  • 31. Data: 2018-09-12 23:31:12
    Temat: Re: Mikrofalówka wywala B10 -- czy powinna?
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    kasik <k...@s...pl> wrote:

    > Też mi czegoś podobnego bardzo brakowało, więc pierwsze co zrobiłem po
    > przejściu na emeryturę, to właśnie to:

    No to sobie wydumałem coś podobnego.

    http://www.chmurka.net/r/usenet/przekladnik1.png

    TR2 (przekładnik) będzie miał trzy zwoje z odczepem po jednym z nich.

    Pytanie do grupy, które może wyda się głupie. Czy zwoje w toroidach (a
    takim jest przekładnik) liczy się faktycznie jako zwoje (musi być pełny
    obrót), czy wystarczy 3x przełożyć przewód przez środek przekładnika (i
    np. zamknąć go już ścieżką na PCB)?

    Logika podpowiada mi, że to drugie, ale z drugiej strony jeden pełny zwój
    powoduje dwukrotne przejście przewodu przez środek, więc już nie wiem, jak
    to liczyć.

    Ciężko to wytłumaczyć. Może obrazkowo.

    http://k1fm.us/wp-content/uploads/2015/07/N4SPP.png

    Ten zielony przewód tu na górze. To jest jeden pełny zwój, ale przechodzi
    przez środek toroida dwa razy. Liczy się go jako dwa zwoje, czy jako
    jeden?

  • 32. Data: 2018-09-13 00:02:56
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Queequeg,

    > Tylko czy to zwarcie coś poprawia? Liniowość?

    Liniowość.

    > Popatrz na datasheet dla AC1020:
    > https://www.promelec.ru/pdf/AC-1020_Jun-06.pdf
    > Tu jest wykres dla obciążeń zaczynając od 50 om. Ten dla 50 om wydaje mi
    > się najbardziej liniowy, dla 200 om zadowalająco liniowy (liniowość trochę
    > siada przy ok. 40 A).
    > Jaka jest przewaga zrobienia prawie-zwarcia op-ampem nad pomiarem napięcia
    > na tym rezystorze?

    Już sam sobie odpowiedziałeś.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 33. Data: 2018-09-13 00:06:30
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Queequeg,

    > No to sobie wydumałem coś podobnego.
    > http://www.chmurka.net/r/usenet/przekladnik1.png
    > TR2 (przekładnik) będzie miał trzy zwoje z odczepem po jednym z nich.

    Ale po co 3 zwoje i po co przełączanie po tej stronie?

> [...]
    > takim jest przekładnik) liczy się faktycznie jako zwoje (musi być pełny
    > obrót), czy wystarczy 3x przełożyć przewód przez środek przekładnika (i

    Liczy się przejście przez środek.

    > Logika podpowiada mi, że to drugie, ale z drugiej strony jeden pełny zwój
    > powoduje dwukrotne przejście przewodu przez środek,

    To są dwa zwoje.

> [...]

    > Ten zielony przewód tu na górze. To jest jeden pełny zwój, ale przechodzi
    > przez środek toroida dwa razy. Liczy się go jako dwa zwoje, czy jako

    Dwa.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 34. Data: 2018-09-13 07:44:34
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 12 Sep 2018 21:31:12 +0000 (UTC), Queequeg napisał(a):
> [...]
    > powoduje dwukrotne przejście przewodu przez środek, więc już nie wiem, jak

    Dokladnie, dwa razy przez srodek to dwa zwoje.

    Raz przez srodek to jeden zwoj - i nie trzeba nic zwijac, moze byc
    prosty drut.

    J.

  • 35. Data: 2018-09-13 07:54:39
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 12 Sep 2018 21:00:30 +0000 (UTC), Queequeg napisał(a):

> [...]
    > się najbardziej liniowy, dla 200 om zadowalająco liniowy (liniowość trochę

    No trzeba jeszcze sprawdzic czy dla 0 om nie bedzie jeszcze lepiej niz
    dla 50 :-)

    On ma 1000 zw drutu, cienkiego, wiec rezystancja wlasna tez jest
    spora.

    > Jaka jest przewaga zrobienia prawie-zwarcia op-ampem nad pomiarem napięcia
    > na tym rezystorze?

    A jakie prady chcesz mierzyc ? Bo 100 om daje 100mV przy 1A, wiec i
    tak wzmacniac trzeba ...

    J.

  • 36. Data: 2018-09-13 08:12:34
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 12 Sep 2018 22:43:26 +0200, kasik napisał(a):
    > Nie mam pojęcia. Mnie interesuje wyłącznie 50 i 60Hz.

    A teraz urzadzenia na 50Hz potrafia miec ambitniejszy pobor pradu.

    Badal ktos moze urzadzenie z PFC ?

    J.

  • 37. Data: 2018-09-13 10:40:45
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    kasik <k...@s...pl> wrote:

    > Nie mam pojęcia. Mnie interesuje wyłącznie 50 i 60Hz.

    Pasmo wpływa też na to, na ile widać nagłe skoki prądu przy rozruchu...
    a to jest głównie to, co ja chcę móc zaobserwować.

    Natomiast myślę że AC1020 w takim układzie spokojnie do tego wystarczy.

  • 38. Data: 2018-09-13 10:43:27
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid> wrote:

    > Ale po co 3 zwoje i po co przełączanie po tej stronie?

    Żeby móc mierzyć i duże pobory (jeden zwój) i małe (trzy zwoje). To zły
    pomysł? Tak chyba prościej niż dodawać wzmacniacz po stronie wtórnej (lub
    psuć liniowość zwiększając opór)?

    Ok, już jasne. Dzięki :)

  • 39. Data: 2018-09-13 10:52:37
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Dokladnie, dwa razy przez srodek to dwa zwoje.
    >
    > Raz przez srodek to jeden zwoj - i nie trzeba nic zwijac, moze byc
    > prosty drut.

    Ok :)

    Jeszcze jedno pytanie. Czy odległość drutu od krawędzi toroida (w środku)
    ma znaczenie? Zakładam że powinna i drut powinien przylegać do tej
    krawędzi, ale może się mylę i dowolna pozycja w środku toroida jest OK i
    da ten sam rezultat?

  • 40. Data: 2018-09-13 10:56:16
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    > Już sam sobie odpowiedziałeś.

    Datasheet podaje dla obciążenia 100 om 0.1 V/A dla 20A i 0.097 V/A dla 2 A.

    Czy dla zwarcia op-ampem ten stosunek zawsze będzie 0.1 V/A, niezależnie
    od prądu?