wrote in message

    > no tak. Miało być RAM i (xxx)ROM

    Jeśli popatrzę na swoją płytkę Raspberry Pi 2 Model B to faktycznie
    widzę dwie osobne kostki, wlutowane po przeciwnej stronie płytki:
    procesor BCM2836RIFBG i SDRAM ELPIDA B8132B4PB-8D-F.
    Natomiast na płytce Raspberry Pi Zero jest już "kanapka", widać
    dwie kostki wlutowane jedna nad drugą, ta na wierzchu to SDRAM:
    ELPIDAB4432BBPA-1D-F i to mnie zmyliło, myślałem że to pojedynczy
    scalak. Swoją drogą fajnie byłoby taką kanapkę sobie zmontować :-)

    Co do konieczności posiadania ROM, to zauważ że kostka musi mieć
    jakiś ROM gdzie siedzi bootloader skoro umie się zabootować z SDCard.
    Być może jest to ROM który jest częścią samego procesora, ale jest.
    Inaczej musiałaby być kostka ROM/BIOS na płytce PCB a nie ma takiej.

    Nie chciałbym się też kłócić o nomenklaturę "procesor"/"kontroler" ale
    kostka CPU + UART, SPI, USB i ETH-MAC to dla mnie kontroler jak byk :-)

    > zwłaszcza że jest ddostępny jako 'compute module' ze złączem typu SO-DIMM
    >
    > https://www.raspberrypi.org/products/compute-module/

    Interesujące rozwiązanie, zgoda, ale za $40.
    W tym $40 płacisz już nie tylko marżę dla BroadCom ale też
    dla producenta płytki Raspberry Pi Compute Module...
    Jeśli i tak robisz swoją płytkę to dodanie tam jednej kostki
    więcej nie podniesie pewnie tak bardzo kosztów jak $40
    plus całkiem drogie gniazdo SO-DIMM i koszt miejsca na nie.
    Jeśli byłby dostępny taki sandwich CPU+SDRAM to byłoby kuszące.

  • 13. Data: 2016-03-24 12:52:06
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 24.03.2016 um 12:39 schrieb Pszemol:

> [...]
    > plus całkiem drogie gniazdo SO-DIMM i koszt miejsca na nie.
    > Jeśli byłby dostępny taki sandwich CPU+SDRAM to byłoby kuszące.

    tak dla ciekawskich, gniazdo SD jest w Pi3 wyraźnie z tych tańszych, nie
    ma np sprężynki i zatrzasku, tylko wsówka żeńska. Za to ma WLAN na
    pokładzie, co też jest interesujące.

    Waldek

  • 14. Data: 2016-03-24 13:02:58
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2016-03-24 o 12:52, Waldemar pisze:

    > tak dla ciekawskich, gniazdo SD jest w Pi3 wyraźnie z tych tańszych, nie
    > ma np sprężynki i zatrzasku, tylko wsówka żeńska. Za to ma WLAN na
    > pokładzie, co też jest interesujące.

    1) Twórcom zależało na utrzymaniu ceny 35$. Prawo Moore'a działa co
    prawda na ich korzyść, więc po paru latach można dostać więcej za tą
    samą cenę, ale w paru miejscach trzeba było pójść na kompromis.
    2) Na dobrą sprawę w RPi wystarczy tanie złącze SD. To nie jest jedno z
    tych urządzeń, gdzie karta jest co chwilę wkładana i wyjmowana. Tutaj
    usuwa się ją właściwie tylko podczas (re)instalacji systemu.

    BTW czy ktoś się spotkał z Compute Module do nabycia "na sztuki", do
    zastosowań amatorskich?

  • 15. Data: 2016-03-24 13:11:44
    Od: Elektrolot <e...@N...pl>

    W dniu 2016-03-24 o 13:02, Atlantis pisze:
    > BTW czy ktoś się spotkał z Compute Module do nabycia "na sztuki", do
    > zastosowań amatorskich?

    Compute Module możesz kupić od jednej sztuki w Farnellu lub RS.

  • 16. Data: 2016-03-24 13:56:36
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Pszemol pisze:
    [..]
> [...]
    > więcej nie podniesie pewnie tak bardzo kosztów jak $40
    > plus całkiem drogie gniazdo SO-DIMM i koszt miejsca na nie.

    Jest jeszcze pi zero, 5$, przy tej masówce co oni tłuką mają części po
    znacznie niższych cenach niż Ty dostaniesz do swoich ile tam chciałeś?
    1000szt? Musisz po prostu sprawdzić co wyjdzie taniej, zaadaptować
    istniejący produkt czy opracowanie i produkcja nowego.

    > Jeśli byłby dostępny taki sandwich CPU+SDRAM to byłoby kuszące.

    Obstawiam że technologia produkcji takich kanapek jest dość droga.

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 17. Data: 2016-03-24 14:11:37
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 24.03.2016 um 13:56 schrieb AlexY:
> [...]
    > 1000szt? Musisz po prostu sprawdzić co wyjdzie taniej, zaadaptować
    > istniejący produkt czy opracowanie i produkcja nowego.

    Dokładnie tak. Do drobnych spraw sterowniczych używamy arduino, ale
    tylko chińskie podróby i tylko hardware. Po prostu już sama płytka
    kosztuje więcej, niż gotowa chińszczyzna, o podzespołach nie mówiąc.
    Płacimy ok 1.50$ za sztukę, za te pieniądze mi się nie chce nawet dupy
    podnieść, o lutowaniu nie mówiąc.

    Waldek

  • 18. Data: 2016-03-24 15:25:08
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 24 Mar 2016 11:40:42 +0100, Waldemar
    <w...@z...fu-berlin.de> wrote:
    > Ale Laptop zajmuje miejsce, którego np nie mam na biurku. Raspberry
    Pi
    > używamy w dużych ilościach (znaczy jakaś setka już jest "w
    świecie").

    Używacie go w jakiś mission critical 24h/7/365?
    Coraz bardziej się zastanawiam zamiast rzeźbić w mcu skomplikowane
    systemy komunikacyjne przejść po prostu na raspi. Tylko trochę jego
    stabilności się właśnie boję. Nie chce miewać o 3.30 telefonu od
    kierownika zmiany, że coś "wisi".

    --
    Marek

  • 19. Data: 2016-03-24 15:27:24
    Od: Elektrolot <e...@N...pl>

    W dniu 2016-03-24 o 14:11, Waldemar pisze:
    > Do drobnych spraw sterowniczych używamy arduino, ale tylko chińskie podróby i tylko
    > hardware.

    Chwalić się kupowaniem podróbek układów elektronicznych na grupie, gdzie sporo ludzi
    żyje z ich
    projektowania, to trochę ryzykowane ... ;)

> [...]
    nie
    > mówiąc.Płacimy ok 1.50$ za sztukę, za te pieniądze mi się nie chce nawet dupy

    Ale to przecież koszt samego klona Arduino. I tak przecież trzeba zaprojektować układ
    do "kontaktu
    ze światem". Przecież taka płytka nie przejdzie najprostszych testów odporności.
    Chyba że rozmawiamy
    o kaskaderskim sprzęcie amatorskim.

  • 20. Data: 2016-03-24 15:33:39
    Od: Elektrolot <e...@N...pl>

    W dniu 2016-03-23 o 12:17, Pszemol pisze:
    > Wiele osób zna i stosuje moduł Raspberry Pi.
    > Czy ktoś pokusił się o użycie samego mikrokontrolera
    > tam używanego w jakimś większym swoim projekcie?
    > Interesował się ktoś gdzie można kupić tą kostkę
    > w ilościach 100-1000 sztuk, i ile ona kosztuje?

    Ten SoC przy takich ilościach jest praktycznie nie do dostania.